بیماری قارچی پوسیدگی ساقه گیاهان زینتی آپارتمانی

فاطمه مهدوی
18 آبان, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بیماری قارچی پوسیدگی ساقه گیاهان زینتی آپارتمانی

عامل بيماری  پوسیدگی ساقه قارچ فیتوفترا پارازیتیکا  است .قاعده برگ های مركزی ممكن است كاملاً پوسيده و به سهولت از قسمت های ديگر جدا شود.گياهان آلوده معمولاً چروكيده  می شوند  و حالت بی حال به خود می گیرند

 

گياهان بيمار دارای يك رنگ ميخكی در نوك برگ‌های مركزی بوده، كه احتمالاً مربوط به كمی آب می باشد. لكه‌های سياه در قاعده برگ های خارجی ظاهر می ‌شود. قاعده برگ های مركزی هم‌ چنين ممكن است كاملاً پوسيده و به سهولت از قسمت های ديگر جدا شود. ريشه همچون ساقه و برگ می ‌پوسد و گياهان آلوده معمولاً چروكيده می شوند.
لكه‌های ايجاد شده در كاكتوس نزديك سطح خاك آب سوخته و سخت با حاشيه قرمز ديده می شود. لكه های نكروزه و آب سوخته شده و هاله زردی را توليد می كنند.

عامل بيماری قارچ فیتوفترایی است که  اسپرانژيوم‌ های بيضوی ته گرد بين هيفی در انتها يا حاشيه توليد می کند
حرارت مناسب برای رشد اين قارچ 30 درجه سانتيی گراد گزارش شده است. اين قارچ دامنه ميزبان وسيعي دارد و گياهاني از جمله هِدرا، عشقه انگليسی ، شيپوری، كاكتوس، گل هميشه بهار و غيره را مورد حمله قرار می دهد.

مبارزه با بيماری  پوسیدگی ساقه  گیاهان زینتی :

محلول اتريديازل، پيروكسی كلر تاثير خوبی در كنترل بيماری از خود نشان می دهد. محلول‌پاشي با كاپتان، كلرو تانونيل و مانكوزب نیز در كنترل بيماری مؤثر خواهد بود .