مهم ترین دلایل زرد رنگ شدن برگ های رز

محمد رضا زرهون
4 شهریور, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مهم ترین دلایل زرد رنگ شدن برگ های رز

اگر در باغ و یا باغچه ی خود مشاهده کردید که برگ های بوته ی گل رز شما زرد شده باید ابتدا علت را پیدا کنید تا برای درمان و رفع این مورد سریعا اقدام نمایید ، گاهی پیش می آید که با انتخاب و درمان نادرست شرایط را برای برگ ها بدتر کرده و برگ های زرد شده خرد و ریخته می شود

دلایل زرد شدن برای گل رز

اگر متوجه زرد شدن برگهای بوته رز خود شدید، باید ابتدا علت آن را پیدا کنید تا درمان مناسب انجام دهید. گاهی اوقات در صورت درمان اشتباه میتوانید وضعیت گیاه را بدتر کنید.

نور – برگهای پایینی گیاه رز در صورتی که در زیر سایه برگهای بالایی قرار بگیرند، شروع به زرد شدن و ریزش میکنند. برگهایی پایینی گیاه به علت سایه برگهای بالایی نمیتوانند نور خوبی دریافت کنند بنابراین زرد شدن و ریزش برگها در این بخش از گیاه طبیعی خواهد بود. هنگامی که یک برگ نتواند نور لازم برای رشد مناسب خود را دریافت کند، گیاه این مکانیسم زرد شدن و ریزش برگ را به کار میگیرد. معمولا این مدل ریزش برگ یک چرخه طبیعی است و خطری برای گل رز ندارد.

مهم ترین دلایل زرد رنگ شدن برگ های رز

 

تنش گرمایی – یکی دیگر از دلایل زرد شدن برگهای رز قرار گیری تحت تنش است. یک علت معمول تنش و استرس در رز، تنش گرمایی است. بوته رز در صورتی که حرارت بالا باشد، برای خنک شدن و پایین آوردن دمای خود رویکرد زرد شدن و ریزش برگها را به کار میگیرد. گاهی اوقات رز تحت تنشهای دیگر نیز شروع به ریزش برگها میکند تا زمانی که تنش برطرف شود.

برگهای زرد بوته رز در اثر تشعشع یا بازتاب حرارت نیز ممکن است زرد شوند. خاک زیر بوته حرارت زیادی را در خود نگه میدارد، پس از رفتن آفتاب تشعشع حرارت تجمع یافته در خاک به بخشهای پایینی بوته برخورد میکند. این حرارت بازتابی باعث تنش گرمایی بوته رز میشود و در نتیجه برگهای پایینی آن زرد شده و میریزند. خاک، مالچ رنگ تیره و یا سنگریزه های تیره حرارت زیادی در خود نگه میدارند و آن را به گیاه بازتاب میکنند. اگر مالچ یا خاک تیره در زیر بوته رز دارید، سعی کنید مقداری مالچ سدر ریز شده یا سنگریزه روشن در قاعده گیاه بریزید. برای گیاهان جوان باغچه ای قطر محوطه مالچ پاشی باید 60 سانتیمتر باشد و در گیاهان گلدانی روی گلدان را بپوشانید.

آب – یکی دیگر از منابع بازتاب حرارت از زمین به گیاه که باعث زرد شدن برگهای آن میشود، آب است. اگر به بوته رز آب داده اید و در قاعده آن آب جمع شده است، پرتوهای خورشید از سطح آب به سمت گیاه بازتاب میشوند و برگهای پایینی را میسوزانند. بنابراین گیاه برای خنک شدن و نجات یافتن برگهای پایینی را زرد کرده و میریزد. برای جلوگیری از این اتفاق، نباید بگذارید بوته رز غرق در آب شود بلکه تنها کافیست خاک آن مرطوب بوده و آبیاری عمیق صورت بگیرد. به مقدار رطوبت خاک نیز باید توجه داشته باشید. اگر رطوبت سنج خاک ندارید، انگشت خود را تا جایی که میتوانید داخل خاک فرو ببرید. اگر انگشتتان احساس خنکی و رطوبت داشت فعلا نیازی نیست به گیاه آب بدهید. البته آبیاری گیاهان گلدانی باید به دفعات بیشتر صورت بگیرد.

کود دهی – گاهی اوقات در اثر کود دهی زیاد، برگهای گیاه میسوزند.

کمبود مواد مغذی نیز میتواند باعث زرد شدن و ریختن برگهای رز شود. کمبود آهن، منیزیم و نیتروژن میتواند باعث تغییر رنگ و زرد شدن برگها شود. در صورتی که علت را به درستی شناسایی کنید و درمان مناسب انجام دهید، دوباره رنگ برگها سبز شده و مرحله ریزش برگ متوقف میشود.

دقت کنید مشکل گیاه را درست شناسایی کنید. در صورتی که کمبود مواد مغذی را اشتباه تشخیص دهید تنش گیاه را تشدید میکنید.

بیماریها و آفات – زرد شدن و ریزش برگهای گیاه رز ممکن است نشانگر آفت زدگی یا بیماری در گیاه باشد. به دقت ساقه و برگهای گیاه را بررسی کنید تا اگر علائمی از آسیب دیدگی در اثر بیماری یا آفت در گیاه وجود دارد آن را شناسایی و به موقع درمان کنید.

درمان زرد شدن برگ های گل رز

اگر چه درمان زرد شدن برگهای  گل رز بستگی به علت آن دارد، اما با چند اقدام ساده می‌توانید جلوی مشکلات گیاه را گرفته و رشد سالم را در او تقویت کنید.

آبیاری باید به صورتی باشد که خاک آن اشباع و غرق در آب نباشد. پیش از آبیاری از رطوبت سنج استفاده کنید تا مطمئن شوید آیا گیاه نیاز به آب دارد یا دو سه روز دیگر می‌تواند تحمل کند.

برای آبیاری گیاه، اوایل صبح یا نزدیک غروب را انتخاب کنید که دما افت کرده و هوا خنکتر‌ است. پس از یک روز خیلی گرم، بوته رز را با آب تمیز بشویید. شستن برگ‌های گل رز علاوه بر خنک کردن گیاه، به تمیز شدن آلودگی‌هایی که در طول روز بر روی آنها نشسته است کمک کرده و اجازه نمی‌دهد برگها سوخته یا دچار مشکلات دیگری مانند هجوم حشرات شوند.

برنامه منظمی برای کود دهی به گیاه داشته باشید. اگر می‌خواهید گهگاهی نوع کود را عوض کنید، داشتن برنامه منظم به شما کمک می‌کند بدانید کدام کود بهتر عمل کرده است. گیاه رز هنگامی که خوب آب خورده و تغذیه شده است خیلی کمتر دچار مشکلات و بیماری‌ها می‌شود.

سعی کنید زمانی را برای بررسی برگ‌های گیاه از پایین تا بالا، صرف کنید تا در صورت بروز هرگونه آسیب یا آفت‌ زدگی زودتر متوجه آن شوید. به خاطر داشته باشید شناسایی زود هنگام مشکلات گیاه احتمال موفقیت درمان را بسیار افزایش می‌دهد.

منابع :

نارگیل

ویکی پدیا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.