بیماری ماسوی پسته و نحوه مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
23 فروردین, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ماسوی پسته در سال 1343 از استان کرمان گزارش شد. نوع بیماري و علل ظهور آن نامعلوم بود. این بیماري همچنین از مناطق پسته خیز دامغان، فارس و قزوین و کرمان در همین سال گزارش شد. باغداران رفسنجان آنرا ماسو (ماست مانند) نامیدند. این بیماری فقط به مغز دانه ی پسته خسارت میزند و باعث فساد مغز پسته می شود.

علائم بیماری

علائم بیماری ماسوی پسته فقط در مغز دانه ی پسته بروز می کنند و در سایر اندامهاي درخت دیده نمی شوند. مغز میوه ها تغییر شکل یافته، می خشکند یا لکه هاي بافت مرده روي آنها ظاهر می شوند و زمانی در مغز میوه هاي نارس آلوده، ماده ای چسبناک و بی رنگ متمایل به سفید، ماست مانند، بین پوست مغز و لپه ها مشاهده می شود. این ماده ی ماست مانند موقع تکامل مغز سفید و سفت می شود، در این حالت نیز مغز میوه بد شکل و ناقص است.

ماسوی پسته

Timor Leste NAQS Survey March 2005
Green vegetable bug Nezara viridula, Natarbora (Timor Leste) Images stored in Job # 376/05

عامل بیماری

عامل ماسوی پسته  Nematospora coryli است که از تیره ی Eremotheciaceae و راسته ی Saccharomycetales است. پرگنه ي قارچ در محیط کشت PDA لزج لعابدار و بی رنگ بوده، میسلیوم هاي کوتاه وکم پشت در آن ایجاد می شوند. این قارچ حالت دو شکلی دارد. آسک هاي قارچ، استوانه ای و کشیده با جدار بسیار نازک هستند که 8 آسکوسپور دوکی شکل، دو سلولی و تاژکدار دارند. برخی مطالعات انجام شده نشان دادند که Eremothecium cymbalaria  هم از دانه هاي مبتلا به ماسو جدا می شود.

چرخه بیماری

قارچ عامل بیماری روي شیار های خرطوم سن ها مستقر شده، در همان جا همراه با دیاپوز سن ها زمستان گذرانی می کنند. سن هاي ناقل عامل بیماری در تمام مدت رشد میوه ي پسته قادر به انتقال قارچ به داخل مغز پسته هستند. باید دانست که تغذیه ي سن از میوه هاي ریز تازه تشکیل شده باعث ریزش آنها می شود و انتقال قارچ بیشتر موقعی است که دانه ها به اندازه ي نخود هستند تا آغاز سخت شدن پوست شاخی انجام می گیرد. هنگام تغذیه ي سن ها قارچ عامل بیماري به مغز منتقل شده رشد و نمو کرده ماده ي غلیظ و لزجی را به وجود می آورد که باعث پیدایش ماسو می شود

 

مبارزه

این بیماري در برخی شرایط خاص شیوع پیدا می کند وهمه ساله در باغات پسته شیوع ندارد.

• میوه هاي پوك و داراي مغز آلوده به ماسو جمع آوري و منهدم شود.

• علف هاي هرز باغات پسته با دقت وجین شده، به خارج از باغ منتقل گردند.

• در صورت مشاهده ي سن هاي ناقل به تعداد زیاد باغ هاي پسته را باید سم پاشی کرد. حشره کش هاي لبایسید، گوزاتیون و تیودان روي این سن ها بسیار موثرند