قارچ کش حفاظتی و معالج كاپتان (ارتوسايد)

محمد رضا زرهون
13 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

كاپتان

قارچ‌کش حفاظتی و معالج از گروه فتالیمیدها
فرمولاسيون: 
1. كاپتان Captan %50 WP
2. ارتوسايد Ortocide %75 WP
تاریخ ثبت: 1/10/47
نحوه اثر: به طور ترجیحی با گروه سولفیدریل آنزیم‌ها واکنش داده، فعاليت این آنزیم‌ها را مختل می‌سازد. علاوه بر این می‌تواند به گروه آمینو در آنزیم‌هایی که فاقد گروه سولفیدریل هستند نیز حمله کند.
موارد مصرف در ايران: 
لکه‌سياه سيب، لب شتري هلو، موميايي و غربالي درختان ميوه هسته‌دار، سفيدک داخلي انگور، سفيدک داخلي چغندر، لکه برگي آلترناريايي پسته، لکه شکلاتي باقلا و ضدعفوني بذر حبوبات
موارد مصرف در ساير كشورها: 
کاپتان يکي از قارچ‌كش‌هاي پرکاربرد حفاظتي با طيف اثر گسترده است که براي کنترل بسياري از بيماري‌هاي قارچي درختان ميوه، گياهان زراعي و سبزيجات قابل کاربرد مي‌باشد. اما روي سفيدک‌هاي پودري و زنگ‌ها اثر چنداني ندارد. بيشترين مصرف کاپتان در کنترل بيماري‌هاي سيب و ساير درختان ميوه دانه‌دار و هسته‌دار مي‌باشد. سم‌پاشي با کاپتان موجب بهبود رنگ و زيبايي ميوه‌ها مي‌شود.
راهنماي مصرف: 
لکه‌سياه سيب: محلول‌پاشي به نسبت 3 در هزار، سم‌پاشي اول در زمان تورم جوانه‌هاي گل، سم‌پاشي دوم پس از ريزش گليرگ‌ها و سم‌پاشي سوم 10 روز پس از نوبت دوم
لب شتري هلو: محلول‌پاشي به ميزان 5/2 تا 3 در هزار در پاييز پس از ريزش برگ‌ها يا در بهار در زمان تورم جوانه‌ها
غربالي درختان ميوه هسته‌دار: محلول‌پاشي به نسبت 3 در هزار، سم‌پاشي پاييزه بعد از ريزش برگ‌ها، زمستانه بعد از تورم جوانه‌ها و تكرار آن بعد از ريزش گلبرگ‌ها و در صورت لزوم تكرار به فاصله 14 روز.
موميايي درختان ميوه هسته‌دار: محلول‌پاشي به نسبت 3 در هزار، قبل از تورم جوانه‌ها و تكرار آن بعد از ريزش گلبرگ‌ها.
سفيدک داخلي انگور: محلول‌پاشي به نسبت 3 در هزار، نوبت اول قبل از گل‌دهي و تكرار آن در صورت لزوم هر 10-7 روز يك بار.
سفيدک داخلي چغندر: محلول‌پاشي به نسبت 3 در هزار به محض بروز نشانه‌هاي بيماري، 3-2 نوبت به فاصله 10 روز.
لکه برگي آلترناريايي پسته: محلول‌پاشي به نسبت 3 در هزار به محض بروز نشانه‌هاي بيماري
لکه شکلاتي باقلا : محلول‌پاشي به نسبت 2 در هزار ؛
ضدعفوني بذر حبوبات: به نسبت 2 در هزار

احتياط‌هاي لازم:
•فاصله آخرين سم‌پاشي تا برداشت محصول 10 روز
•کاپتان با اکثر حشره‌کش‌ها و قارچ‌كش‌ها قابليت اختلاط دارد. اما از آنجايي که در PH بالاتر از 7 ناپايدار مي‌باشد، نبايد با محلول‌هاي قليايي مخلوط شود. همچنين قابل اختلاط با روغن‌ها نبوده و قبل يا بعد از کاربرد روغن‌ها نبايد به کار رود، زيرا موجب گياه‌سوزي مي‌شود.
•کاپتان داراي اثر خورندگي در فلزات بوده و در ميوه‌جات كمپوت شده باقيمانده آن مي‌تواند موجب خوردگي قوطي كمپوت شود. لذا از مصرف اين قارچ‌كش در مورد ميوه‌هايي که ممکن است جهت تهيه كمپوت به کار روند، بايد خودداري شود.

ملاحظات زيست محيطي:
•ميزان سميت ( LD50، LC50 ،EC50): < 9000 میلي‌گرم بر کیلوگرم براي پستانداران، < 5000 میلی‌گرم بر کیلوگرم براي پرندگان، 072/0 ميلي‌گرم بر ليتر براي ماهي‌ها، 10- 7 میلی‌گرم بر لیتر برای دافنیا و 91 میکروگرم بر وزن زنبور برای زنبور عسل.
برای ماهی‌ها و سایر آبزیان خطرناك است، لذا از آلوده كردن آب‌هاي سطحي و انهار با اين ماده شيميايي يا ظرف سم اجتناب كنيد.