شناسایی و کنترل بیماری سفیدک پودری لوبیا

محمد رضا زرهون
16 فروردین, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بیماری سفیدک پودری لوبیا، عامل قارچی به نام Erysiphe polygoni است که به لوبیا و دیگر گیاهان مثل میخک حمله میکند و در آب و هوای معتدل در سراسر جهان یافت میگردد

سفیدک پودری لوبیاسفیدک پودری لوبیا

مشخصات بیماری

علائم پودری سفید رنگی در قسمتهای بالای برگها ایجاد می شود که شبیه به آرد می باشد. با پیشرفت این بیماری قارچی ، برگها کامل سفید میشوند ، شکوفه از بین می روند و می ریزند. کپک پودری به احتمال زیاد گیاهان مسن را بعد از باردهی و رو به زوال رفتن ، آلوده می کند. درجه حرارت بین 21 تا 27 درجه سانتی گراد برای کپک پودری مناسباست، اما هوای بارانی برای ایجاد شیوع بیماری لازم نیست.

خسارت

قارچهای سفیدک پودری لوبیا منافذ برگ را مسدود کرده و عملکرد فتوسنتزی برگ را کاهش میدهد ، رشد جدید گیاه متوقف میشود ، برگ های قدیمی از بین می روند و گیاهان برای زنده ماندن تلاش می کنند.

سفیدک پودری لوبیاسفیدک پودری لوبیا

جلوگیری از خسارت

لوبیا ها را بیش از حد کود ندهید ، که باعث ایجاد خسارت بیماری میشود. فاصله کشت را رعایت کنید تا هر برگ در معرض آفتاب و هوای تازه قرار می گیرد. گیاهان لوبیای قدیمی و برگهای لوبیا را از بین ببرید. در مناطقی که لوبیا دارای مشکلات مداوم با کپک پودری هستند از انواع مقاوم استفاده کنید.

مبارزه با بیماری

در سطح کم میتواند برگ های آلوده شده را جمع کرده و از بین ببرید

شدت خسارتی که به وسیله بیماری سفیدک مو بوجود می‌آید موجب شده است که یک سلسله تحقیقات موثر دامنه‌داری از نظر مبارزه عملی و اطمینان‌بخش انجام می‌گیرد. برای این کار از ترکیبات و مواد شیمیایی مختلفی استفاده به عمل آمده است که می‌توان به گوگرد ، الوزال ، کاراتان اشاره کرد.

قارچ کش سیستمیک نیومیل با دوز 5گرم  در یک لیتر و توپاس (پنکونازول) با دوز 2.5سی سی در یک لیتر

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.