معرفی بگونیا رکس و نحوه نگهداری از آن

محمد رضا زرهون
29 آذر, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

(Rex begonias (Begonia rex، بگونیا گیاهان گرمسیری است ، که به دلیل داشتن برگهای رنگی و با فرم های جذاب خودش معروف شده است. اگرچه آنها در باغهای سایه دار بیشتر نگهداری میشوند ، اما به عنوان گیاهان آپارتمانی نیز محبوب هستند. بسیاری از افراد انواع مختلفی را جمع آوری و نمایش می دهند. امروزه اکثر rex begonias هایی که فروخته می شوند ، هیبرید نامیده می شوند.

هدف از توسعه ی هیبریدها، رنگ و شکل غیرمعمول آنهاست،

نام گیاه شناسی Begonia rex
نام عمومی Rex begonias
نوع گیاه گیاهی یکساله مناسب برای آپارتمان
سایز بالغ رشد برگ ها 4 الی 9 اینچ
نیاز به نور متوسط تا زیاد
نوع خاک سبک و مغذی
زمان شکوفه دهی تابستان
رنگبندی مختلف
موطن اصلی آمریکای جنوبی و مرکزی ، آفریقا ، آسیای جنوبی

آب و هوای مناسب بگونیا

اکثر انواع این گیاه در دمای 15 تا 26 درجه سانتی گراد به خوبی رشد می ‎کنند؛ اگرچه برخی از انواع آن در هوای خنک تر رشد بهتری دارند . این گیاهان نیازمند رطوبت و گرما هستند اما در گرمای شدید، خشکی و یخ زدگی آسیب می ‎بینند.

بگونیا

نیاز نوری

در فصل تابستان اشعه مستقیم افتاب بخصوص از پشت شیشه برای ان مضر است،ولی منطقه پر نور احتیاجات نوری انرا برطرف میکند،چرخش گیاه برای استفاده هر چه بیشتر نور اتاق لازم است.

خاک مناسب

این گیاهان به خاک غنی از مواد آلی و داری قابلیت جریان یافتن هوا (سبک بودن خاک) نیازمند هستند و استفاده از خاک رس برای این گیاهان به دلیل سنگین شدن آن هنگام آبیاری و عدم امکان ورود هوا به آن مناسب نیست

نیاز آبیاری

گیاهان بگونیا دارای ساقه و برگ زخیم هستند که می ‎توانند آب را برای مدت طولانی در خود نگه دارند ، بنابراین نیاز به آبیاری مداوم ندارند . آبیاری بیش از حد این گیاه ممکن است به پوسیده و پلاسیده شدن گیاه منجر شود و بنابراین اجازه دهید گیاه به طور کامل خشک شود و نیاز به آبیاری پیدا کند . برای آبیاری این گیاه بهتر است خاک آن را آبیاری کنید، نه شاخه و برگ آن را زیرا برگ های مرطوب ممکن است کپک بزنند

تغذیه و کوددهی

در طول رشد و گلدهی بگونیا توصیه می شود هر ۱۴ روز یکبار با محلول غذایی طبق دستور کمبود مواد غذایی را برطرف کنید،فصل بهار و تابستان احتیاجات غذایی بیشتر است.

آفات و مشکلات

انواع خاصی از گیاهان بگونیا که رشد بهتری در سایه دارند ، رطوبت بیشتری را نسبت به انواعی که نیازمند نور مستقیم آفتاب هستند تجربه می ‎کنند که این امر ممکن است باعث ایجاد بیماری های قارچی در گیاه شود . برای مرتفع کردن این مشکل بهتر است سیستم تهویه هوای مناسبی برای گیاه خود تامین کنید و مقدار مناسب آب نیز مهم است ، نه خیلی زیاد و نه خیلی کم

اگر گیاه بگونیا در آب و هوای خیلی خشک رشد کند، ممکن است در معرض ایجاد کنه های عنکبوتی قرار بگیرد و بنابراین بهتر است برای مرطوب نگه داشتن اندک گیاه ، مقداری آب به برگ های آن اسپری کنید و همچنین می ‎توانید گیاهان دیگری نیز در کنار این گیاه پرورش دهید

