معرفی بیماری قارچی لکه قرمز برگ آلو و گوجه

محمد رضا زرهون
4 آبان, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

معرفی بیماری قارچی لکه قرمز برگ آلو و گوجه

بیماری لکه قرمز برگ آلو بیشتر در نواحی جنوب و جنوب شرقی اروپا شامل رومانی، بلغارستان و تاجیکستان شیوع دارد. این بیماری در بیشتر استان های ایران هم شایع است و تاکنون از استان های آذربایجان شرقی، همدان، مرکزی و نیز سواحل دریای خزر، گرگان، قصرشیرین، خرم آباد و کرج از روی درختان آلو، گوجه و آلو وحشی گزارش شده است. به طور کلی خسارت این بیماری در ایران زیاد نیست و فقط در سال هایی که شزایط محیطی برای رشد عامل بیماری مناسب باشد بیشتر برگ های میزبان آلوده شده، موجب اختلال در اعمال حیاتی، ضعف و کاهش میوه ی آن می گردد. نشانه های این بیماری در همدان روی دمبرگ و سرشاخه های درختان آلو نیز گزارش شده است

نشانه های بیماری
روی برگ های آلو، لکه های مدور یا بیضی شکل ظاهر می شوند که ابتدا زرد هستند و سپس قرمز رنگ می شوند. برگ در محل لکه ها کمی متورم و کلفت می شود. در اواخر تابستان معمولاً لکه های بیماری به ریگ قهوه ای تا قهوه ای تیره در می آیند. رنگ لکه ها معمولاً در پشت برگ پررنگ تر از رنگ آن ها در سطح بالایی برگ است. بافت برگ در ناحیه ی این لکه ها غضروفی می شود، در محل لکه ها شطح زیرین برگ برآمدگی و سطح فوقانی فرورفتگی پیدا می کند. معمولاً تعداد این لکه ها روی برگ زیاد و گاهی به 50 تا 60عدد می رسد. برگ هایی که به شدت آلوده باشند قبل از موقع، خزان می کنند. قطر برگ در ناحیه ی لکه ها به 2 تا3 میلی متر می رسد. لکه های برگ آلو نسبت به لکه های بیماری لکه آجری برگ بادام شفاف تر و براق ترند. حمله ی قارچ به برگ باعث به هم خوردن نظم بافت های برگ شده، معمولاً طول سلول ها افزایش می یابد.

عامل بیماری
عامل بیماری لکه قرمز برگ آلو قارچی هتروتال به نام Polystigmarubum(pers.) Dc. است. این قارچ به رده ی Pyrenomycetes و راسته ی Phyllachorales تعلق دارد. در جنس Polystigmaاستروما و کلیپئوس کاملاً رشد کرده است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.