شناسایی و کنترل آفت انگور ، کنه نمدی مو

محمد رضا زرهون
31 تیر, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

کنه نمدی مو یا Grape Erineum Mite با نام علمی Colomerus vitis است.

این کنه به برگها حمله نموده و در پشت برگها گالهایی مسطح و به صورت نمد ایجاد می‌کند. رنگ این قشر نمدی ابتدا سفید تیره است اما به تدریج تغییر رنگ داده و به رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای تبدیل می‌گردد.

شناسایی و کنترل آفت انگور ، کنه نمدی مو ، کنه نمدی

 

مشخصات سیستماتیک

رده Arachnida ، راسته ی Prostigmata ، فوق خانواده Eriophyoidea ، خانواده Eriophyidae ، جنس Colomerus توسط Newkirk & Keifer شناسایی شده است.

 

مشخصات اکولوژیکی

حداقل 2 نژاد بیولوژیکی از این کنه شناخته شده است. کنه های نژاد اول باعث ایجاد گال در برگ ها می شوند ، کنه نژاد دوم به جوانه ها حمله میکنند. این کنه در ایران بین 3 تا 5 نسل در سال دارد.

جنس ماده بعد از تغذیه، تخم های خود (حدود 40 عدد) را در کرک های برگ قرار می دهد. دوره ی رشدی تخم ها 10-12 روزه است، اولین گال ها در خرداد ماه ظاهر می شوند در حالی که دمای هوا در حدود 22-25 درجه سانتی گراد و رطوبت هوا 40٪ باشد ، مناسب ترین شرایط برای کنه ها هست

 

مشخصات مرفولوژیکی

طول بدن ، 0.18-0.22 میلی متر ، عرض 0.05-0.06 میلی متر. بدن ورمی فرم و سفید رنگ است.

 

نژاد مولد پیچیدگی برگ

نشانه های این آفت در بهار ظاهر می شود و باعث برگشتگی لبه برگ ها به سمت پایین یا پیچیدگی آن ها می گردد. گاهی این نشانه ها با نشانه های فنجانی شدن برگ ها بر اثر مسمومیت بور اشتباه گرفته می شود.

میزان پیچیدگی برگ های مبتلا به این کنه گسترده است و از برگشتگی مختصر لبه برگ تا پیچیدگی کامل برگ تا آنجا که به شکل توپ در آید، تغییر می کند. به طور کلی شاخه های آلوده به این نژاد، دچار توقف رشد و کوتولگی گردیده گاهی آثار زخم روی شاخه ها دیده می شود. شاخه های نابجای غیرطبیعی نیز ممکن است به وجود آید.

شناسایی و کنترل آفت انگور ، کنه نمدی مو

کنه نمدی

نژاد نمدی 

این نژاد که متداول ترین نوع خسارت این کنه هاست در سطح زیرین برگ، لکه های فرو رفته و کرکدار و در سطح بالایی تاول و برآمدگی ایجاد می کند. لایه نمدی در آغاز سفید است، سپس زرد و سرانجام قهوه ای متمایل به قرمز می شود.

این گال ها در مرحله ای که سفید رنگ هستند ممکن است با بیماری سفیدک دروغی مو اشتباه گرفته شوند

شناسایی و کنترل آفت انگور ، کنه نمدی مو

شناسایی و کنترل آفت انگور ، کنه نمدی مو

 

نژاد جوانه

همانطور که بالاتر در مورد نژاد ها صحبت شد، نژاد حمله کننده به جوانه، در جوانه زندگی کرده و بنابراین روی برگ ها ایجاد گال نمی کند.

این کنه اغلب از فلس های خارجی جوانه تغذیه می کند ولی گاهی به داخل نفوذ کرده از بافت های اولیه تشکیل دهنده شاخه تغذیه می نماید.

نشانه های عمومی این کنه روی ت انگور، کوتاهی  میانگره های پایینی شاخه، زخمی بودن اپیدرم شاخه های جدید، جارویی شدن شاخه های جدید، پیچ خوردگی شاخه ها و انهدام جوانه های زمستان گذران می باشد.

برگ های مبتلا به کنه، چین دار و کم رشد شده، رگبرگ های آن ها برجسته و جمع می گردد.

گاهی، خوشه های گل بر اثر صدماتی که به برگ و جوانه های گل نارس وارد می شود، قبل از موقع می ریزند. خسارت این نژاد نادر است و نشانه های خسارت آن در اوایل بهار می تواند با نشانه های کمبود عنصر بر اشتباه گرفته شود.

 

مبارزه و کنترل

کنه های شکارچی طبیعی کنه ی گالی انگور

  • Typhlodromus rhenanus
  • T. soleiger
  • Stethorus punctillum
  • Scolothrips longicornis
  • Acaroletes tetranychorum

یک کنه شکارچی روزانه 15 عدد از کنه گالی انگور (Erineum Mite) مورد تغذیه قرار میدهند

 

مبارزه شیمیایی

  • اسپیرودیکلوفن (انویدور 2SC) با دوره کارنس 14 روزه. بیش از یک بار در فصل استفاده نکنید
  • اسپیروتترامات (موونتو) با کارنس 7 روزه

 

منابع :

اگرواطلس روسیه 

کتاب نوشته های آفات PNW