راهنمای نگهداری از گل آپارتمانی آزاله آ یا ژونوس

محمد رضا زرهون
15 مهر, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ژونوس یا آزاله آ یا آزالیا با نام علمی  Azalea indica و نام انگلیسی Azalea دارای بیش از 50 نوع مختلف گلدار زیباست که برحسب اندازه گل و فصل گلدهی در رده بندی جایگاه ویژه ای دارند. تشریح کلیه موارد در این خلاصه نمی گنجد و نیاز به مطالعه بیشتر منابع داردو خانواده آن اریکاسه و گلبرگ های ان ساده و پرپر است با پیوندزنی واریته های جدید را دست می آید. سرمادهی به بوته باعث ظهور زودرس گلها در زمستان می شود و آبیاری آن به روش مخصوصی است.

نیاز های مهم آزاله آ:

نور :  به نور فراوان نیاز دارد و از اشعه مستقیم بیزار است.

دما : درجه حرارت پایین در حدود 15 درجه سانتی گراد در زمان غنچه دادن برای آن حیاتی است و سرمادهی پاییزه گیاه را زودرس می کند گیاه را در تابستان خارج از اتاق و در سایه نگهداری کنید.

آبیاری : در طول سال به آبیاری روزانه نیاز است.

رطوبت : در تمام طول سال به غبارپاشی روزانه نیازمند است.

تغذیه : با ظهور غنچه ها در پاییز تغذیه روزانه رو باید باید آغاز کردو بتدریج این میزان را کاهش داد و در تابستان متوقف کرد.

خاک مناسب : مخلوطی از خاک برگ، شن و برگ های خشک کاج بهترین و مناسب ترین گزینه برای نگهداری این گل است.

تعویض گلدان : اواخر تابستان یا اوایل پاییز گلدان را با یک درجه بزرگتر تعویض نمایید گلدان سفالی بر سایر انواع گلدان ها برتری دارد.

تمیز نگه داشتن برگ ها : عمل غبارپاشی روزانه برای تمیز نگه داشتن برگ ها کافی است و از مواد شیمیایی براق کننده بهتر است استفاده نکنید.

تکثیر : ریشه دار نمودن قلمه چوبی در مخلوطی از شن و تورب در تابستان بهترین روش است

آبیاری به روش مخصوص آزاله آ :

[alert type=”info”]سیراب کردن گلدان های آزاله آ روش خاصی دارد، به تشت و یا سطل آب ولرم و بدون املاح اضافه کنید و گلدان ها را به مدت 15 دقیقه درون آن قرار دهید بطری که آب تا لبه گلدان ها هم سطح باشد. علامت سیر آب شدن گیاه، توقف خروج حباب هوا از سطح آب است، گلدان ها را از آب خارج کرده تا آب اضافی از زهکش ها خارج شود.[/alert]

بیماری ها و آسیب های آزاله آ :

حلقه های سفید رنگی بروی برگ ها مشاهده می شود: حشره آفت می تواند عامل آن باشد که با سم حشره کش نفوذی به صورت هفته ای یک بار و زیر نظر گیاه پزشک انجام شود.

برگ ها سبز کمرنگ شدند : نور کافی در محیط وجود ندارد و یا کلسیم خاک بیش از اندازه است. گیاه را به محل نورتر منتقل کنید با آب باران و با آب حاصله از ذوب برف یخچال یا آب جوشیده سرد شده آبیاری و یا غبارپاشی کنید.

برگهای جدید ریز باقی می مانند و گلها تشکیل نمی شود :

گیاه از کمبود عناصر مواد غذایی در خاک در عذاب است. از زمانی که جوانه ها شروع به ظهور میکند و تا گیاه در حال گل دادن است هفته ای یکبار با مواد غذایی مخصوص گیاه را تغذیه کنید، مواد غذایی ممکن است به صورت پودر یا مایع بااشد که در صورتی که در حالت مایع بود، می توانید به صورت غبارپاشی اقدام کنید روی برگ ها، گیاه را تغذیه کنید. تغذیه را نهایت در اواسط تابستان متوقف کنید.

روی برگ ها لکه های قهوه ای تیره مشاهده می شود :

صدمه می تواند مربوط به مواد براق کننده شیمیایی باشد.

روی گلهای آزاله آ لکه های سیاه دیده می شود :

این آسیب می تواند مربوط به مواد براق کننده شیمیایی و یا سموم حشره کش باشد، از مواد براق کننده به هیچ وجه استفاده نکنید و در مواقع سمپاشی مراقب گل ها باشید و با پلاستیکی آن ها را بپوشانید.

برگ ها زرد و سطح زیرین آن ها پر از تار عنکبوت شده است :

کنه ریز قرمز عامل آن است هر هفته یک بار با سم کنه کش سمپاشی کنید تا علائم برطرف شود تامین رطوبت در کاهش آفت می تواند موثر باشد.

غنچه ها باز نشدن و از زمان باز شدنشان دارد می گذرد :

آبیاری زیاد از اندازه و یا هوای گرم  می تواند باعث باز نشدن غنچه ها شود. شرایط را بازدید کنید و در صورت گرم بودن محیط گیاه را به محیط خنک تر ببرید و در غیر این صورت اچازه دهید سطخ خاک در فاصله دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری  را انجام دهید.

برگ ها و گلها خشک می شوند :

عامل آن کمبود و یا زیاد بودن آبیاری است و گرم و خشک بودن هوا ممکن است باعث بروز چنین مشکلی شود. شرایط را بازدید کنید اگر احتیاج به آبیاری است گلدان ها را طبق دستور ذکر شده در بخش بالای این نوشته انجام دهید.و اگر عارضه به وجود آمده مربوط به آبیاری زیاد است اجازه دهید سطح خاک بین دو آبیاری خشک شود و سپس اقدام کنید.