معرفی و نگهداری از گل آویز (فوشیا)

محمد رضا زرهون
3 بهمن, 1397
13 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

فارسی اصلیل : ندارد

فارسی رایج : آویز (فوشیا) برگرفته شده از نام پروفسور Fuchs گیاه شناس آلمانی

نام انگلیسی : Fuchsia

نام علمی :  Fuchsia , Fuchsia hybrida

از خانواده Onagraceae

گل فوشیا به گل آویز، گل زنگوله‌ای و گل گوشواره‌ای نیز معروف است، جز گیاهان گل‌دار می‌باشد. نام علمی گل فوشیا Fuchsia می‌باشد. گل فوشیا دارای گل‌هایی به رنگ قرمز، ارغوانی و صورتی می‌باشد. گل فوشیا گیاه حساسی هست و اگر شرایط برایان فراهم نشود گل‌های آن می‌ریزد و در نهایت خشک می‌شود. در ادامه به آموزش نگهداری گل فوشیا می‌پردازیم. فوشیا گیاهی است از خانواده ی گل مغربی یا اوناگراسه. این گیاه به خاطر شکل و نوع گل و رنگامیزی بی نظیر در دنیا بسیار پر طرفدار میباشد. زادگاه آن مکزیک، نیوزیلند و آمریکای مرکزی است. ساقه های بلند و باریک به طوریکه در اثر وزن خوشه های گل به طرف پائین خم می شود، گل های زیبا و اویزان و یا صورتی و یا قرمز رنگ آن نه تنها در گلخانه و اتاق بلکه سایبان و سر در منازل را نیز زینت می دهد،با پیشرفت علم و اصلاح نباتات هیبرید های جدید و زیبا و البته مقاوم به گرما و سرما بدست آمده است. موقعی در معرض فروش قرار میگیرد که گلها باز شوند ولی پس از مدتی کم عمر گل تمام شده و به علت عدم آشنایی با عادت گلدهی گلدان را به دور انداخته. پس از اتمام دوران گلدهی باید جوانه ها انتهای را مرتب هرس نموده تا گیاه برای سال اینده خود را اماده نمایداز نکات قابل توجه این است که این گیاه بسیار مورد توجه مرغ مگس خوار میباشد زیرا این پرنده هنگام مهاجرت ترجیح میدهد به خاطر منقار بلند خود از گیاهان مناطق بومی خود تغذیه کند.گل ها روی شاخه ای سال جاری رشد میکنند بنابراین گلدهی در تابستان میباشد

نیازهای گل فوشیا

نور: به نور کافی و زیاد احتیاج دارد،افتاب را تحمل مینماید،مواظب اشعه ی مستقیم افتاب در وسط روز باشید

دما:  اگرچه در تابستان ۱۸ درجه را تحمل میکند،ولی بهترین دما در این فصل ۱۶ است،در درجات بالا تامین رطوبت را فراموش نکیند.درجه حرارت مطلوب در زمستان به علت نیاز سرمایی دوران استراحت ۱۰ درجه توصیه میشود.

آبیاری:  در تابستان هفته ای دو بار و در بهار هفته ای یک بار ابیاری نمایید.بعد از شروع گلدهی ابیاری را کاهش دهید و اجازه بدهید تا سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری نمایید،در زمستان هر دو هفته یکبار ابیاری کافی است.

رطوبت: در بهار هفته ای دوبار و در تابستان به صورت روزانه غبارپاشی کنید،به خصوص در درجات حرارتی بالا، در اواخر تابستان  به هفته ای یکبار کاهش دهید و در زمستان غبارپاشی کنید.

تغذیه: با شروع و ظهور گلها با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور سازنده هر هفته یکبار گیاه را تغذیه کنید،از اواخر تابستان و در طول زمستان تغذیه را قطع کنید

خاک مناسب :مخلوطی از یک قسمت خاک لوم و یک قسمت پیت و یک قسمت کود پوسیده ی دامی برای ریشه ی این گیاه بهترین محیط است.

تعویض گلدان ها: در اوایل بهار بعد از هرس شاخه های خشگ شده گیاه را در گلدان جدید ببرید.

تمیز نمودن برگها: از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده ی نمایید،غبارپاشی برای این امر کافی است.

