قارچ‌كش سیستمیک تيوفانات متيل (توپسين ام)

14 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

تيوفانات متيل (توپسين ام)

نام انگلیسی : thiophanate – methyl

قارچ‌كش سیستمیک با اثر حفاظتي و معالج از گروه تیوفانات Thiophanate
فرمولاسيون:
توپسين ام Topsin M %70 WP
تاریخ ثبت: 23/3/50
نحوه اثر: جلوگيري از سنتز بتا توبولين

موارد مصرف در ايران:
پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه، پوسیدگی سفید ریشه و شانکر سیتوسپورایی

موارد مصرف در ساير كشورها:
تيوفانات متيل جهت كنترل طيف وسيعي از عوامل بيماري‌زاي قارچي شامل لكه‌چشمي و ساير بيماري‌هاي غلات، لكه سياه سيب و گلابي، پوسيدگي‌هاي ميوه سيب در اثر Monilia و Gloeosporium، موميايي درختان ميوه هسته‌دار Monilia spp، شانكرهاي قارچي درختان ميوه، سفيدك‌هاي پودري در درختان ميوه دانه‌دار، هسته‌دار، سبزيجات، جاليز، توت‌فرنگي، انگور، رز و غيره.  Botrytis و Sclerotinia spp در محصولات مختلف، لكه‌برگي‌هاي قارچي در چغندر، كلزا، كرفس و غيره، ريشه‌ گرزي كلم، بيماري‌هاي ريشه چمن، بلاست برنج، پوسيدگي خاكستري در انگور و بسياري ديگر از بيماري‌هاي قارچي در گل‌ها و گياهان زينتي كاربرد دارد. اين تركيب همچنين براي كنترل بيماري مختلفي در بادام، فندق، چاي، قهوه، بادام زميني، سويا، توتون، شاه‌بلوط، نيشكر، مركبات انجير و غيره استفاده مي‌شود. تيوفانات متيل، علاوه بر اين براي حفاظت محل هرس در درختان به كار مي‌رود.

راهنماي مصرف:
•پوسیدگی آرمیلاریایی ریشه و پوسیدگی سفید ریشه: براي پيشگيري از وقوع بيماري، ريشه نهال‌ها را بايد قبل از كاشت تا محل طوقه در تركيبي كه شامل 300 گرم بنوميل يا تيوفانات متيل، 10 كيلوگرم خاك رس، 5 كيلوگرم پهن الك شده و 100 ليتر آب مي‌باشد فرو برده و سپس اقدام به كاشت نهال نمود. اما در مواردي كه بيماري در باغ ظاهر گردد، در مراحل اوليه به محض مشاهده علائم بيماري مي‌توان با استفاده از تيوفانات متيل به نسبت صد گرم به ازاي هر درخت، بخش سايه انداز درخت را محلول‌پاشي كرد.
•شانکر سیتوسپورایی: محلول‌پاشي به نسبت 6/0-5/0 در هزار، يك نوبت سم‌پاشي در پاييز پس از ريزش برگ‌ها و يك نوبت در اواخر بهار.

ملاحظات زيست محيطي:
•ميزان سميت ( LD50، LC50 ،EC50): 7500 میلي‌گرم بر کیلوگرم براي پستانداران، < 5000 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای پرندگان، 8/7 ميلي‌گرم بر ليتر براي ماهي‌ها، 2/20 میلی‌گرم بر لیتر برای دافنیا و 100 میکروگرم بر وزن زنبور برای زنبور عسل.