کنترل بیولوژیک : معرفی کنه ی شکارگر Neoseiulus californicus

محمد رضا زرهون
17 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

) یک کنه ­ی شکارگر از خانواده Phytoseiidae است . که عمدتا به کنه ­های عنکبوتی حمله می­ کند اما ممکن است از دیگر  کنه­ های کوچک و حتی گرده نیز تغذیه کند. طول کنه­ی Neoseiulus californicus و حدود 0.5 میلی متر است، گلابی شکل، به رنگ قهوه ای و در کل؛ از نظر ظاهری بسیار شبیه به Neoseiulus cucumerisاست، جنس نر این کنه در مقایســــه با جنس ماده، بدنــی به مراتب کوچــــک­تر و رنگ قهوه ­ای تیره ­تری دارند N. californicius بهترین پتانسیل ممکن برای استفاده در یک محصول بدون حمله توسط دیگر کنه ­های آفت است. به نظر می رسد این کنه دارای مزایای دیگری نیز هست که به دلیل شناخت برخی از گونه­ های میکروسکوپی به نظر می­رسد که بیشترین بازخورد مثبت و امیدوار کننده را داشته باشند. این نکته قابل ذکر است که هر دو جنس ماده و نر رنگ شفاف دارند و می­توانند رنگ­ های قهوه ­ای، نارنجی و یا صورتی داشته باشند.

 

گیاهان مورد استفاده

کنه­ ی شکارچی Neoseiulus californicus می­تواند در طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار گیرد. محصولات مناسب عبارتند از سبزیجات (فلفل، بادمجان، خیار)، گیاهان زینتی (جربرا، گل داودی، گل رز) است. اغلب در تولید محصولات گلخانه­ای استفاده می­شود، اما همچنین می­تواند در این زمینه، به ویژه محصولات میوه ­ای مانند خربزه، توت فرنگی، سیب و گلابی و میوه ­های آلویی استفاده شود. این کنه قادر به مقابله با گونه ­های آفت میکروسکوپی می­ باشد.

کنترل بیولوژیک : معرفی کنه ی شکارگر Neoseiulus californicus

استفاده­ی بیولوژیک

Neoseiulus californicus به طور تجاری در سراسر جهان برای کنترل کنه­ ی دونقطه ­ای و چندین  کنه­ ی مهم اقتصادی در مورد آووکادو، مرکبات، انگور، تمشک، گل رز، توت فرنگی و چندین محصول گیاهی استفاده می­ شود. هم­چنین اثرات مبارزه و کنترل جمعیت فوق العاده­ای از این کنه در گلخانه ­های پرورش تمشک در انگلستان و آرژانتین گزارش شده است.

زمان رهاسازی برای کنترل بیولوژیک

بهتر است کنه­ی کالیفرنیکوس را زمانی به مزرعه اضافه کنیم که قصد پیشگیری داریم ویا علائم اولیه کنه­ی عنکبوتی را در مزرعه مشاهده کردیم. استفاده از کنه­ی شکارگر Phytoseiulus persimilis بهتر است این کار در زمانی اتفاق بیافتد که دمای متوسط و رطوبت بالا در مزرعه حکمفرما باشد، اما در زمان خشکسالی و دمای متوسط بالا و رطوبت کم، می­توان به صورت ترکیبی هم از کنه­ ی Neoseiulus californicus و هم از Phytoseiulus persimilis استفاده کرد و پیشنهاد می­شود هردو گونه در اول دوره تولید محصول به مزرعه اضافه شوند .

پراکندگی

جمعیت طبیعی Neoseiulus californicus در آرژانتین، کالیفرنیا، شیلی، فلوریدا، ژاپن، آفریقای جنوبی، تگزاس، مناطق جنوب اروپا و در سراسر مرز دریای مدیترانه یافت می شود.  Neoseiulus californicus در بسیاری از محصولات از جمله آووکادو، مرکبات و دیگر درختان میوه یافت می شود. آن­ها همچنین در مزارع، ذرت، انگور، توت فرنگی و چندین محصول گیاهی و گیاهان زینتی یافت می­شوند. آن­ها درجه حرارت دمای 10-33 درجه سانتی گراد (50-91 درجه فارنهایت) را ترجیح می­دهند، اما می­توانند دمای هوای بسیار سرد را برای مدت کوتاهی تحمل کنند. به عنوان مثال، آن­ها می­توانند در زمستان در فلوریدای شمالی زنده بمانند، جایی که درجه حرارت در شبانه روز ممکن است در زیر انجماد قرار گیرد.

کنترل بیولوژیک : معرفی کنه ی شکارگر Neoseiulus californicus

کنترل بیولوژیک : معرفی کنه ی شکارگر Neoseiulus californicus

چرخه ­ی زندگی

جنس ماده تخم ­های سفید رنگی به صورت گروهی یا تکی بروی بخش زیرین برگ و رگبرگ­ها گذاشته می­شود. تخم­ها بعد از 1 الی 2روز تفریخ می­شود و  دارای مرحله­ی لاروی با 6 پا و 2 مرحله­ نمف 6 پا دارد تا به مرحله­ی بالغ برسد. تفریخ تخم تا مرحلع بلوغ در شرایط دمایی مختلف، متفاوت است اما در شرایط گلخانه 4 تا 10روز متغیر است. جنس ماده­ی بالغ در حدود 20 روز زندگی می­کند و 3 تخم در روز می­گذارد، در 2 تا 3 روز اول تنها از گرده تغذیه می­کند ولی در مزارع زراعی در اول فصل کشت که تعداد آفات کم است برای ایجاد  پایداری در محصول مورد استفاده قرار می­گیرد. در غیاب غذا، شکارچیان بر روی محصول پراکنده می­شوند و در جستجوی شکار جدید هستند، اما بسیاری از آنها در محصول باقی خواهند ماند و منتظر ورود هدف (شکار) جدید خواهند بود.