بیماری پوسیدگی قهوه ای میوه به و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
8 فروردین, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پوسیدگی قهوه ای «به» از گیلان گزارش و عامل آن Monilia fructigena نام برده شده است. این بیماری بیشتر در مناطق مرطوب و پرباران شایع است و غالبا به میوه های رسیده – مخصوصا به میوه هایی که مورد حمله کرم به قرار گرفته اند و یا به هر علتی زخمی شده باشند- حمله می کند.

پوسیدگی قهوه ای بهعامل بیماری

پوسیدگی قهوه ای در باغهایی که در کاشت و داشت آنها نکات علمی و فنی رعایت می شود و در جلگه ها واقع شده اند دیده نمی شود و خسارت آن قابل توجه نیست. همان طور که قبلا گفته شد شکل جنسی این قارچ یعنی Monilinia fructigental در ایران روی درختان میوه دانه دار هنوز گزارش نشده است. میوه های عفونی که روی زمین می افتند بعد از مدتی سفت و سخت شده، حالت مومیایی پیدا می کنند؛ به این میوه های پوسیده مومیایی شده که مخلوطی از سلولهای بافت میوه و میسلیوم های قارچ هستند، اسکلروت دروغی گفته می شود.

روی میوه های مومیایی زیر خاک، در شرایط خاص، آپوتس های قارچ به شکل قیف و با پایه بلند تشکیل می شوند. برای تشکیل آپوتس، پی اچ پایین خاک، دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد در خاک و رطوبت لازم است. آسکها روی سطح قیف مانند آپوتس به صورت برلایه تشکیل می شوند. آسکهای آنها استوانه ای کشیده و محتوی هشت آسكوسپوریک سلولی و بی رنگ هستند و لابه لايشان پارافیز وجود دارد. آپوتس در میوه های پوسیده یا مومیایی شده روی درخت تشکیل نمی شود.

برای اطلاعات بیشتر به شرح این بیماری در بخش بیماریهای درختان سیب مراجعه شود.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.