مراحل و روش های ایجاد گلخانه خانگی

فاطمه مهدوی
21 بهمن, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مراحل و روش های ایجاد گلخانه خانگی

گلخانه,آموزش ساخت گلخانه در منزل ,ساخت گلخانه درمنزل ,روش های ساخت گلخانه ,تهیه گلخانه مراحل ساخت گلخانه ,مراحل ایجاد گلخانه در خانه ,تهیه گلخانه در مزرعه,

یک گلخانه، وسیله ای برای تغییر محیط اطراف گیاهان، جهت بهبود شرایط رشد فراهم می کند. گلخانه ها در چند مورد قابل استفاده هستند. بعضی از گلخانه ها برای عملیات سالیانه مورد استفاده قرار می گیرند، در حالی که بعضی از آنها فقط برای پرورش گیاهان در فصل های بهار و پائیز ساخته می شوند

یکی از اولین تصمیماتی که باید اتخاذ شود، این است که گلخانه به صورت یک واحد جداگانه، در تماس با ساختمان های موجود و یا به صورت بخشی از ساختمان های جدید ساخته شود. گلخانه های متصل به هم معمولاً هزینه های ساخت و گرمایش کمتری داشته و دسترسی آسان تری دارند، اما گیاهان نور کمتری دریافت می کنند. گلخانه های متصل به هم باید رو به جنوب ساخته شوند. جهات غرب، شرق و شمال مطلوبیت کمتری دارند. خصوصیات ساختمان های موجود ممکن است انتخاب محل را برای گلخانه های متصل محدود کند .

یک گلخانه می تواند در هر اندازه ای ساخته شود، اما کوچکترین گلخانه ای که می توان در نظر گرفت، چیزی در حدود ۲۰۰ فوت (foot) مربع است ( ۱۸/۴ مترمربع). گلخانه های کوچکتر به نسبت از لحاظ ساخت و عملکرد بسیار گران هستند .

گلخانه,آموزش ساخت گلخانه در منزل ,ساخت گلخانه درمنزل ,روش های ساخت گلخانه ,تهیه گلخانه مراحل ساخت گلخانه ,مراحل ایجاد گلخانه در خانه ,تهیه گلخانه در مزرعه,

گلخانه,آموزش ساخت گلخانه در منزل ,ساخت گلخانه درمنزل ,روش های ساخت گلخانه ,تهیه گلخانه مراحل ساخت گلخانه ,مراحل ایجاد گلخانه در خانه ,تهیه گلخانه در مزرعه,

میزان هزینه ساخت گلخانه به طور کلی به اندازه و ماده پوشش دهنده آن بستگی دارد. ساخت گلخانه با پوشش شیشه ای و قاب فلزی معمولاً بیشترین هزینه را دارد.

پوشش های دیگر مانند فایبرگلاس، اکریلیک و پلی کربنات دارای هزینه متوسطی می باشند. پوشش پلی اتیلن با قاب چوبی دارای کمترین هزینه است. تجهیزات حرارتی و تهویه نیز هزینه ای با توجه به ساختمان گلخانه و اندازه آن دارند. ساخت گلخانه های خورشیدی نیز امکان پذیر است، اما به مهندسی خاصی نیازمند می باشد.

اسکلت یا قاب گلخانه از فلز یا چوب ساخته می شود. فضای بین لایه های پوشش را می توان برای کمک به مقاومت در برابر وزش باد خالی از هوا کرد. گلخانه با اسکلت چوبی به آسانی ساخته می شود و انتخاب مناسبی برای سازنده است.

موقعیت گلخانه باید به صورتی باشد که بیشترین مقدار نور را دریافت نماید. اولین انتخاب برای موقعیت گلخانه به صورت نمای جنوبی با جنوب شرقی می باشد. نور تمام روز بهترین شرایط را برای گیاه فراهم می کند. البته نور امیده شده از جانب شرق، به هنگام صبح، برای گیاهان کافی می باشد. نور صبح بیشترین مطلوبیت را دارا است، زیرا که به گیاهان اجازه داده می شود که فرآیند تولید غذا را زودتر آغاز نمایند؛ و این موضوع منجر به حداکثر رشد می شود . بالطبع انتخاب های بعدی، نمای جنوب غربی و نمای غربی می باشد؛ چرا که دریافت نور دیرتر صورت می گیرد. نمای شمالی کمترین مطلوبیت را دارد و فقط برای گیاهانی که نور کمی احتیاج دارند، مناسب می باشد.

محیط گلخانه معمولاً به وسیله هوای داغ، آب داغ یا بخار گرم می شود. گاهی اوقات گرما به صورت تکمیلی توسط گرمکن های الکتریکی تأمین می شود. انتخاب منبع حرارتی باید با توجه به هزینه اولیه تجهیزات و هزینه عملیاتی انجام گیرد. گرمکن های الکتریکی هزینه اولیه کمی داشته، اما معمولاً هزینه عملیاتی بسیار بالایی دارند. گرمایش به وسیله آب داغ یا بخار از لحاظ هزینه نصب گران است.

نصب فن های گردش هوا در گلخانه سرمایه گذاری خوبی است. در طول زمستان هنگامی که گلخانه باید گرم شود، به گردش هوا نیازمند است تا بدان وسیله دمای یکنواختی در داخل گلخانه تأمین گردد. بدون فن های اختلاط هوا، هوای گرم به بالای گلخانه رفته و هوای سرد در کف گلخانه و در اطراف گیاهان باقی می ماند.

دمای مناسب برای گلخانه توسط انرژی حاصل از تابش خورشید فراهم می شود و در صورتی که این انرژی کافی نباشد، دما به وسیله حرارت تکمیلی تأمین می گردد. گیاهان مختلف به محدوده دمائی متفاوتی نیاز دارند. برای مثال گیاهان گرمسیری به محدوده دمائی ۷۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت نیازمند می باشند .

دمای داخل گلخانه باید در روز ثابت بماند و در شب ۱۰ درجه فارنهایت پائین تر باشد .

اغلب دارندگان گلخانه های کوچک می دانند که وسایل کنترل اتوماتیک دارای ارزش زیادی هستند. ترموستات ها، رطوبت سنج ها، زمان سنج ها و یا کنترل های کامپیوتری می توانند با هم ترکیب شده تا مدیریت دقیقی از دما و رطوبت (حتی هنگامی که مالک حضور ندارد) به دست دهند. آبیاری و روشنائی را هم می توان به صورت اتوماتیک کنترل کرد. سیستم های کنترل را می توان شخصاً سرهم کرد و یا اینکه به صورت پکیج خریداری کرد .

یک گلخانه مستقل می تواند در محلی زود تر از ساختمان های موجود ساخته شود. گیاهان در چنین گلخانه ای نور خورشید را از همه جهات دریافت می کنند. این گلخانه ها از لحاظ ساخت و سیستم حرارتی بسیار گران هستند و هزینه های فوق العاده ای برای خطوط آب و برق لازم دارند. هر گلخانه باید در محلی ساخته شود که دارای زهکشی مناسبی باشد.

منبع : نارگیل

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.