صفحه اصلی > مطالب خواندنی : نکات اصلی نگهداری گیاه دراسینا پرچمی – Dracaena marginata

نکات اصلی نگهداری گیاه دراسینا پرچمی – Dracaena marginata

نکات اصلی نگهداری گیاه دراسینا پرچمی - Dracaena marginata

 نکات اصلی نگهداری گیاه دراسینا پرچمی – Dracaena marginata

درسنا یا دراسینا پرچمی که به آن دراسینا مارگیناتا نیز گفته می شد نام علمی آن Dracaena marginata و نام دیگری که به این گیاه نسبت داده شده است دراسینا حاشیه قرمز  است  .با ویژگی های : درختی است که همیشه سبز است ، با برگ های نواری مانند که حاشینه برگ ها قرمز رنگ هستند ، و رنگ خود برگ ها ممکن است سبز تا صورتی و حتی قرمز هم باشد ، ویژگی مهم برگ این گیاه این است که برگ ها خمیده هستند و اغلب به سمت پایین خم می شوند

گیاه دراسینا پرچمی نمی‌تواند شرایط سخت سرما و سرما زدگی را تحمل کند و در طول زمستان‌های سرد ممکن است از بین برود. این گیاه را می‌توانید به صورت گلدانی و آپارتمانی در داخل خانه، دفتر کار و یا فضای باز تراس و یا حیاط نگهداری کنید. ارتفاع این گیاه به 2.5 تا 4.5 متر می‌رسد و در شرایط مناسب وسعت آن ممکن است تا 1 تا 2.4 متر گسترش یابد.

شرایط هوایی مساعد دراسینا ؟ 

دراسینا پرچمی را می‌توانید در مکانی سایه و یا آفتاب گیر قرار دهید. خاک آن باید قابلیت زهکشی خوبی داشته و حاوی مواد آلی و غنی باشد. با این حال دراسینا می‌تواند تقریباً هر نوع خاکی را تحمل کند. از آنجایی‌ که این گیاه می‌تواند شرایط کم نور را تحمل کرده و به سایه مقاوم است، بسیاری از افراد از آن به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده می‌کنند. در صورتی که دراسینا را در فضای باز قرار می‌دهید، باید مراقب آفتاب داغ تابستان باشید و سرپناهی برای آن تهیه کنید. در صورتی که چند گیاه دراسینا دارید، باید بین آن‌ها فاصله‌ ای در حدود 1 تا 1.5 متر وجود داشته باشد.

شرایط آبیاری گیاه دراسینا چگونه است؟

این گیاه به خوبی می‌تواند شرایط کم آبی را تحمل کرده و در واقع به خشکی مقاوم است اما برای رشد بهینه باید در حد متعادل آن را آبیاری کنید. رطوبت خاک باید به صورت یکدست و یکنواخت باشد اما توجه داشته باشید نباید خاک آن خیس و اشباع از آب باشد. معمولا در فصل رشد (بهار و تابستان) یک یا دو مرتبه آبدهی در هفته کفایت می‌کند.

روش کود دهی به گیاه دراسینا چگونه است؟

این گیاه نیاز به کود دهی زیاد ندارد. برای کود دهی می‌توانید دو مرتبه (در اوایل بهار و تابستان) از کود آهسته رهش 10 – 10 – 10 یا 8 – 8 – 8- استفاده کنید. به این صورت دراسینا رشد خوبی خواهد داشت.

هرس گیاه دراسینا چگونه است؟

هنگامی که این گیاه رشد می‌کند، ارتفاع آن زیاد شده و باریک و دراز میشود و برگهای پایین گیاه به تدریج می‌ریزند. حاصل این فرایند درخت باریک و دراز و کم پشت است که در راس آن کاکلی از برگ وجود دارد و ظاهر گیاه را نامتعادل و ناموزون نشان میدهد. برای پرپشت کردن درخت ساقه ‌های بلند را هرس کنید. برای این کار از قیچی باغبانی تیز استفاده کنید. امیدوار باشید درخت هرس را به خوبی پشت سر بگذارد. از محل بریدن شاخه یک یا چند جوانه رویش کرده و برگها بیرون می‌زنند.

