پوسیدگی آلترناریایی سیب و گلابی و مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
27 اسفند, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پوسیدگی آلترناریایی سیب و گلابی، میوه های سیب و گلابی به پوسیدگی آلترناریایی مبتلا می شوند و در ژاپن و کره این بیماری به گلابی خسارت زیاد وارد می سازد. کم و بیش در همه کشورهایی که سیب و گلابی کشت می شوند، پوسیدگی آلترناریایی شایع است.

پوسیدگی آلترناریایی سیب و گلابی

نشانه های بیماری

در بیشتر موارد روی میوه های سیب مبتلا به این بیماری، لکه های گرد، قهوه ای تا سیاه رنگ، خشک، سفت و کم عمق معمولا اطراف محل پارگی و صدمه دیده پوست یا در محل گودیهای گلگاه و دمگاه میوه تشکیل می شوند. گاهی در قسمت حفره مرکزی اطراف تخمدان میوه، کپک خاکستری متمایل به سیاه رشد می کند و موجب پیشرفت پوسیدگی در گوشت میوه می گردد. در میوه گلابی، پوسیدگی از محل قطع دم میوه شروع می شود.

عامل بیماری

. بیمارگر پوسیدگی آلترناریایی سیب و گلابی Alternaria alternata است. نام دیگر این قارچ A. tenuis Nees است. کنیدیوفورهای ساده یا منشعب این قارچ، منفرد یا گروهی تشکیل می شوند و روی آنها یک یا چند اثر کنیدیایی وجود دارد. کنیدی های قارچ که زنجیر وار تشکیل می شوند قهوه ای طلایی، صاف یا زگیل دار هستند.

 

چرخه بیماری

قارچ A . Alternata ساپروفیت یا بیمارگر ضعیفی است که روی بافتهای مرده و ضعیف شده درختان زندگی می کند و به میوه های سیب و گلابی قبل یا بعد از برداشت حمله می کند. این قارچ به میوه ها از راههای بافتهای ضعیف شده یا مصدوم بر اثر صدمه های مکانیکی یا مواد شیمیایی، پیری فیزیولوژیکی و آفتاب سوختگی حمله و عفونی می کند.

مبارزه

١. میوه ها را باید در حین برداشت و بسته بندی به دقت جابه جا کرد تا از پیدایش زخم و کوفتگی در آنها جلوگیری نمود.

٢. جعبه های برداشت، حمل و نگهداری میوه را قبل از استفاده باید با آب کلر دار یا بخار . آب ضدعفونی کرد.

٣. چنانچه میوه ها بعد از برداشت به منظور کنترل دیگر بیماریهای انباری با قارچکشهای گروه بنزیمیدازول سمپاشی شوند، بروز بیماری پوسیدگی آلترناریایی شدت می گیرد.