بررسی دلایل اصلی عدم گلدهی گیاه توری

محمد رضا زرهون
19 مرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ارتفاع این گیاهان بسیار متغیر است اما شناخته شده ترین گونه این گیاه یعنی Lagerstroemia indica درختچه ای خزانپذیر است که در طبیعت و موطن خود تا حدود 6 متر نیز می تواند ارتفاع بیابد و تاج آن تقریبا تا همین اندازه نیز به شکل افقی فضا اشغال می کند. به دلیل گلهای خوشه ای که به رنگهای سفید ، کرم، صورتی، گل بهی ، ارغوانی که دارد مورد توجه قرار گرفته است.

درخت توری یکی از گیاهان مقاوم به گرما و کم آبی است که مناسب طیف گسترده ای شرایط آب و هوایی می باشد. این گیاه زیبا مدت طولانی از سال گل میدهد و فضای شما را زیباتر میکند. اما گاهی برخی افرادی که گیاه توری کاشته اند یا از آن مراقبت میکنند، از عدم گلدهی توری شکایت دارند. گاهی اوقات گلدهی گیاه توری بهتر از سالهای دیگر است و گاهی ممکن است اصلا گل ندهد.

دلایل عدم گلدهی

عدم هرس به موقع ( دیر هنگام )

هرس دیر هنگام شایعترین علت عدم گلدهی گل توری است. توری باید پس از اتمام گلدهی و یا پیش از جوانه زدن اول بهار، هرس شود. در صورتی که رشد گیاه در بهار شروع شده است دیگر نباید آن را هرس کنید چون با این کار گلدهی توری در شاخه های تازه انجام میشود.

 

خشکی و بی آبی

در صورتی که هوای تابستان منطقه شما بسیار گرم و خشک است، ممکن است گیاه به خواب برود. در چنین شرایطی ممکن است کمی دیرتر از حد معمول، با شستشوی گیاه یا بارندگی، گل بدهد.

 

میزان نور کم

گیاه توری حداقل باید 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل دریافت کند. اگر گیاه شما تنها نصف روز آفتاب میگیرد یا اگر در زیر سایه درختان بزرگ دیگر است و ساعت آفتاب گرفتن آن در طول روز کم است، ممکن است به اندازه ای که انتظار دارید گلدهی نداشته باشد.

بالا بودن میزان نیتروژن در خاک

زیاد بودن نیتروژن خاک میتواند منجر به تولید برگهای زیاد شود و باعث شود گیاه گل زیادی تولید نکند. زمانی این اتفاق رخ میدهد که توری در وسط چمن که کود دهی مکرر و زیاد انجام میشود، کاشته شده باشد. میزان نیتروژن خاک در طول فصل رشد را کاهش دهید تا توری گل بدهد. برای کود دهی توری در فصل بهار کود متعادل آهسته رهش ارگانیک بدهید.

سرما

گیاه توری مناسب شرایط آب و هوایی گرم است. اگر تابستانهای سرد و مرطوب دارید یا گیاه را در جایی کاشته اید که سرد است ممکن است به اندازه گیاهان توری مناطق گرم، گلدهی نداشته باشد.

 

رشد ناکافی

همان طور که گفته شد، گلدهی توری در شاخه های تازه و جوان انجام میشود. بنابراین اگر گیاه شما رشد کمی دارد یا به هر دلیلی رشد آن متوقف شده است، طبیعی است که آن سال گل چندانی از آن نخواهید دید.

عدم استفاده از رقم مقاوم

رقم یا واریته گیاه نیز اهمیت دارد. برخی از ارقام گیاه توری که کاشته میشوند بیشتر از سایرین گل میدهند و برخی زودتر یا دیرتر گلدهی انجام میدهند.

زهکشی ضعیف

عدم قابلیت زهکشی مناسب و خیس ماندن خاک میتواند باعث توقف رشد گیاه و ضعف گلدهی آن شود. با بهبود زهکشی خاک یا کاهش آبیاری میتوان این مشکل را برطرف کرد.

هجوم آفت و بیماری

حتی در صورتی که علائم آفت زدگی یا بیماری در گیاه مشاهده نمیکنید، این امکان وجود دارد که این مشکلات گریبان گیاه شما را گرفته باشند. مثلا شته ها میتوانند باعث کاهش گلدهی توری شوند و در صورتی که درخت ارتفاع زیادی داشته باشد مسلما نمیتوانید آنها را ببینید.

 

عمیق بودن محل کشت

گیاه توری را باید به صورتی بکارید که سیستم ریشه آن دقیقا همسطح خاک باشد. اگر این گیاه خیلی عمیق کاشته شود ممکن است ریشه های آن نتوانند اکسیژن کافی دریافت کنند و گیاه نتواند به خوبی آب را زهکشی کند.

رشد بیش از حد ریشه

اگر هیچ یک از شرایط گفته شده در مورد گیاه توری شما صدق نمیکند اما گیاهتان گل نمیدهد، به عنوان آخرین راه حل میتوانید هرس ریشه را امتحان کنید. معمولا این کار در گیاهان قدیمی و کهن که بیش از حد رشد کرده اند انجام میشود تا مجددا شروع به رشد و گلدهی کنند.

و در نهایت عواملی مانند صدمات بهاره که اتفاقاتی مانند سرمازدگی و یا بیماری اتفاق می افتد