دلایل اصلی ریزش گل ها و بار ندادن گوجه فرنگی

فاطمه مهدوی
12 بهمن, 1396
27 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

دلایل اصلی ریزش گل ها و بار ندادن گوجه فرنگی

مهمترین عامل گلریزی و بار ندادن در گوجه فرنگی پوسیدگی گلوگاه است،این بیماری ناشی از کمبود کلسیم می باشد و در صورتی که میوه ای بروی بوته وجود داشته باشد ته میوه صاف وقهوه ای شده کم کم سیاه میشود. علایم پوسیگی گلگاه زردی محل اتصال گل به خوشه وریختن گل از همین محل میباشد. این بیماری به آرامی اتفاق می افتد وبه محض وقوع پوسیدگی وتشخیص آن بایداقدام به تغذیه برگی با کلسیم نماییم در غیر این صورت گلریزی شدت یافته خسارت جبران ناپذیری وارد میشود.
بالابودن ph ,EC آب یاخاک:

درصورتی که آب یا خاک شما دارای خاصیت بازی و یا شوری بالایی باشند گلریزی دیده می شود.
شوری خاک: درشرایطی که EC خاک بالا باشه با آب شور کردن میتونیم این مشکل رابرطرف نماییم.
شوری آب: درصورتی که آب مصرفی دارای EC بالا باشد فقط با استفاده از دستگاه آب شیرین کن میتوان مشکل را حل کرد و با توجه به هزینه بالا می تونیم بگیم درصورت شوربودن آب هیچ راه حلی وجود ندارد.

 


بالابودن میزان PH آب:

درصورتیکه آب دارای PH بالایی باشه میتونیم بااستفاده از اسید PH راتنظیم کنیم که این امرهم هزینه بالایی دربر داره ومقرون به صرفه نیست.
مسمومیت ها: مسمومیت های ناشی از محلولپاشی ویا تغذیه ریشه ای با دز بالا ویا سمپاشی برگی وریشه ای بادزبالا هم میتواند باعث ریزش گل گوجه فرنگی شود . مسمومیت ناشی رامیتوان با بالابردن رطوبت نسبی وآبیاری،کاهش دما(تا2درجه) وتوقف تغذیه (وسمپاشی) برطرف کرد.
کمبودها: کمبودعناصر غذایی خاصه کمبود آهن،بر و پتاسیم نیز در موارد معدودی باعث گلریزی در گوجه فرنگی میشود. (البته کمبود کلسیم که باعث بروز پوسیدگی گلوگاه میشود )
حشرات:

حشراتی مانند مگس سفید (Aleyrodidae ) نیز در موارد معدودی باعث گلریزی در گوجه فرنگی می شوند. که می توان از مبارزه های بیولوژیک و سمپاشی های آگاهانه با این حشره مبارزه کرد.