راهنما و نکات سمپاشی گیاهان – سمپاشی آگاهانه – قسمت 1

محمد رضا زرهون
26 مرداد, 1396
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

راهنما و نکات سمپاشی گیاهان – سمپاشی آگاهانه

سمپاشی ، خطرات سمپاشی غیرعلمی ,سمپاشی گیاهان , کشاورزی

سم ، این واژه آشنا که از قدیم با شنیدن آن چهره مرگ را در ذهن خود تصور می نمودند ، امروزه در کارخانجات به تولید انبوه رسیده است ، و طوری در زندگی ما انسان ها تایثر گذار شده است که بدون آن تولیدات کشاورزی در حد تجاری امکان پذیر نبوده و یا لااقل  در بازارهای پررقابت جهانی دارای توجیه اقتصادی نیست .

از قدیم گفته اند : چیزی که زیاد شد کم ارزش می شود ، اما زیاد شدن این ماده شیمیایی دلیلی بر بی خطر بودن آن نیست !

گاهی پیش میاید که گیاهان دوست داشتی ما در منزل یا درختانی که در باغ و باغچه داریم دچار مشکلی می شوند در این مواقع همه سعی بر آن داریم که سراغ آسان ترین راه یعنی سمپاشی رفته و از بهترین و قوی ترین آفت کش ها در کنترل آفت و بیماریهای محصولاتمان استفاده نماییم ، ولی از آسیب هایی سموم شیمیایی با جان و روان بشر می کند اطلاعاتی نداریم ، و تنها علائم حاد مسمومیت را حالت تهوع و تشنج می دانیم و اطلاعات ناقصی از ارتباط  آفت کش ها  با بروز بیماری های خطرناکی چون سرطان خون ، سرطان های دستگاه گوارش و یا سایر اختلالات فیزیولوژیکی  در بان انسان داریم .

این درحالی است که در کشور ما هیچ متولی برای کنترل بهداشت میوه های تولیدی وجود نداشته و گاهی میوه های تازه سمپاشی شده بدون کوچکترین کنترلی وارد میادین تره بار شده و به مصرف می رسند ، بطوری که گاهی قوه چشایی به تنهایی برای تشخیص مزه سم کفایت می کند ، دیگر وارد مسائلی همچون سرب و ارسنیک  و جیوه و .. نمی شویم .

1-  در صورتی که برگ گیاه دچار آفت شده باشد ، ( به طوری که این خسارت به حدی است که تصور می کنید اگر جلوی آن را نگیریم کل گیاه را نابود میکند ) نمونه برگ آلوده شده را داخل نایلون گذاشته و  به متخصص گیاه پزشکی نشان دهید اگر این علائم بروی تنه بود و به هردلیلی نمی توانستید نمونه را به کارشناس نشان دهید ، از کارشناس درخواست کنید تا از محل بازدید کنند تا پس از بررسی دقیق  و تعیین  سم  نسخه مربوطه را صادر و شما را به مراکز مجاز کشاورزی معرفی نماید

 

به عبارت دیگر برای نتیجه گرفتن از سمپاشی و حفظ سلامتی خود سم را به تشخیص اصغر آقا قصاب  و از دکان محمود بقال نخرید

2- دقت کنیم که موارد درج شده بر روی بسته بندی ( لیبل ) سموم از جمله میزان ، دوره کارنس ، سازگاری و … برای رعایت کردن است نه فقط برای مطالعه یا بیشتر بدانید !

میزان مصرف  : چنانچه درمصرف سمی 5/1 در هزار عنوان شد یعنی 5/1 لیتر  در 1000 لیتر آب  ریخته و سپس سمپاشی کنید ، مثلا در سمپاشی که دارای مخزن 10 لیتری می باشد 15 میلی لیتر ( همان سی سی ) و در سمپلش 20 لیتری 30 میلی لیتر (سی سی ) ریخته شود

همین 5/1 به این معنا نیست که شما اگر 2/5 یا 3/5 در 1000 لیتر آب وارد کنیم قدرت سم آن بیشتر شده و تاثیر بیشتری دارد ، در واقع این کار شما تمام  دانشمندان را به کام مرگ خواهند کشاند !

در هر صورت توصیه شده که حتی از این میزان درج شده کمتر استفاده کنید تا حشرات مفید هم زنده بمانند و در این سمپاشی از بین نروند