آموزش تکثیر درخت سیب به روش پیوند

محمد رضا زرهون
15 مهر, 1396
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آموزش تکثیر درخت سیب به روش پیوند

متداولترين روش پيوند در خزانه پيوند شكمی است.پايه ها عموما´شامل بذر سيب و پايه هاي پاكوتاه مالينگ و مالينگ مرتون ميباشد.پایه های مالینگ درختانی بااندازه 65-55 درصد درختان بذری سيب توليد مي کند ومتحمل به اکثر بيماری ها وسازگارترين پايه به انواع وسيعی ازخاک هاواقليم ها می باشند اما مهم ترين عيب آن توليد پاجوش زياد می باشد.پایه های مالینگ مرتو جزءپايه های نيمه استانداردبوده ودرختان برروی آن90 درصددرختان پيوندی روی پايه های بذری است اين پايه مقاوم ترين پايه به خشکی محسوب می شود.

برای عملیات پیوند جوانه به صورت شکمی باید مراحلی را پشت سر گذاشت:برای تهیه پایه به جهت پیوند جوانه راه های مختلفی وجود دارد. اما روش معمول به این صورت است که دو شکاف کم عمق و عمود بر یکدیگر ایجاد می کنند که یکی از آن ها کوتاه و افقی و دیگری بلند در حدود 3 تا 4 سانتی متر می باشد که به صورت عمودی روی ساقه پایه می باشند.

برای قرار دادن جوانه ی پیوندک زیر پوست ساقه ابتدا لازم است که پوست پایه از گیاه جدا شود. که البته این امر به سادگی ممکن نیست. مگر در شرایطی خاص که شیره ی گیاهی زیر پوست گیاه در جریان باشد که به اصطلاح می گویند پایه آب دار است ؛ چرا که دارای فعالیت حیاتی است. نکته ی ظریفی که باید به آن اشاره کرد این است که این امر فقط در بهار و پاییز میسر است. چرا که در زمستان شیره ای که از آن یاد شد ساکن و راکد است و اصولا فعالیتی در جهت راحت جدا کردن پوست گیاه ندارد و در تابستان هم پوست رویی به شدت خشک شده و کندن آن هم نیز بسیار دشوار خواهد بود.

برای تهیه پیوندک جوانه ای را از یک شاخه انتخاب می کنند و آن را جدا می کنند. اما به روش خاصی این کار ار انجام می دهند. برای قطع کردن جوانه از شاخه دو برش ، یکی بالا و دیگری در پایین جوانه می زنند و روی پوست شاخه جدا می کنند. چرا که در صورت نفوذ هوا به طبقات زیرین پوست پایه ممکن است جوانه را از بین ببرد. اصولا عملیات پیوند جوانه به این صورت این کار انجام می پذیرد که اول پیوندک را تهیه می کنند و سپس به تهیه ی پایه می پردازند.

برای قرار دادن پیوندک روی پایه از چاقوی پیوند زنی استفاده می شود . این چاقو پوست پایه را در راستای برش عمودی در دو طرف بلند کرده و پیوندک را زیر آن قرار داده که با فشار دادن به طرف پایه ، پیوندک بین پوست پایه و خود پایه قرار می گیرد. بعد با طناب بالا و پایین محل استقرار پیوندک را می بندند. در پیوند جوانه به روش شکمی نیازی به چسب پیوند نیست. زیرا پوست از نفوذ هوا و اجسام نا خواسته جلوگیری می کند.

منبع : وبسایت نارگیل

2 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.