وجود موریانه در مالچ ارگانیک و آلی و روش های مقابله با آن

محمد رضا زرهون
12 شهریور, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

وجود موریانه در مالچ ارگانیک و آلی و روش های مقابله با آن

موریانه ! حشره ای که از سلولز تغذیه می کند و در منازل مسکونی چوبی و در وسایل چوبی به صورت تمام عیار وجود دارد ، در مورد منازل مسکونی چوبی حضور موریانه ها از اهمین ویژه ای برخوردار است ، زیرا ممکن است پایه های ساختمان را سست کند و بعد ها و در طول ها باعث آسیب های جدی تری شود ، اما بحث ما در مورد حضور موریانه در مالچ است ایا چنین چیزی ممکن است ؟

ابتدا میخوام یکم در مورد مالچ بیشتر بهتون توضیح بدم

 

مالچ را می توان پوشش غیر زنده نامید که به عنوان محافظی برای گیاهان در زمستان بکار میرود و گیاهان را در برابر تغییر دمای شدید خاک و از دست رفتن آب زمین محافظت می کند و نیز جلوی رشد علفهای هرز را می گیرد. مالچ در تابستانهای خشک پوشش مناسبی برای تقریباً هر نوع گیاه پوششی می باشد. از کود حیوانی کاملاً پوسیده می توان به عنوان یک پوشش بسیار خوب ( تا عمق ۱۰ سانتی متر) استفاده کرد چرا که هم به عنوان مالچ زمستانی و هم بهاره عمل می کند. برگهای پوسیده , پیت ماس و تقریباً هر نوع ماده آلی را می توان به این منظور بکار برد. 

مالچ پاشی و حضور موریانه ها

ممکن است گهگاهی در توده ‌های مالچ آلی که برای مالچ پاشی آماده میکنید، موریانه دیده شود. اما باید توجه داشته باشید وجود خود مالچ، موریانه ایجاد نمی‌کند. به طور کلی معمولاً موریانه ها در توده‌های مالچ زندگی نمی‌کنند بلکه اغلب در محیط‌های مرطوب در اعماق زمین لانه میکنند و برای یافتن محصولات چوبی که غذای آنها محسوب می‌شود، به سطح زمین تونل میزنند.

معمولاً مالچ به قدری خشک می‌شود که محیط مناسبی برای رشد و گسترش موریانه ها و لانه سازی آنها نیست. موریانه ها تنها در صورتی در توده ‌های مالچ زندگی می‌کنند که دائماً مواد مرطوب باشند.

در صورتی که توده مالچ را در کنار خانه خود نگهداری می‌کنید، تنها زمانی مشکل ممکن است ایجاد شود که خانه چوبی بوده و ارتفاع توده مالچ کنار آن خیلی زیاد باشد به طوری که  آنها بتوانند از ساختارهای چوبی آغشته به سموم موریانه کش پل زده و وارد خانه شوند.

احتمال لانه سازی موریانه در قطعات بزرگ چوب، تخته یا راه آهنهای چوبی بیشتر از توده مالچ است.

در صورتی ‌که مالچ حاوی موریانه باشد، چه باید کرد؟

در توده مالچ، حشره کش یا آفت کش شیمیایی اسپری نکنید. مالچ و فرآیند تجزیه آن برای سلامت خاک، درختان و سایر گیاهان بسیار مهم است. مواد شیمیایی آفت ‌کش و حشره ‌کش تمام ارگانیسم‌های مفید موجود در مالچ و خاک را از بین می‌برند. بنابراین این کار اصلاً ایده خوبی نیست.

بهترین کار برای حفظ توده مالچ از هجوم موریانه ها، حفظ فاصله مناسب تا خانه است. حداقل بین مواد گیاهی و خانه شما باید 15تا 30 سانتی متر باشد. به ‌این ‌ترتیب موریانه ها نمی‌توانند به خانه شما پل بزنند. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند در این فاصله هیچ مواد مالچ نباید وجود داشته باشد و برخی دیگر می‌گویند حداکثر قطر لایه مالچ در اطراف خانه پنج سانتی‌متر می‌تواند باشد.

توجه داشته باشید باید ناحیه اطراف ماشین کاملاً خشک باشد. به محیط اطراف خانه مستقیماً آب نریزید. تخته ها، کنده ها و الوار بزرگ چوب را بردارید و در جای دیگری نگهداری کنید. حواستان به موریانه ها باشد. اگر دیدید مرتباً در اطراف خانه موریانه رفت و آمد می‌کند، وضعیت خانه را کاملاً بررسی کنید یا از کارشناسان این کار کمک بگیرید.

منبع :

وبسایت نارگیل

ویکی پدیا

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.