کنترل بیولوژیک : نحوه جذب حشرات مفید به مزرعه و گیاهان

محمد رضا زرهون
14 تیر, 1397
1 دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

در علوم کشاورزی روز، همه متخصصان سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیده اند که بهترین روش مقابله با آفت زدگی و بیماریهای گیاهی، روشهای طبیعی و ارگانیک است چرا که استفاده از مواد شیمیایی برای از بین بردن بیماریها و آفتها نتیجه ای به جز مواجهه با هجوم گسترده در آفات و بیماریها و از طرفی زیان بخش بودن محصولات کشاورزی و باغی به دنبال ندارد. حال باید این نکته را نیز دانست که آفتکش های شیمایی را تنها زمانی باید استفاده کرد که جمعیت آفت بسیار بالا و در حال طغیان باشد و یا برای مبارزه بیولوژیک دیر شده است. یکی از بهترین روش های طبیعی مقابله با آفت زدگی، استفاده از حشرات مفیدی است که دشمن آفت ها می باشند. به همین علت امروزه در کشورهای پیشرفته کشاورزان و باغداران تلاش میکنند به طرق مختلف از حشرات مفید آفت کش بهره ببرند. برای این منظور باید تلاش شود این حشرات به باغچه یا بستر کشت جذب شوند. مسلما نمیتوانید با صدا زدن حشرات آفت کش، آنها را به سمت گیاهان خود جذب کنید، پس چه باید کرد؟ یکی از بهترین راه حلها استفاده از گیاهان محبوب این حشرات است.

 

حشرات از بین برنده آفت

هنگامی که سخن از حشره به میان می آید در وهله اول همه به یاد مگس و پشه می افتند و از اسم حشره بیزار میشوند اما حشرات طیف بسیار گسترده ای از جانوران را تشکیل میدهند. بسیاری از حشرات به رشد و سلامت گیاهان اعم از محصولات کشاورزی و باغی و گیاهان زینتی کمک میکنند. در حقیقت حشرات مفید آفت کش بهترین دوست گیاهان شما هستند. برخی از حشرات مانند زنبورها و پروانه ها، گلها را گرده افشانی میکنند. برخی دیگر از حشرات جمعیت حشرات مضر آفت جان گیاهان مانند شته ها و حشره پولک دار را شکار کرده و جمعیت آنها را کم میکنند. برخی دیگر از حشرات که به آنها انگلی یا پارازیتوئید گفته میشود در بدن حشرات افت زندگی کرده و با تغذیه از آنها، باعث از بین رفتن آفتهای گیاهان میشوند. برای کنترل آفت به روش طبیعی، ابتدا باید حشرات و آفتها را بشناسید و سپس اقدام به جذب حشرات آفت کش نمایید.

گیاهانی که حشرات مفید را به خود جذب می کنند

بیشتر گیاهان حشرات را جذب می کنند. اگر چه بسیاری از گونه های گیاهی جذابیت محدودی برای حشرات مفید دارند اما برخی از گیاهان محبوب تر بوده و باعث جذب حشرات مفید و آفت کش می شوند. از جمله شایع ترین حشرات آفت کشی که میتوانید با این روش جذب کنید عبارتند از زنبورها، کفشدوزکها، سوسک خاکی و مگس گل.

اگر گلها، گیاهان معطر و علفهایی را بکارید که این حشرات خیلی دوست دارند، احتمال افزایش جمعیت حشرات آفت کش در زمین تان تا حد چشمگیری افزایش می یابد. برای نمونه میتوانید کاشت گیاهان زیر را امتحان کنید: گل گازانیا و شوید برای جذب کفشدوزک بکارید برای جذب سوسکهای خاکی و عنکبوتها، گل لادن بکارید گیاه بومادران کفشدوزک و مگس گل زیادی را به خود جذب میکند شبدر برای جذب زنبورها گزینه ای عالی است

یکی دیگر از توصیه های مهم برای جذب حشرات آفت کش به باغچه این است که گلهای بومی منطقه خود را بکارید. این گیاهان طیف گسترده ای از حشرات مفید را جذب میکنند. توجه داشته باشید هرگز نباید از آفت کش و حشره کش شیمیایی استفاده کنید چرا که این مواد باعث نابودی بسیاری از دشمنان طبیعی آفتها شده و شما را در رسیدن به هدفتان ناکام میگذارند.

کمک به افزایش جمعیت زنبورهای گرده افشان

بقای ما و گیاهان بدون حضور حشرات گرده افشان ممکن نیست. این حشرات مفید خدمات گسترده ای ارائه میکنند. سه چهارم گیاهان گلدار در دنیا و حدود یک سوم تمامی محصولات کشاورزی و خوراکی به گرده افشانها وابسته هستند. زنبورها یکی از مهمترین گرده افشان های گیاهان هستند. بنابراین با ایجاد فضای مناسب برای زندگی زنبورها به گرده افشانی گلها و افزایش باروری محصولات کمک کنید.