کنترل بیولوژیک : معرفی کنه ی شکارگر Phytoseiulus persimilis

محمد رضا زرهون
18 خرداد, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

Phytoseiulus persimilis، یک کنه­ی نارنجی رنگ  از خانواده­ی Phytoseiidae است و یکی از پایه­ های برنامه ­های کنترل آفات یکپارچه گلخانه ای برای کنترل کنه­ های آفت بر روی سبزی­جات و گل­ های زینتی در اروپا، آمریکای شمالی و دیگر نقاط است. این کنه به طور تصادفی از چیلی در سال 1958 به آلمان وارد شده و بعدا به سایر نقاط جهان از جمله کالیفرنیا و فلوریدا از آلمان منتقل شده است.

 

ویژگی­های ظاهری

اگر چه این کنه بسیار کوچک (تقریبا 0.5 میلی متر یا 0.02 اینچ) است، P. persimilis با یک لنز دستی قابل تشخیص است. کنه­ای است که به سرعت در حال حرکت است، نارنجی تا نارنجی قرمز روشن، دارای بدن پاره اشکی و پاهای بلند است و کمی بزرگتر از شکار خود می­باشد. کنه­ی نارس رنگ زرد کم رنگ  دارد. تخم ها به شکل تخم مرغی است که تقریبا دو برابر بزرگتر از تخم  کنه­ های آفت است .

دامنه­ی میزبانی

این گونه­ی شکارچی تخصصی کنه ­های عنکبوتی مانند کنه­ های دو نقطه ­ای است. در حقیقت، P. persimilis تغذیه، تکثیر و تکمیل تکامل را فقط در کنه ­­های زیرخانواده Tetranychinae صورت می­ دهد، هرچند که آن­ها از تریپس­ های جوان تغذیه می­ کنند و می­توانند در هنگام  عدم وجود کنه­ های عنبکوتی به زندگی ادامه دهند.

 

چرخه­ی زندگی

تخم­ های P. persimilis در مدت 2-3 روز تفریخ می­شوند و اگرچه مرحله لارو تغذیه نمی­کند،  نمف­ ها و بزرگسالان در هر مرحله اقدام به تغذیه می­کنند. کل زمان تخم تا بلوغ از 25.2 روز در دمای 15 درجه سانتی گراد (59 درجه فارنهایت) تا 5 روز در دمای 30 درجه سانتیگراد (86 درجه فارنهایت) متغیر است. ماده­ی بالغ می­تواند در طول زندگی 50 روزه خود، 60 عدد تخم را در دمای 17-27 درجه سانتیگراد نگهداری کند. با توجه به منشاء گرمسیری آن، P. persimilis مرحله دیاپوز ندارد و در زیستگاه ­های محصور مانند گیاهان داخلی و گلخانه ­ها فعال است.

بالغین P. persimilis از 5-20 طعمه (تخم یا کنه) در روز تغذیه می­کنند، در دمای بالاتر از 28 درجه سانتیگراد (82 درجه فارنهایت)سریعتر از آفات کنه ­های عنکبوتی تولیدمثل می­کنند. آن­ها دارای بیشترین میزان مصرف گیاهان دارویی هستند. با این حال، آن­ها کاملا باید طعمه را در غیر این صورت پراکنده می­شوند. رطوبت به شدت بر اثربخشیP. persimilis تاثیر می گذارد. در رطوبت 30- 25٪  فعالیت تقریبا متوقف می­شود، و رطوبت نسبی زیر 70٪ منجر به کاهش توانایی از مرحله به مرحله دیگر رشد می­گردد. در یک مطالعه، در رطوبت نسبی 40٪ (درجه حرارت 27 درجه سانتیگراد)، تنها 7.5٪ تخم­ها  در مقایسه با رطوبت نسبی 80٪ (دمای مشابه) در مقایسه با 99.7٪  تفریخ شده بودند، هم­چنین P.persimilis دارای توانایی پراکندگی بالا است و توزیع آن به شدت مربوط به شکار آن است. با این حال، توانایی آن در پراکندگی بستگی به محیط زیست دارد .

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.