معرفی فواید ورمی کمپوست (کود کرمی) در کشاورزی

محمد رضا زرهون
29 خرداد, 1397
2 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ورمی کمپوست ( Vermicompost ) یا ورمی کالچر ( Vermiculture ) به فرآیند استفاده از کرم ها برای تجزیه مواد زاید و تبدیل آنها به کمپوست گفته می شود. نیازی نیست کرمها را راضی به همکاری کنید! آنها این کار را با رضایت و اشتیاق برای شما انجام می دهند. به راحتی میتوانید در خانه خود نیز ورمی کمپوست درست کنید و تنها چیزی که برای این کار لازم دارید اضافات مواد غذایی، کاغذ خرد شده و مواد آلی دیگر و کرم است. به این ترتیب کرمها این مواد بی استفاده را به مواد مغذی به تبدیل میکنند ( استفاده از موادی که زودتر تجزیه شده و می توانند در خاک مورد استفاده گیرند) نتیجه ی کار شما ورمی کمپوستی است که خاک را غنی میکند، محصول را افزایش میدهد و بیماریهای گیاهی را کاهش میدهد.

پس از این که کرمهای خاکی مواد آلی (گیاهی) را خورده و گوارش کردند، مواد زایدی از بدنشان دفع میشود که سرشار از مواد مغذی است. هنگامی که غذا در دستگاه گوارش کرم حرکت میکند، مواد شیمیایی در بدن او ترشح میشود که مواد آلی را به مواد مغذی تبدیل می نماید. این مواد شیمیایی همراه مواد دفعی از بدن کرم دفع میشوند و در فرایند ورمی کمپوست شدن دخالت میکنند که باعث بهبود بافت، ساختار و هوا دهی خاک میشود. ورمی کمپوست از دو واژه ورمی که در لاتین به معنی کرم است و کمپوست تشکیل شده است. ورمی کمپوست مواد مغذی در اختیار خاک قرار میدهد که بلافاصله برای گیاه قابل جذب است. همچنین میتوان آن را به عنوان مالچ استفاده کرد یا در ترکیب خاک گلدان اضافه کرد یا آن را به مقداری آب گرم اضافه کرد تا به عنوان کمپوست کود مایع چای استفاده شود.

کشاورزان و باغدارانی که محصولات ارگانیک تولید میکنند، ارزش کودهای غیر شیمیایی برای به حداقل رساندن تاثیر بر اکوسیستم محلی را میدانند. هنگامی که این کودها باعث تسریع رشد گیاه و افزایش محصولات کشاورزی شود به فواید آن افزوده میگردد. آزمایشهای محصولات کشاورزی گروه ادواردز که بر روی گوجه فرنگی، فلفل و توت فرنگی انجام شد نشان داد گیاهان یکه کود ورمی کمپوست آلی دریافت کرده بودند افزایش قابل توجهی در محصولات در مقایسه با گیاهانی که کود شیمیایی غیر آلی دریافت کرده بودند داشتند. تحقیقات ادواردز نشان داد کود چای ورمی کمپوست رشد گیاهان را تا حد قابل توجهی افزایش داده و محصولات را تا 50 درصد بیشتر کرد.

مبارزه با بیماری های گیاهی

یکی از بیماریهای شایع در گیاهان مرگ گیاهچه ( Damping off ) است. مرگ گیاهچه یک بیماری عفونی است که در اثر گونه های مضری مانند پیتیوم ( Pythium )، فیتوفتورا ( Phytophthora ) و ریزوکتونیا ( Rhizoctonia ) که از بذرها منتقل میشود ایجاد میگردد. در این بیماری بذرها پیش از جوانه زدن و سبز شدن موفق یا اندکی پس از سبز شدن از سطح خاک پژمرده شده و در اثر ضایعات عفونی می میرند. در روشهای مرسوم کنترل بیماریهای گیاهی از مواد شیمیایی برای پیش درمان بذرها استفاده میشود. در پروژه تحقیقاتی دانشگاه کورنل در سال 2010 ، بر روی نشاء های خیار بررسی انجام شد و پس از استفاده از ورمی کمپوست فعال به جای پیش درمان بذرها با مواد شیمیایی بیماری، مرگ گیاهچه حاصل از پیتیوم با موفقیت سرکوب شد.