راهنمای شناخت و شناسایی تریپس ها (Thrips)

محمد رضا زرهون
22 تیر, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

تریپس ها در اروپا اغلب به نام ThunderFllies شناخته می شوند ( تندر ) ، تریپس ها حشرات مکنده ریزی هستند که بهترین راه برای شناسایی آن ها تکان دادن برگ مشکوک بروی یک صفحه (کاغذ) سفید ، آن ها شبیه لوبسترها مینیاتوری هستند و باید برای دیدن آن ها از ذره بین استفاده کرد. اما بروی گیاهان به صورت لکه های سیاه – نقره ای ریز دیده می شوند در روزهای بارانی آن ها حتی به خانه ها پناه می آورند و به عنوان یک همسایه نزدیک برای انسان در می آیند و مزاحمت ایجاد می کنند.

گیاهان میزبان:
در باغ: بسیاری از گل ها
در محصولات: لوبیا، پیاز، گوجه فرنگی، مرکبات و سیب

خسارت:
تریپس که از برگ گیاهان تغذیه می کند، برگ ها را سفید یا  شمایل رگه ای سفید را ایجاد می کند، اما مشکل جدی تر این است که تریپس می تواند حملات و انتقال ویروس ها مانند ویروس تلخ گوجه فرنگی را انجام دهد.

محل فعالیت :

تریپس ها در تمام مناطق گرم و معتدل جهان یافت شده و فعالیت دارند

جلوگیری از مشکلات:
استفاده از تله های چسبنده زرد یا آبی برای نظارت بر جمعیت تریپس، به ویژه در گلخانه ها. در خارج از منزل، تریپس دارای دشمنان طبیعی متعددی استکه با کاشت گلهای زیادی جذب می شوند که با کاشت گلهای زیادی جذب می شوند. از کود دهی بیش از حد گیاهان خود بپرهیزید زیرا تغذیه زیاد گیاه خطر آسیب رساندن به تریپس را افزایش می دهد. در هوای گرم که در آن شیوع ویروسها مانند ویروس تلخ گوجه فرنگی رایج است، از مالچ های بازتابنده برای کمک به پنهان کردن گیاهان خود از عبور تریپس و استفاده از ارقام مقاوم استفاده کنید.

 

مدیریت شیوع:
پارچه های رنگی روشن  زیر گیاهان آلوده را بگذارید و شاخه ها را به صورت انفرادی تکان دهید استفاده از سموم حشره کش روغنی و صابونی مناسب هستند ولی این آفت دارای دشمنان طبیعی متعددی است و استفاده از سموم مگر در طغیان جمعیت توصیه نمی شود.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.