تکثیر :ریشه دار نمودن قلمه از چوب نرم به طول ۵-۸ سانتیمتر در اوایل بهار یا پائیز در دمای ۱۸ درجه ی سانتی گراد.

[alert type=”warning”]زیبایی گل های آویزان چنان مورد توجه است که هر ساله واریته های جدیدی به بازار عرضه می شود گیاه را پس از خریداری به محل خنک و نور فراوان منتقل کنید[/alert]

بیماریها و عوارض گل فوشیا

در تابستان ساقه ها دراز و منحرف و فاصله بین برگها زیاد است و گلها ظاهر نمی شوند: نور کافی نیست.گلدان ها را به محل پرنورتری منتقل کنید.گیاه افتاب را به راحتی تحمل میکند ولی مواظب اشعه ی مستقیم خورشید باشید.اگر این علائم در زمستان مشاهده گردد به علت گرمی هواست.گیاه را به محل خنکتری منتقل نمایید.

برگ ها سقوط مینمایند: تشنگی عامل ان است.فورا گیاه را ابیاری و غبارپاشی کنید،ابیاری را تنظیم کنید.

در پائیز و زمستاسن ساقه ها سبز می مانند:هوا خیلی گرم و ابیاری بیش از اندازه است.در پائیز و زمستان هر دو هفته یکبار ابیاری کنید و اجازه دهید گیاه به استراحت بپردازد.

گیاه رشد فوق العاده ای داشته و گلها ظاهر نمی شوند:گیاه از زیاد بودن عنصر غذایی در رنج است،تغذیه ی مصنوعی زودتر از موعد انجام شده است.تغذیه را متوقف نموده تا کلها ظاهر شوند،سپس تغذیه نمایید.

بعد از خشک شدن گلها نهنجها باقی مانده اند :نهنجها را حذف کنید،گیاهانی گیاهانی که از طریق بذر تکثیر شده اند نهنجهای انها بزرگ است و در هنگام تشکیل بذر در نهنج کلیه ی انرژی گیاه متوجه بذر میگردد،بهتر است گیاهانی را که به وسیله قلمه تولید شده اند انتخاب نمایید،حذف نهنجها طول دوران گلدهی را بیشتر میکند.

برگهای جدید ریز باقی ماندند و گلها ظاهر نمی شوند: کمبود عناصر غذایی در خاک عامل آن است،گیاه را با مود غذایی مصنوعی طبق دستور تغذیه نمایید تا گلها ظاهر شوند.

برگها زرد شده و سقوط می کنند: ابیاری بیش از اندازه عامل ان است و ممکن است خاک گلدان ها باتلاقی شده باشد،در فاصله ی بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری کنید،زهکش را بازدید نمایید،اجازه ندهید اب اضافی در گلدان ها باقی بماند.

غنچه ها باز نمیشوند و گلها کمرنگ هستند :هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تری منتقل نمایید.

زخم های سفید پنبه ای شکل روی برگها و قاعده ی انها تشکیل می شود:
حشره افت عامل ان است،با پنبه اغشته به سم حشره کش نفوذی زخم ها را خیس و یا هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردد(مواظب گلها باشید)

گلها پس از باز شدن همراه با برگها سقوط می کند: هوا خشک و تاریک است،گیاه را غبارپاشی و به محل پرنورتری منتقل کنید.

لکه های سفید رنگی روی برگها مشاهده می گردد :عامل ایجاد خسارت غبارپاشی در افتاب است،اگرجه گیاه احتیاج به غبارپاشی شدید دارد،ولی این عمل را در افتاب انجام ندهید.

برگها در زمستان میریزند :هوا سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

برگها سیاه می شوند: عامل ان استفاده از مواد براق کننده ی شیمیایی است،از انها استفاده نکنید،برگهای گیاه را با پارچه و یا اسفنج مرطوب تمییز کنید.

حشرات ریزی روی برگها و جوانه ها ظاهر میشوند:با سم حشره کش طبق دستور هر هفته یکبار گیاه را سمپاشی نموده تا حشرات از بین بروند. زیبایی گلهای اویزان چنان مورد توجه است که هر سال واریته ی جدیدی به بازار عرضه میشود.گیاه را پس از خریداری به محل خنک و نور فراوان منتقل کنید.