بیماری سفیدک پودری گلابی و نحوه مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
8 فروردین, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

سفیدک پودری گلابی در ایران خسارت و شیوع کمتر از سفیدم پودری سیب دارد. در باغهای گلابی واقع در کوهپایه ها و مناطق با بهار خنک، گهگاهی این بیماری بروز می کند و خسارت آن بیشتر به میوه گلابی است. این بیماری در ایران هنوز مطالعه و بررسی نشده است (تا سال 90) و گزارش علمی درباره آن وجود ندارد. عامل بیماری سفیدک گلابی و سیب بنظر یکسان بوده و آن قارچ Podosphaera leucotricha فرم غیر جنسی Oidium farino Stunt ذکر کرده اند. بنابراین خوانندگان می توانند برای اطلاع از نشانه ها، عامل بیماری و مشخصات آن، چرخه زندگی و اپیدمیولوژی، و چگونگی کنترل سفیدک پودری گلابی به شرح سفیدک پودری سیب مراجعه کنند.

سفیدک پودری

سفیدک پودری بروی سیب که مشابه بیماری بروی گلابی است

در اینجا سه نکته مهم را یادآور می شویم

اولا مایه قارچ عفونت زا در درخت گلابی، از باغهای سیب مجاور منشأ می گیرد و شعاع انتشار مایه ی قارچ کمتر از ۲۰۰ متر است؛ لذا اگر فاصله استقرار باغهای گلابی تا باغهای سیبی که درختان آلوده دارند بیش از این فاصله باشد، بیماری نمی تواند از باغهای سیب به باغهای گلابی سرایت کند.

ثانیا در مورد گلابی زمستان گذرانی قارچ در جوانه ها مشاهده نشده است.

ثالثا در آمریکا علاوه بر قارچ فوق الذكر Podosphaera clandestina هم به عنوان عامل سفیدک پودری گلابی گزارش شده است. ارشاد (۱۳۷۴) Phullactinia guttata را (که مترادف P . suffalta است) روی گلابی در ایران گزارش کرده و بنی هاشمی (۱۳۶۸) عامل سفیدک پودری گلابی را Phyllactinia pyri ذکر کرده است.