قارچ‌كش غيرسيستميك پروكلراز (اسپروگون)

13 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پروكلراز (اسپروگون)

نام انگلیسی:prochloraz

قارچ‌كش غيرسيستميك با اثرحفاظتي و معالج از گروه ايميدآزول‌ها
فرمولاسيون:
1. اسپروگون Sprogon %50 WP
تاریخ ثبت: 19/2/84 براي مدت 3 سال موقت
نحوه اثر: جلوگيري از سنتز ارگوسترول

موارد مصرف در ايران:
پوسيدگي قارچ خوراكي ناشي از Verticillium fungicola

موارد مصرف در ساير كشورها:
توليد پروكلراز، ابتدا به دليل پتانسيل آن در كنترل سفيدك‌هاي پودري بوده است، اما در آزمايش‌هاي مزرعه‌اي اين تركيب، تأثير قابل توجهي در مهار بيماري لكه چشمي غلات ناشي از Pseudocercosporella herpotrichoides نشان داده و در حد وسيعي براي كنترل اين بيماري مورد استفاده قرار گرفت. در غلات، پروكلراز علاوه بر اين براي كنترل Pyrenophora ، Rhynchosporium، Septoria و Fusarium قابل كاربرد بوده و تأثير مثبتي نيز در كنترل سفيدك پودري غلات دارد. اين تركيب همچنين براي كنترل Alternaria، Botrytis، Phoma و Sclerotinia در كلزا، Ascochyta و Botrytis در بقولات، Cercospora و Erysiphe در چغندرقند، Pyricularia در برنج، Verticillium fungicola و Mycogone perniciosa در قارچ‌هاي خوراكي، ضدعفوني بذر كتان به منظور كنترلAlternaria و كنترل بسياري از بيماري‌هاي قارچي در گياهان زينتي توصيه شده است. پروكلراز همچنين به عنوان يك قارچ‌كش پس از برداشت براي حفاظت مركبات و ميوه‌هاي گرمسيري در برابر بيماري‌هاي انباري كاربرد دارد.

راهنماي مصرف:
•كاربرد يك نوبت قارچ‌كش به ميزان 9/0 گرم در متر مربع، 10 تا 70 روز بعد از دادن خاك پوششي.

. ملاحظات زيست محيطي:
•ميزان سميت ( LD50، LC50 ،EC50): 2400- 1600 میلي‌گرم بر کیلوگرم براي پستانداران، 662 میلی‌گرم بر کیلوگرم برای پرندگان، 5/1 ميلي‌گرم بر ليتر براي ماهي‌ها، 3/4 میلی‌گرم بر لیتر برای دافنیا و 50 میکروگرم بر وزن زنبور برای زنبور عسل.
• براي ماهي‌ها و ساير آبزيان خطرناك است، لذا بايد از آلوده كردن آب‌هاي سطحي و انهار با اين ماده شيميايي يا ظرف سم اجتناب گردد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.