معرفی علف کش آنيلوفوس + اتوكسي سولفورون

محمد رضا زرهون
7 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

میزان و نام انگلیسی سم : anilofos(300 g a.i./l) + ethoxysulfuron(15 g a.i./l)

علف‌كش انتخابي، از گروه سولفونيل اوره و فسفروديتوات
فرمولاسیون: 
سان رايس پلاس Sunrice Plus %30+ %5/1SC
تاریخ ثبت: سال 1378


ویژگی‌های خاص:

نحوه اثر: بخش اتوكسي سولفورون بازدارنده اسيد‌های آمينه، بازدارنده ALS و بخش آنيلوفوس بازدارنده تقسيم سلول و اسيدهاي چرب با زنجيره خيلي طويل.
نحوه جذب و انتقال درگياه: جذب آنيلوفوس از طريق ريشه و مقداري هم از طريق برگ صورت مي‌گيرد. جذب اتوكسي سولفورون از طريق برگ‌هاي گياه است.
علائم تأثير در گياه: شروع زردي از نوك برگ‌ها و گسترش به ساير بخشهاي گياه و در نهايت خشك شدن اندام‌هاي هوايي است. علائم تغيير رنگ ابتدا در برگ‌هاي بالا و سپس در برگ‌هاي پايين مشاهده مي‌شود. مرگ كامل گياه 3 تا 4 هفته پس از سم‌پاشي رخ خواهد داد.
موارد مصرف در ايران: 
علف‌هاي هرز پهن‌برگ،‌ برخي باريك برگ‌ها (سوروف) و جگن در مزارع برنج
موارد مصرف در ساير كشورها: 
در ساير كشورها دو بخش اين علف‌كش(آنيلوفوس و اتوكسي سولفورون) به صورت جدا مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اتوكسي سولفورون جهت كنترل علف‌هاي هرز يكساله باريك برگ، برخي چند ساله‌ها (مثل اويارسلام) و علف‌هاي هرز يكساله و چند ساله پهن‌برگ در مزارع برنج، پنبه، نيشكر، گندم و تورف كاربرد دارد. طيف علف‌كشي آنيلوفوس نيز شامل علف‌هاي هرز سوروف، Eleusine indica, Ischaemum rugosum, Leptochloa spp., مي‌باشد.
راهنماي مصرف:
•دوز توصيه شده اين علف‌كش3 ليتر در هكتار مي‌باشد كه به صورت پس رويش مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
•مصرف علف‌كش به صورت قطره پاشي است كه در شاليزارها بر روي سطح آب پاشيده شده و از طريق برگ علف هرز سوروف جذب مي‌شود. بخشي از علف‌كش كه ته نشين مي‌شود نيز وارد خاك شده و جذب كلوئيدهاي خاك مي‌شود و از طريق جذب ريشه‌اي، علف‌هاي هرز چند ساله را از بين مي‌برد.
•بهترين نتيجه در كنترل علف‌هاي هرز زماني بدست مي‌آيد كه ارتفاع آب در شاليزار 4 تا 5 سانتي متر باشد و تا 3 روز پس از سم‌پاشي آب شاليزار تخليه نگردد و يا به آب آن اضافه نشود.
•امكان كاربرد اين علف‌كش در اختلاط با ساير پهن‌برگ كشهاي انتخابي برنج وجود دارد.
احتیاط‌های لازم:
•مصرف اين علف‌كش در كشور به دليل عدم توليد طي سالهاي اخير كاهش يافته است.
ملاحظات زيست محيطي:
•ميزان سميت( LD50، LC50 ،EC50): 3270+2000 ميلي‌گرم بر كيلوگرم براي پستانداران