معرفی و شناخت آفت کرم آلو – Plum worm

محمد رضا زرهون
18 شهریور, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

معرفی و شناخت آفت کرم آلو – Plum worm

کشاورزانی که اقدام به کاشت هلو ، آلو … می کنند اغلب درون میوه ی خود لاروی ( کرم ) را مشاهده می کنند که باعث خراب شدن این میوه ها می شود ، منشا این کرم از یک پروانه است که با تخم گذاری بروی میوه ها باعث رشد لاروهای خود می شود ، در صورتی که این پروانه را بروی درختان خود مشاهده کردید باید خود را برای جلوگیری از آسیب به میوه های و ثمرات آماده کنید و تلاش مضاعفی انجام دهید ، بیشتر توصیه میکنیم که از سموم کشاورزی کمتر استفاده کنید و اغلب از روش های دیگر کنترل بیولوژیک برای از بین این آفت استفاده کنید

کرم آلو در واقع نوعی پروانه است که از دیر زمان در ایران وجود داشته است .درختان میزبان این پروانه در ایران شامل انواع آلو،گوجه،هلو،زردآلو،گیلاس و بین انواع آلو ها به آلو سیاه خسارت بیشتری وارد میکند.کرم آلو در اکثرمناطق میوه خیز به خصوص در استانهای خراسان ،آذزبایجان ،کردستان، همدان، فارس و همچنین در اطراف تهران ،کرج،دماوند، قزوین و اراک انتشار دارد.

حشره کامل این آفت پروانه ایست به طول 5 میلیمتر عرض ان با بالهای باز 15-14 میلیمتر میباشد. بال جلویی به رنگ خاکستری تیره بوده و تا اندازه ای یکنوخت می شود و فقط به مقدار بسیار کم خطوط تیره مایل روی آنها مشاهده می شود.بال جلویی ذوزنقه ای شکل و انتهای آن مدور نیست در انتهای بال جلویی یک لکه بزرگ با هاله خاکستری که تمام عرض بال را فرا گرفته مشاهده میشود.این حشره زمستان را به صورت لارو به حالت دیاپوز در داخل یک پیله به رنگ سفید چرکی که دارای ساختمان نمدی و ریز بافت است به سرمیبرد.این حشره 2-3 نسل در سال دارد.

وقتی پروانه تخم های خود را روی میوه میگذارد بعد از چند روز تخم ها باز شده و لارو کوچکی به رنگ روشن از آن بیرون می آید که این لارو جدار میوه را سوراخ کرده و وارد آلو میشود و دوران تغذیه خود را در داخل میوه میگذراند.در نسل دوم دالان مزبور از فضولات پر شده و نیز براثر عکس العمل اپیدرم میوه صمغی از آن بیرون می آید که از علائم تشخیص میوه های آلوده میباشد.

 

ورود لارو به میوه همیشه از ناحیه نزدیک اتصال دم به میوه یا از کنار ان انجام میشود.بعد از اینکه لارو داخل میوه شد به طرف مرکز میوه پیش میرود. دالان حفر شده توسط لارو پروانه از فضولات پر شده که کمک به پوسیدگی میوه میکند.در این حالت رشد میوه های مورد حمله متوقف شده و اغلب به رنگ بنفش در می آید.موقعی که لارو هنوز اندازه کوچکی دارد به زمین می افتد و بقیه رشد ونمو لارو داخل میوه در روی زمین انجام شده واز گوشت میوه تغذیه میکند تا دوره لاروی به پایان برسد.اگر میوه کفایت تغذیه لارو را ندهد لارو از بین میرود بنابراین میوه هایی که در نسل اول مورد حمله قرار میگیرند به زمین میریزند.لارو مزبور برای شفیره شدن در شکاف و زیر پوستک های درخت و به ندرت زیر خاک رفته و در آنجا پیله ای نازکی تنیده و تبدیل به شفیره میشود.

چون حداکثر خسارت لارو کرم آلو مربوط به نسل دوم است بنابراین توصیه میشود مبارزه شیمیایی بیشتر علیه نسل دوم انجام گیرد. تاریخ انجام سمپاشی در نقاط مختلف کشور بسته به شرایط آب و هوایی متفاوت و تقریباُ اواسط تیر ماه میباشد ولی بهتر است با نصب تله فرمونی یا تله نوری تاریخ دقیق را مشخص کرد.سموم توصیه شده :سموم فسفره مانند گوزاتیون20% به میزان 2در هزار

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.