توصیه هایی برای مبارزه با آفات مرکبات و افزایش رشد و میوه دهی مرکبات

محمد رضا زرهون
8 تیر, 1398
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

مبارزه با آفات

از آفات مهمی که به درختان مرکبات در بهار و تابستان حمله میکنند میتوان به حشرات برگخوار، شته، کنه و شپشک ها می باشند که غالبا برای آن ها یک نسخه نوشته میشود. زمان مبارزه با این آفات در ناحیه های مختلف کشور متفاوت است و توسط پایش های اداره جهاد کشاورزی هر ناحیه مشخص میشود. اما این زمان عموما از دهه سوم خرداد ادامه می یابد و تا زمان از بین رفتن تمام آفات ادامه می یابد.

سمپاشی مرکبات

 

برای مبارزه با آفات شیره خوار و برگخوار میتوان از سموم حشره کش مانند آدمیرال، آبامکتین، دورسبان استفاده کرد و برای کنه هم از نئورون و انویدور که برای از بین بردن تخم ها و جانوران بالغ مناسب است، استفاده کرد. تشخیص خسارت مربوط به کنه ها مشخص است و به صورت زنگ زدگی و یا نقره ای شدن بروی برگ خود را نشان میدهد در مورد دیگر حشرات هم در صورت مشاهده آفات به صورت فعال و زنده بروی درخت به شکلی که جمعیت زیادی داشتند میتواند از سموم مورد نظر استفاده کرد،

این نکته را هم مدنظر داشته باشید که سموم فوق قابلیت ترکیب شدن با سم های دیگر و کودها را دارند و میتوان آن ها را با هم ترکیب کرد و یکبا سمپاشی انجام داد، اگر بعد سمپاشی اثر عسلک حشرات بروی برگ و شاخه باقی ماند میتوانید از آب فشار بالا و کمی مایع ظرفشویی برای از بین بردن این حالت چسبناکی استفاده کنید.

[alert type=”info”]جهت شناسایی آفات مهم مرکبات و میزبان دقیق استفاده از سموم میتوانید این مقاله را مطالعه کنید[/alert]

رشد میوه و جلوگیری از ریزش و ترکیدگی

در فصل تابستان ریزش میوه یک امر عادی است و یک حالت فیزیولوژیک در درختان مرکبات است، برای کاهش میزان ریزش میوه میتوان با آبیاری و تغذیه مناسب این کار را انجام داد. اصول تغذیه درختان میوه با کودهای کلسیم دار و پتاسیم دار انجام میشود.

در حالت عادی در اوایل تابستان یک بار از کود نیترات کلسیم و یا کلات کلسیم استفاده می شود و یک هفته بعد از کودهای پتاس بالا و یا نیترات پتاسیم به میزبان 3 کیلو در هزار لیتر آب و اسید فسفریک به میزان نیم لیتر در هزار استفاده میشود. سپس به صورت 3 هفته یکبار بعد تنها با کود پتاس بالا و یا نیترات پتاسیم به میزبان 3 کیلو  در هزار لیتر آب  عمل محلول پاشی کود بروی درختان تکرار میشود. این کار باید تا 20روز قبل از برداشت محصول هر 3 هفته صورت گیرد تا از ترک خوردن میوه جلوگیری کرده و رشد میوه را به حداکثر برساند. در این مدت آبیاری مناسب و دقیق فراموش نشود و پایش های لازم برای شناسایی آفات و نقاط ضعف گیاه صورت گیرد