علائم کمبود آهن در گیاهان را بهتر بشناسید – اصلاح عوامل خاک

محمد رضا زرهون
9 بهمن, 1396
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آهن عنصری است که در خاک به وفور یافت می شود ولی ممکن است در برخی مواقع بعضی از عوامل بعث می شوند که جذب این عنصر در گیاه کاهش یابد ، زردی یا کلروز ایجاد شده در برخی گیاهان باعث مرگ گیاه می شود واگر از این علائم بوجود آمده به موقع برای درمان آن اقدام نکنید  قطعا گیاه خودرا از دست خواهید داد.

اهمیت و نقش آهن در گیاهان ؟

آهن یک ماده مغذی لازم برای تمام عملکردهای گیاهی است. بسیاری از عملکردهای حیاتی گیاه مانند تولید کلروفیل و آنزیم، تثبیت نیتروژن و رشد و متابولیسم همگی به عنصر آهن وابسته هستند. بدون آهن گیاه نمیتواند عملکرد درستی داشته باشد.

شناسایی علائم کمبود آهن در گیاهان ؟

بدیهی ترین نشانه کمبود آهن درگیاهان، کلروز یا زرد شدن برگهای گیاه است. در زرد شدن ناشی از کمبود آهن زردی برگها به صورتی است که رگبرگهای آن سبز می مانند. معمولا کلروز برگها از نوک برگهای تازه شروع میشود و در نهایت به برگهای قدیمی تر میرسد.

علائم دیگر کمبود آهن ممکن است شامل ضعف رشد و برگ ریزش باشد اما علائم همیشه باید با زردی برگ ها همراه باشند.

مهم ترین عوامل کمبود آهن در گیاهان

به ندرت کمبود آهن در گیاه در اثر کمبود آهن خاک است. معمولا آهن در خاک به وفور یافت میشود اما برخی از عوامل باعث میشوند جذب آهن توسط گیاه محدود شود.

کلروز کمبود آهن در گیاه معمولا به این 4 علت رخ میدهد:

  • بالا بودن pH خاک
  • رسی بودن خاک
  • متراکم بودن یا رطوبت بیش از حد خاک
  • فسفر زیاد در خاک

اصلاح کمبود آهن در گیاهان

در صورتی که عدم جذب آهن از خاک به علت بالا بودن اسیدیته خاک باشد، باید اسیدیته اصلاح شود. برای اطمینان ابتدا آزمایش خاک انجام بدهید تا بدانید اسیدیته خاک زمینتان چقدر است. اگر پی اچ بالای 7 باشد توانایی جذب آهن خاک در گیاه کاهش می یابد.

در صورتی که علت کمبود آهن رسی بودن خاک باشد، به این معنی است که مواد آلی کافی در خاک وجود ندارد. کمبود مواد آلی باعث میشود گیاه نتواند آهن کافی از خاک رسی دریافت نماید. عناصر کم مقدار (عناصری که به مقدار کم مورد نیاز هستند) در مواد آلی وجود دارد که برای جذب آهن خاک از طریق ریشه لازمند. در صورتی که خاک رسی باعث کلروز شده باشد، اصلاح خاک رسی با افزودن مواد آلی مانند خزه تورب یا پیت ماس و کمپوست انجام میشود.

در صورتی که مشکل از تراکم و یا زیاد بودن رطوبت خاک باشد، ریشه ها نمیتوانند هوای کافی دریافت کنند تا آهن جذب نمایند. در صورتی که خاک بیش از حد مرطوب باشد، باید قابلیت زهکشی خاک بهبود بیاید. در صورتی که خاک متراکم و فشرده باشد اصلاح آن دشوارتر از موارد ذکر شده دیگر است. در صورتی که نمیتوانید زهکشی خاک متراکم را اصلاح نمایید میتوانید از کلات آهن به صورت اسپری یا مکمل خاک استفاده کنید.

این کار باعث میشود محتوای آهن خاک افزایش یافته و آهن بیشتری در دسترس گیاه قرار بگیرد. شاید به این صورت ضعف جذب آهن از خاک جبران شود. در صورتی که مشکل کلروز از فسفر زیاد خاک باشد، میتوان با کاهش فسفر مشکل را اصلاح نمود. فسفر زیاد باعث میشود گیاه نتواند آهن کافی از خاک جذب نماید. معمولا این وضعیت در اثر استفاده از کودهای حاوی فسفر زیاد رخ میدهد. برای کود دهی از کودی استفاده کنید که فسفر آن کم باشد تا تعادل به خاک بازگردد.

1 دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.