نکات مهم در کاشت و پرورش کرفس

فاطمه مهدوی
4 فروردین, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

 

کاشت کرفس برای بسیاری از افراد بسیار سخت و طاقت فرسا است. فصل رشد و محصول دهی گیاه کرفس طولانی است اما تحمل آن در مقابل سرما و گرما کم است. به خاطر داشته باشید می توانید کرفس را در گلدان نیز پرورش دهید.

پرورش کرفس از  طریق بذر


از آنجایی که گیاه کرفس مدت زیادی طول می‌کشد تا رشد کرده و بالغ شود، در صورتی که فصل رشد در منطقه شما طولانی نباشد نمی‌توانید تمام دوره کاشت آن را در فضای باز انجام دهید. به همین علت بهترین کار این است که بذرها را در فضای بسته و کنترل شده بکارید. این کار را حداقل 8 تا 10 هفته پیش از آخرین سرما زدگی منطقه خود باید شروع کنید. بذرهای کرفس بسیار کوچک بوده و کاشت آنها نیازمند دقت است. برای راحتی کار مقداری از بذرها را با ماسه ترکیب کنید و آنها را بر روی خاک مناسب (خاک گلدان) بپاشید. روی بذرهای پاشیده شده یک لایه نازک خاک بریزید. بذرهای کرفس باید به صورت سطحی و کم‌ عمق کاشته شوند.
پس از آن که بذرهای کرفس شروع به جوانه زدن کردند و به اندازه کافی بزرگ شدند، با چیدن جوانه ‌های ضعیف‌تر عملیات تنک کردن را انجام داده و محیط را خلوت تر کنید.

ادامه کاشت کرفس در باغچه

پس از این که دمای هوا به 10 درجه سانتی ‌گراد رسیده و مطمئن شدید سرما زدگی اتفاق نمی‌افتد، می‌توانید نشاهای کرفس را در باغچه یا بستر کاشت بکارید. به خاطر داشته باشید که این گیاه به شدت در مقابل تغییر دما حساس است بنابراین نباید آن را زودتر از موقع بکارید در این صورت گیاه تضعیف شده و یا ممکن است از بین برود.
اگر در منطقه ‌ای زندگی می‌کنید که شرایط کاشت و پرورش گیاه کرفس کاملاً مناسب است مشکلی وجود ندارد اما در غیر این صورت باید گیاه کرفس را در جایی بکارید که حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید دریافت نماید. ترجیحاً باید محل کاشت گیاه طرف جایی باشد که در ساعات داغ تابستان خنک‌تر مانده و سایه داشته باشد.
بستر کاشت گیاه کرفس باید خاک غنی داشته باشد چرا که این گیاه نیاز مواد مغذی زیادی برای رشد مناسب دارد.

پرورش کرفس در بستر کاشت

برای پرورش گیاه کرفس نیاز زیادی به آب دارید. دقت کنید تمامی خاک باید به صورت یکدست و یکنواخت آبیاری شود. در آبیاری منظم کرفس نباید اغماض کنید. این گیاه نمی‌تواند خشکی و کم آبی را تحمل کند. در صورتی که زمین به گونه ‌ای باشد که نمی‌تواند رطوبت را در خود نگه دارد طعم محصول کرفس تحت تأثیر قرار گرفته و نامناسب خواهد بود. بستر کاشت کرفس باید مرتباً کود دهی شده و مواد مغذی زیادی داشته باشد.

ترد و سفید شدن کرفس

بیشتر کشاورزان ترجیح می‌دهند ساقه‌ های کرفس ترد و سفید باشد تا خوش‌مزه‌تر و خوش فروش تر باشد اما توجه داشته باشید هنگامی که کرفس ترد و سفید می شود، مقدار ویتامین‌های آن کاهش پیدا می‌کند. در این حالت بخش سبز رنگ گیاه، سفید می‌شود.
برای ترد و سفید کردن ساقه کرفس به دو روش می‌توانید اقدام کنید. در روش اول به تدریج پیرامون گیاه کرفس در حال رشد، خاک کپه کنید. هر چند روز یک بار کمی خاک را بیشتر کنید. به این ترتیب محصولی که برداشت می‌کنید ترد و سفید خواهد شد.
روش دیگر این است که نیمة پایینی گیاه کرفس را با کارتن یا مقوای قهوه ای و ضخیم بپوشانید. این کار را باید چند هفته قبل از برداشت کرفس انجام دهید.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.