معرفی قارچ کش سیستمیک ايمازاليل

محمد رضا زرهون
7 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نام انگلیسی : Enilconazole

فرمول شیمیایی : C14H14Cl2N2O

قارچ‌كش سيستميك با طيف اثر وسيع از گروه ايميدآزول‌ها.
فرمولاسيون 
1. فانگافلور Fungaflor % 5 SL
تاریخ ثبت: 6/2/75 به مدت 3 سال – تمديد لغايت 87
نحوه اثر: جلوگیری از بیوسنتز ارگوسترول.
موارد مصرف در ايران 
– لكه قهوه‌اي نواري در جو.

موارد مصرف در ساير كشورها
ایمازالیل براي كنترل برخي از بيماري‌هاي قارچي در غلات، درختان ميوه، سبزيجات و گياهان زينتي توصيه شده است. اين قارچ‌كش در کنترل سفیدک‌هاي پودري، لکه قهوه‌ای نواری جو، بيماري‌هاي ناشي از گونه‌های فوزاریوم، ورتیسیلیوم، سپتوریا و بيماري‌هاي پس از برداشت ناشي از گونه‌های بوتريتيس، پنی‌سیلیوم، دیپلودیا، آلترناریا، مونیلیا و غيره مؤثر است. ايمازاليل در غلات در حد وسيعي به منظور ضدعفوني بذر با هدف كنترل بيماري‌هاي ناشي از قارچ‌هاي فوزاريوم، سپتوريا و قارچ‌هاي شبه ‌هلمينتوسپوريومي به ويژه عامل بيماري لكه قهوه‌اي نواري جو استفاده مي‌شود. در سيب زميني براي كنترل پوسيدگي خشك فوزاريومي و لكه نقره‌اي (Helminthosporium solani) و در كدو سبز، خيار، گياهان زينتي و رز كه در محيط گلخانه توليد مي‌شوند، به منظور كنترل سفيدك‌هاي پودري و لكه سياه رز كاربرد دارد. اين قارچ‌كش همچنين به عنوان يك قارچ‌كش پس ‌از ‌برداشت، براي كنترل پوسيدگي‌هاي قارچي ميوه در مركبات و موز به كار مي‌رود.

 


راهنماي مصرف 
•ضدعفوني بذر جو به نسبت يك در هزار به منظور كنترل لکه قهوه‌ای نواری جو
احتياط‌هاي لازم:
•در مورد گياهان زينتي كه تحمل آن‌ها به اين قارچ‌كش بررسي نشده است، ابتدا بايد اثر آن روي چند گياه مورد بررسي قرار گيرد.
•در مورد كدوييان، گياهان زينتي و رز كه در محيط باز توليد مي‌شوند، كاربرد اين قارچ‌كش توصيه نمي‌شود.
ملاحظات زيست محيطي:
•ميزان سميت ( LD50، LC50 ،EC50): 227- 343 ميلي‌گرم بر کیلوگرم براي پستانداران، 2000 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای پرندگان، 5/1 ميلي‌گرم بر ليتر براي ماهي‌ها، 5/3 میلی‌گرم بر لیتر برای دافنیا و 4/0 میلی‌گرم بر وزن زنبور برای زنبور عسل.
•براي ماهي‌ها و ساير آبزيان خطرناك است، لذا بايد از آلوده كردن آب‌هاي سطحي و انهار با اين ماده شيميايي يا ظرف سم اجتناب گردد.