تعویض گلدان های بگونیا

این نکته را فراموش نکنید که گیاه بگونیا به عمق خاک علاقه دارد پس هنگامی که قصد تعویض گلدان بگونیا را دارید بایستی از گلدان بزرگ و مناسب سایز گیاهتان استفاده کنید. . در قسمت پایین گلدان لایه ای از سفال های ریز شده برای تخلیه ی مناسب و بهتر آب قرار دهید. برای تقویت گیاه به طور منظم خاک گلدان را تعویض و یا از ترکیب حاوی برگ های پوسیده، کود حیوانی و گیاهی استفاده کنید.

ارقام پیشنهادی

Begonia rex Boston Cherries & Chocolate : لکه های قرمز و نقره ای روی برگهای تیره ظاهر می شود.

Begonia rex Escargot: حالت حلزونی شکلی که به خاطر نحوه قرار گرفتن برگها در این رقم دیده میشود

Begonia rex Fireworks: برگهای نقره ای به شکل بال

Begonia rex Snow Queen: برگهای نقره ای مقاومت خوبی در برابر بیماری دارند

عوارض و بیماری ها

برگها رنگ پریده است و سقوط میکنند و ریشه ها غده ای هستند :کرم نماند عامل ان است،معالجه مقرون به صرفه نیست.

ساقه و یقه پوسیده است: ابیاری زیاده از حد بوده و هوا خیلی سرد است،ابیاری را متوقف کنید تا سطح خاک خشک شود و گلدان را به محل گرمتری منتقل کنید.

ریشه ها سیاه شده اند و در حال پوسیدن است: ابیاری زیاد و قارچ عامل ان است،مبارزه مقرون به صرفه نیست.

لکه های خاکستری متمایل به قهوه ای روی برگها است: عامل این بیماری هم قارچ است،گیاه را با قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید و گلدان را به محل خشک و اکسیژن دار منتقل کنید.

برگها خود را انداخته و گیاه در حال از بین رفتن است:

گاز آشپزخانه باعث این است،گلدان را به محل مملو از اکسیژن هوا منتقل کنید.

برگهای جدید کوچک و کم رشد باقی مانده اند: تغذیه مصنوعی لازم است،در صورت متراکم بودن ریشه ها کم بودن جا برای رشد گیاه میتواند عامل این نارسائی باشد،گلدان را با یک درجه بزرگتر عوض کنید.

برگها در زمستان میافنتد: گلدان را به محل گرمتری با دمای ۱۳ درجه منتقل کنید.

لکه های آردی مانند روی برگها به چشم میخورد :قارچ سفیدک باعث این بیماری است،با سم قارچ کش موجود در بازار طبق دستور فروشنده سمپاشی کنید،گلدان را به محلی با هوا خشک و اکسیژن بیشتر منتقل کنید.

برگهای جدید کمرنگ و تارهای عنکبوت در زیر انها مشاهده میشود: کنه ریز قرمز عامل ان است،تا درمان کامل هر ۱۴ روز یکبار با سم کنه کش طبق دستور سمپاشی کنید.

برگ ها لوله میشوند و حاشیه ی انها خشک و چروکیده اند: گیاه تشنه است.فورا ابیاری نموده و در صورت امکان گلدان را به محل سردتری با درجه حرارت ۱۹ درجه سانتی گراد منتقل نمایید.

 

برگها لوله ای و بد شکل هستند:

لکه های زرد روی انها مشاهده میشود و حالت موزاییکی دارند:عامل ان ویروس است،در صورتی که گیاه همراه با گیاهان دیگر کاشت  گردیده است ان را از گلدان خارج کنید تا به بقیه گیاهان سرایت ننماید.

شکل زیبای برگها،

تنوع رنگها در برگ،کنگره ها و دندانه های حاشیه برگها از مشخصاتی هستند که گیاه بدون ان ها شادی افرینی خود را از دست میدهد،در هنگام خرید دقت کنید برگها سالم باشند،لوله شده و حاشیه انها قهوه ای سوخته نباشد.