علف کش انتخابی ایمازاتاپیر (پرسوئیت)

محمد رضا زرهون
7 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ایمازاتاپیر (SL 10%) علف کش انتخابی، سیستمیک با خاصیت ابقایی از گروه ایمیدازولینون می باشد. این علف کش بازدارنده سنتز زنجیره جانبی اسیدهای آمینه و استوهیدروکسی اسیدسیتتاز می باشد. ایمازاتاپیر از طریق برگ و ریشه جذب می شود و قابلیت انتقال در آوندهای چوب و آبکش را نیز دارد، از طرفی در مریستم های انتهایی نیز تجمع می یابد. علائم تاثیر در گیاه: توقف رشد، زردی و سپس نکروزه شدن بافت ها، مرگ جوانه ها و ارغوانی شدن برگ ها و ساقه ها و در نهایت مرگ تدریجی گیاه را در پی خواهد داشت. ماندگاری در خاک 1 تا 3 ماه می باشد. افزایش سولفات آمونیوم و یا فریگیت به محلول تهیه شده برای سم پاشی خاصیت جذبی را توسط علف هرز افزایش می دهد. فقط یک بار در سال از این سم برای سم پاشی استفاده شود و از استفاده مداوم از پرسوئیت به دلیل خطرات احتمالی برای کشت بعدی خودداری شود. در سال آخر کشت یونجه از مصرف آن خودداری شود. در صورت بارندگی تا 6 ساعت بعد از سم پاشی، عملیات سم پاشی باید مجددا تکرار شود. در سال آخر کشت یونجه باید از مصرف آن خودداری کرد. آفتابگردان از جمله گونه های زراعی است که از بقایای پرسوئیت خسارت می بیند. مصرف مداوم این علف کش احتمال بروز مقاومت در علف های هرز را افزایش می دهد.

نام انگلیسی : Imazethapyr

علف‌کش انتخابي ، سيستميك ، با خاصيت ابقائي، از گروه ايميدازولينون
فرمولاسیون: 
1. پرسوئيت Pursuit w/v %10 SL
تاریخ ثبت: سال 1381

ویژگی‌های خاص:

نحوه اثر:بازدارنده سنتز زنجيره جانبي اسيده‌های آمينه(بازدارنده استولاكتات سينتاز(ALS) و استوهيدروكسي اسيدسينتاز(AHAS)
نحوه جذب و انتقال درگياه: از طريق برگ و ريشه جذب مي‌شود و قابليت انتقال در آوندهاي چوب و آبكش دارد و در مريستم‌های انتهايي تجمع مي‌يابد.
علائم تأثير در گياه: توقف رشد، زردي و سپس نكروزه شدن بافتها و در نهايت مرگ جوانه‌ها و ارغواني شدن برگ‌ها و ساقه‌ها و در نهايت مرگ تدريجي گياه
ماندگاري درخاك(نيمه عمر علف‌كش): 1 تا 3 ماه
موارد مصرف در ايران:
علف‌هاي هرز پهن‌برگ و باريك برگ و همچنين سس در مزارع يونجه
موارد مصرف در ساير كشورها: 
علف‌هاي هرز باريك برگ و پهن‌برگ در زراعت سويا، لوبيا، بادام زميني، يونجه و نخود
راهنماي مصرف:
•مقدار دوز توصيه شده 1- 4/0 ليتر در هكتار مي‌باشد.
•بهترين زمان مصرف پرسوئيت اوايل رشد علف‌هاي هرز و به صورت پس رويشي است. با اين حال، اين علف‌كش را مي‌توان به صورت پيش كاشت آميخته با خاك و پيش رويش نيز استفاده كرد.
•افزايش سولفات آمونيوم (5 كيلو گرم در هكتار) و يا فري‌گيت به محلول تهيه شده براي سم‌پاشي خاصيت جذبي را توسط علف هرز افزايش مي‌دهد .
•فقط يك بار در سال از اين سم براي سم‌پاشي استفاده شود و از استفاده مداوم پرسوئيت به دليل خطرات احتمالي براي كشت بعدي خودداري شود.
•در صورتي كه تا 6 ساعت بعد از سم‌پاشي بارندگي داشته باشيم بايد عمليات سم‌پاشي تكرار شود.
•در صورتيكه اين علف‌كش با مويان غير يوني(2/0 درصد) به اضافه نيترات آمونيوم(5 درصد) استفاده شود، درصد جذب آن توسط گياه به مقدار زياد افزايش خواهد يافت.
احتیاط‌های لازم:
•در سال آخر كشت يونجه از مصرف آن خودداري شود .
•باقي مانده اين علف‌كش براي كشت بعدي خطر آفرين است. آفتابگردان از جمله گونه‌هاي زراعي است كه از باقيمانده پرسوئيت خسارت مي‌بيند.
ملاحظات زيست محيطي:
•سميت اين علف‌كش براي پستانداران پايين است.
•ميزان سميت( LD50، LC50 ،EC50):5000 ميلي‌گرم بر كيلوگرم براي پستانداران، 2150 ميلي‌گرم بر كيلوگرم براي پرندگان و 240 تا 420 ميلي‌گرم بر ليتر براي ماهي‌ها.
•مصرف مداوم اين علف‌كش احتمال بروز مقاومت در علف‌هاي هرز را افزايش مي‌دهد

 

محصول علف هرز میزان مصرف
یونجه علف های هرز پهن برگ 0.75-1 لیتر در هکتار