قارچ کش سیستمیک متالاكسيل (ريدوميل)

محمد رضا زرهون
12 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

متالاکسیل

نام انگلیسی : metalaxyl

فرمول شیمیایی : C15H21NO4
قارچ‌كش سيستميك با اثر حفاظتي و درماني از گروه آسيل‌آلانين‌ها

فرمولاسيون: 
1. ريدوميل Ridomil % 5 G
تاريخ ثبت: 21/11/70 ثبت موقت سه سال – تمديد لغايت 86
نحوه اثر: جلوگيري از سنتز RNA

موارد مصرف در ايران:
بوته‌ميري جاليز، سفيدک داخلي خيار و مرگ گياهچه گياهان زينتي
موارد مصرف در ساير كشورها: 
از متالاکسيل مي‌توان براي کنترل فيتوفترا، پي‌تيوم، سفيدک‌هاي داخلي و زنگ سفيد خاجيان استفاده کرد. اين ترکيب را مي‌توان از طريق ضدعفوني بذر، خيساندن خاک، فروبردن ريشه در محلول قارچ‌كش و سم‌پاشي اندام‌هاي هوايي استفاده نمود.

راهنماي مصرف:
•بوته‌ميري جاليز: كاربرد 25-20 كيلوگرم قارچ‌كش در هكتار.
•سفيدک داخلي جاليز: محلول‌پاشي به ميزان 25-20 كيلوگرم در هكتار، به محض بروز نشانه‌هاي بيماري و تكرار آن به فاصله 15 روز.
•كاربرد اين قارچ‌كش در خاك‌هاي غني از مواد آلي ممكن است نتايج دلخواه را در پي نداشته باشد.
•در مواردي كه به صورت خاك كاربرد استفاده مي‌شود، بهترين نتيجه زماني به دست مي‌آيد كه خاك مرطوب باشد.

ملاحظات زيست محيطي:
•ميزان سميت ( LD50، LC50 ،EC50): 663 ميلي‌گرم بر کيلوگرم براي پستانداران، 923 ميلي‌گرم بر کيلوگرم براي پرندگان، 100 ميلي‌گرم بر ليتر براي ماهي‌ها، 28 ميلي‌گرم بر ليتر براي دافنيا و 200 ميکروگرم بر وزن زنبور براي زنبور عسل.
•براي ماهي‌ها و ساير آبزيان زيان‌آور است، لذا از آلوده كردن آب‌هاي سطحي و انهار با اين ماده شيميايي يا ظرف سم اجتناب كنيد.

 

موارد توصيه متالاكسيل در محصولات كشاورزي در ساير كشورها مانند جدول زير مي‌باشد:

نام محصول بيماري ميزان مصرف زمان و نحوه مصرف
گياهان زينتي پوسيدگي طوقه طبق نظر كارشناس —–
خيار و ساير محصولات جاليزي (كشت كرتي) بوته‌ميري (فيتوفتورايي) ۵ گرم در مترمربع ۲تا۳ هفته بعد از كشت، ردوكسيل را بطور يكنواخت در سطح خاك پاشيده و سپس آبياري كنيد.
فلفل پوسيدگي ريشه و طوقه (فيتوفتورايي) ۲۰كيلوگرم در هكتار (اولين سمپاشي) ردوكسيل را در عمق ۱۰ سانتيمتري خاك مخلوط كرده و بعد از نشاءكاري آبياري كنيد.
پوسيدگي ريشه و طوقه (فيتوفتورايي) ۴۰ كيلوگرم در هكتار (دومين سمپاشي) ۳ تا ۴ هفته بعد از نشاء، ردوكسيل را روي خطوط كشت به عرض۳۰ سانتيمتر پاشيده و آبياري كنيد.
توتون و تنباكو خزانه سفيدك دروغي و بوته‌ميري (پيتيوم) يك گرم در مترمربع قبل از بذرپاشي ردوكسيل را بطور يكنواخت روي بستر پاشيده و با خاك مخلوط كنيد.
توتون و تنباكو مزرعه ساق سياه ۴۰-۲۰ كيلوگرم در هكتار قبل از نشاء‌كاري ردوكسيل را بطور يكنواخت در سطح خاك پاشيده و با خاك مخلوط كنيد. در مورد ارقام مقاوم با نيمه مقاوم حداقل ميزان توصيه شده را مصرف كنيد. براي كنترل بهتر ساق سياه، توصيه مي‌شود يك هفته قبل از نشاء ردوكسيل را به ميزان ۱۰ كيلوگرم در هكتار روي بستر (خزانه) مصرف نموده و آبياري كنيد.
مركبات پوسيدگي طوقه (گموز) ۲۰ گرم در مترمربع (درختان زير ۳ سال) ردوكسيل هر ۳ تا ۶ ماه يكبار در اطراف طوقه درختان به شعاع يك متر بپاشيد و آبياري كنيد
پوسيدگي طوقه (گموز) ۴۰ گرم در مترمربع (درختان بازده) يكبار در بهار يكبار در پاييز ردوكسيل را بطور يكنواخت در سطح سايه‌انداز درختان بپاشيد و آبياري كنيد. سمپاشي را يكسال در ميان تكرار كنيد.
سيب، گلابي، پسته، انار پوسيدگي ريشه طوقه و تنه ۲۰ گرم براي هر درخت (دوره قبل از بازدهي) ۴۰ گرم براي هر درخت (دوره بازدهي) يكبار در بهار (
قبل از گلدهي) و يكبار در پاييز ردوكسيل را در اطراف طوقه و به شعاع نيم متر بپاشيد. سمپاشي را يكسال در ميان تكرار كنيد.
سبزي و جاليز بوته ميري ۲۵-۲۰ كيلوگرم به محض هويت اولين علائم (پژمردگي خفيف)

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.