بیماری سفیدک پودری پسته و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
23 فروردین, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

سفیدک پودری پسته که سفیدک سطحی و سفیدك حقیقی پسته هم نامیده می شود در بعضی از باغ هاي پسته ي دماوند، قزوین، جبال بارز، کرمان، رفسنجان و زرند گزارش شده است.

علائم بیماری

اولین نشانه ی سفیدک پودری پسته به صورت لکه های سفید متمایل به خاکستري در سطح زیرین برگ ها بروز می کند. پس از آن لکه ها به هم پیوسته، قشر تار عنکبوتی کم پشتی از میسلیوم هاي قارچ به وجود می آید و نوعی خوردگی و بافت مردگی در این قسمت ها دیده می شود.

سفیدک پودری پسته

سطح بالایی برگ هاي آلوده درست در محل لکه هاي زیر برگ، سبز کم رنگ متمایل به زرد می شود.در اواخر شهریور ماه لابه لاي قشر میسلیومی در سطح زیرین برگ کلیستوتس هاي فراوان قارچ در مراحل مختلف بلوغ به رنگ هاي نارنجیف قهوه اي و قهوه اي تیره دیده می شود. در مواردي که بیماري شدید باشد، برگ هاي درختان بیمار زرد شده و زود هنگام می ریزند.

عامل بیماری

عامل این بیماري  Phyllactinia pistaciae است. کنیدی ها منفرد گرزی شکل و در نوك گرد یا داراي برآمدگی اند، کنیدیوفور ها افراشته و سه یاخته ایف یاخته یایه مارپیچی یا موجدار است. آسکو کارپ کروي است وتعداد زیادي دارد، در سطح زیرین برگ تشکیل شده و به ندرت در سطح بالایی شکل می گیرند. زواید درفشی در بخش استوایی آسکو کارپ به تعداد 15 رتا 21 عدد قرار دارد. هر آسکوکارپ داراي 33 تا 47 عدد آسک و هر آسک حاوی دو عدد آسکوسپور تخم مرغی تا بیضوی است.

چرخه بیماری

چرخه ی این بیماری داراي دو مرحله ي جنسی و غیر جنسی است. در اواخر بهار و تابستان میسلیوم این قارچ در سطح زیرین برگ رشد می کند. بعضی از میسلیوم ها در پارانشیم میانی برگ پیشروي دارند و بعضی از آنها نیز سطحی هستند. میسلیوم درون بافتی کنیدیوفور هایی از نوع اوولاریوپسیس را تولید می کند که ضمن خروج از روزنه ي برگ به یک کنیدي درشت منتهی می شود. از شهریور ماه تا اوایل پاییز کلیستوتس ها به صورت نقاط سیاه رنگ در پشت برگ ها ظاهر می شوند و زمستان گذرانی قارچ با کلیستوتس انجام می شود. در اوایل بهار سال بعد کلیستوتس ها رطوبت جذب کرده متورم می شوند، سپس آسکوسپور هاي آنها روي برگ ها افتاده و زندگی قاچ ها از نو آغاز می گردد.

مبارزه با بیماری

ریشه کن کردن قارچ ها عامل سفیدك پودري در باغ هاي میوه به دلیل وسعت دامنه ي میزبانی آنها کاري مشکل و غیر عملی است، ولی کنترل آنها تا سطح آستانه ي اقتصادي با استفاده از روش هاي زراعی و شیمیایی امکان دارد. مبارزه ي زراعی شامل: دفع علفهاي هرز، حاصلخیزي خاک، معدوم کردن برگ های مبتلاي ریخته شده در کف باغ و استفاده از کود هاي نیتروژنی به اندازه ي کافی است. سفیدک پودری پسته ی اهلی معمولاً آنقدر شدید نیست که نیاز به مبارزه ي شیمیایی داشته باشد.