مبارزه با سوسک ژاپنی به روش ارگانیک

محمد رضا زرهون
17 مرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

از آنجایی که آنها به طور تصادفی در سال 1916 به نیوجرسی وارد شدند، سوسک های ژاپنی به تدریج از شمال به انتاریو، غرب به کلرادو و اورگان و از جنوب به آلاباما و گرجستان گسترش یافتند. جمعیت این آفت در ایران نیز زیاد شده و احتمالا به وسیله ی رعایت نکردن قوانین قرنطینه ای وارد ایران شده است. سوسک ژاپنی تنها در حدود 6 هفته در تابستان تغذیه می کند و بقیه سال را به عنوان لاروهایی به شکل گرد در خاک می گذراند. تاریخ دقیق ظهور با آب و هوا متفاوت است، اما به طور کلی، دوره ریسک گیاهان باغی در اواسط ژوئن تا اوایل ماه اوت است. سوسک های ژاپنی (JBs) دارای چندین دشمن طبیعی هستند، اما آنها می توانند بیش از 300 گیاه، از جمله درختان چشم انداز بزرگ سیب صحرایی و زیرفون (نمدار ) تغذیه کند. در میان گیاهان باغی، JBs به لوبیا، ذرت، انگور، کلاله ها و دیگران مانند ختمی، گل رز و گل های خانواده آهاری تقسیم شده اند.

شرایط آب و هوایی مناسب و روش های کنترل زراعی ارگانیک می تواند روش مناسبی برای کنترل جمعیت سوسک ژاپنی باشد. سوسک های ماده در عمق اینچی در محلی که سبزتر است تخم گذاری  میکنند و در پاییز از ریشه ی گیاهان علفی تغذیه می کنند در صورتی که هوا گرم و خشک شود می تواند بروی لاروهایی که در عمق کمتری قرار دارند را به کشتن دهد.

برداشت دستی سوسک های ژاپنی

در زمان صبح زود که شبنم زده باشد جمع آوری دستی این سوسک ها بسیار راحت تر است زیرا جمعیتی که در این زمان مشاهده میکنید با زمانی که در ساعات دیگر در مزرعه هستید متفاوت است. برای جمع آوری سوسک می توانید از یک ظرف که درون آن را الکل را آب صابون گرفته اید استفاده کنید و پس از جمع آوری آن ها را وارد آن کنید. در مورد درختانی که این سوسک ها علاقه بیشتری به آنها دارند میتوان با قرار دادن یک صفحه ی فلزی در زیر درخت و حرکت دادن به صورت شوک، باعث افتادن سوسک ها شده و سپس سوسک های اسیر شده را درون مایع آب صابون یا الکل قرار دهید. استفاده از ارقامی که ارتفاع بلندتری دارند برای این عملیات مناسب ترند

حفاظت از گیاهان در مقابل سوسک های ژاپنی

گل های رز احتمالا مورد علاقه ی این سوسک ها هستند مخصوصا گلبرگ ها که دارای قند قابل هضم برای آن ها هستند می توانند باعث جلب توجه آن ها شوند شما می توانید برای مقابه با آن ها از یک توری نازک با شبکه های زیر که بالای آن لامپی قرار گرفته استفاده کنید حتی میتوانید از گل های رز به عنوان یک تله برای گردآوری این سوسک ها استفاده کرده و آن ها را به صورت دستی جمع کنید واز بین ببرید .

تله گذاری

در استفاده از تله باید دقت کرد زیرا سوسک های مختلف می توانند به این اهداف نزدیک شده و تله ها را از کاراصلی باز دارند، می توانید از طعمه های فرومونی برای جلب جنس نر استفاده کنید و آن ها را از بین ببرید برای کم تر کردن میزان خطا بهتر است تله را دور تر از مزرعه سبزیجات گذاشته و آن ها را در ارتفاع کمتری قرار دهید و به سمت پایین بکشید. هم چنین می توانید از چند تله به صورت همزمان بروی درختانی که دارای پهنای بیشتری هستند استفاده کنید این روش برای تله هایی که به تنهایی بی اثرند بسیار مناسب است.