آموزش ساخت هورمون ریشه زایی از برگ بید

محمد رضا زرهون
17 شهریور, 1396
12 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آموزش ساخت هورمون ریشه زایی از برگ بید

با هورمونی که با این روش می سازید می توانید به راحتی ریشه زایی گیاه مورد نظر خود را افزایش دهید و عملکرد در خور و مناسب تری را در زمان کمتری به دست آورید .

مقدمه  – آب بید چیست ؟ 

آب بید از شاخه های درخت بید تهیه میشود. این شاخه های کوچک را در آب فروکنید و بگذارید مدتی بماند. سپس از آن به عنوان آب قلمه استفاده کنید و شاخه ای که میخواهید ریشه کند، در آن فرو ببرید. همچنین میتوانید با آن نهال، درخت یا درختچه های تازه خود را آب بدهید تا ریشه شان تقویت شود.

 

[alert type=”warning”]تصویر شاخص این نوشته مربوط به درخت بید نمی باشد، لطفا این موضوع را در نظر داشته باشید.[/alert]

 

طرز تهیه آب بید …

طرز تهیه آب بید کار ساده ایست. ابتدا حدود چند فنجان شاخه کوچک تازه افتاده بید را جمع کنید یا چند شاخه کوچک را انتخاب کرده و از درخت جدا کنید. این شاخه ها نباید بزرگتر از یک مداد (یا قطر بیشتر از 1.5 سانتیمتر) باشند. همه برگها را از شاخه جدا کنید و شاخه را به قطعات 3 تا 7 سانتیمتری ببرید. در واقع اگر اندازه قطعات کوتاهتر از این مقدار باشد (حدود 2.5 سانتیمتر) بهتر است چون هورمون اکسین بیشتری از آن به دست می آید. هورمون اکسین همان ماده ای است که رشد ریشه را تقویت میکند. قطعات شاخه بید را در ظرف نیم گالنی (1.9 لیتری) حاوی آب جوش بریزید و بگذارید به مدت 24 تا 48 ساعت بماند.

برای خارج کردن قطعات شاخه بید، از یک کفگیر یا آبکش استفاده کنید و یا آب را از صافی رد کنید و در ظرف دیگری بریزید. ظاهر آب بید باید شبیه چای کمرنگ باشد. این آب را داخل ظرف درب دار مانند شیشه مربا بریزید و محکم در آن را ببندید. قطعات بید را میتوانید دور بریزید یا آنها را به کمپوست اضافه کنید.

میتوانید آب بید را تا دو ماه فریز کنید اما اغلب بهتر است بلافاصله پس از تهیه از آن استفاده کنید تا بیشترین تاثیر را داشته باشد.

 

ریشه زایی گیاه در آب بید

این بخش از کار خیلی ساده است. هنگامی که آب بید آماده شد، گیاه بریده شده را که میخواهید ریشه بدهد، در این آب غوطه ور کنید و بگذارید یک شب بماند. پس از آن میتوانید گیاه را خارج کنید و در خاک بگذارید یا مستقیما آن را در باغچه بکارید (ترجیحا ابتدا آن را در محل سایه بکارید و سپس هنگامی که آماده شد آن را به جای مورد نظر انتقال دهید). همچنین میتوانید این آب را بر روی گلها، درختها و بوته هایی که تازه کاشته اید بریزید.

12 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.