سیاه شدگی و ریزش میوه های جوان گلابی

محمد رضا زرهون
8 فروردین, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

از سالها پیش نوعی بیماری غیر عفونی در باغهای گلابی مناطق درختان میوه خیز کشور از جمله منطقه کرج و شهریار در استان تهران، خمینی شهر و تیرانچی در استان اصفهان و مشهد در استان خراسان رضوی شایع است.

گلابی

نشانه های بیماری

فقط  روی میوه های جوان گلابی (بیشتر رقم شاه میوه) بروز می کنند. یک تا دو هفته بعد از ریزش گلبرگهای درخت ابتدا دم میوه های جوان گلابی به رنگ تیره در می آید. تیره شدن دم گلابیهای جوان از محل اتصال به سیخک شروع شده، به سمت میوه پیشروی می کند و گاهی تا بخشی از خود میوه هم پیش می رود. به تدریج دم میوه کاملا سیاه می شود و سپس میوه ها سیاه و پژمرده شده، می ریزند. ریزش میوه های جوان گلابی پس از خروج از گل تا اندازهای طبیعی است، ولی سیاه شدن و ریزش میوه ها بیش از اندازه طبیعی که گاهی تا ۳۰ درصد تمام میوه درخت می رسد نوعی بیماری فیزیولوژیکی به شمار می رود.

بررسیهای انجام شده به وسیله فیلسوف و حسن پور (۱۳۷۷) نشان دادند که کمبود عناصر بور، آهن و روی با هم در سیاه شدگی دم میوه گلابی شاه میوه و ریزش آنها نقش اصلی دارند. مطالعات تکمیلی در مورد این بیماری توصیه می شود. زیرا که اطلاعات دقیق  و جامعی در این باره موجود نیست.