معرفی آفت‌ها و بیماری‌های دراسینا ؟ 

دراسینا پرچمی در مقابل بیماری‌های لکه برگی آسیب ‌پذیر است. این بیماری‌های گیاهی در صورت قرار گیری  طولانی مدت گیاه در معرض هوای گرم و مرطوب اتفاق می‌افتد. برای پیشگیری از این بیماری گیاهی، هنگام آبیاری مراقب باشید آب را بر روی گیاه نریزید بلکه از پایین به آن آب بدهید. در صورتی که علائم لکه برگی را در دراسینا مشاهده کردید، برگهای آلوده را قطع و منهدم کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری نمایید.

آفت‌ زدگی متداول‌ در این گیاه معمولاً شامل هجوم آفت‌هایی مانند کنه ها، تریپس و سایر آفت‌های جونده و مکنده می باشد. با این حال با روش‌های طبیعی و ارگانیک مانند استفاده از صابون باغبانی (روغن‌های گیاهی) یا فشار زیاد آب می‌توانیم با آفت‌زدگی این گیاه مقابله کنید.

 

 

محمدرضا زرهون

دانشجوی دکتری بیماری شناسی گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، علاقمند به وب و گیاهان :) موسس وبسایت کلینیک گیاه پزشکی در سال 1396 با هدف آموزش رایگان حوزه کشاورزی
پست های مرتبط

جایگزین های متیل بروماید برای آفات انباری

متیل بروماید از دهه 1930 در سراسر جهان به عنوان درمان قرنطینه…

بررسی منابع تامین کلسیم برای گیاه و مقایسه آن ها

همراه با نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، گوگرد (S) و منیزیم…

چگونه کمبود منیزیم را در گیاهان تشخیص دهیم؟

16 عنصر ضروری برای چرخه کامل رشد و نمو گیاه وجود دارد.…

دیدگاه کاربران (41 دیدگاه)

      1. سلام.من تازگیا یه چندتا گل خریدم یکیش دراسینا هستش همه ی اون گلا ب خوبی رشد میکنن اما دراسینام رشدش خیلی کمه چیکارش کنم؟

  1. سلام من دو ماههکه دراسنا نگهداری میکنم. نوک برگها خشک شده و به تازگی دیدم که در وسط تعداد کمی از برگها هم لکه هایی شبیه خشکی و سوختگی هست

  2. سلام من دو ماهه که دراسنا نگهداری میکنم. نوک برگها خشک شده و به تازگی دیدم که در وسط تعداد کمی از برگها هم لکه هایی شبیه خشکی و سوختگی هست

    1. سلام و عرض ادب
      لطفا یک سری اطلاعات ازمحل نگهداری گیاه بهمون بدید
      فاصله بین ابیاری؟مقدار اب مصرفی؟وضعیت خروج اب از زیر گلدان؟جنس گلدان؟وضعیت نور؟موقعیت پنجره؟فاصله گلدان تا پنجره؟مقدار ساعات دریافت افتاب؟کود دهی ویا سم پاشی؟مقدار مصرف کود ویا سم؟جابجایی مکانی؟شهر محل زندگی؟اخرین تعویض خاک ونحوه تعویض ان؟نوع خاک؟وجود حشره وافت ویا کرم در گلدان؟موارد مشکوک و….

      1. سلام
        هفته ای دوبار آب میدم، در حدی که آبی از گلدان خارج نمیشه. اما تقریبن هر روز آب اسپری میکنم، گلدان پلاستیکی، نور جنوبی، فاصله تا پنجره حدود ۵۰ سانت، نوع خاک رو نمیدونم ، همون خاکی که تو گلخونه بود تعویض نکردم.حشره ای چیزی ندیدم تو خاکش. محل زندگی تهران. کود تقویتی مایع میدم هر سه هفته

        1. سلام
          میزان آبیاری به صورت اسپری را اقزازیش دهید. دراسینا به رطوبت علاقه شدید و فراهم نشدن این موضوع می تواند گیاه را وارد تنش کند سعی کنید در هوای خشک و بوران قرار نگیرد ( از آنجایی که تهران اب و هوای خشک دارد ) آبیاری به صورت مه پاشی و اسپری بسیار مهم است. اگر خشکی در بخش نوک گیاه است می توانید را قیچی کنید.

  3. سلام وقت بخیر من دراسنا لبه قرمز ده روزه گرفتم نزدبک.پنجره شمالی گذاشتم از پایی برگ هاش داره زرد و خشک میشه میفته روز در میون نصف لیوان اب میدم ممنون میشم.راهنماییم.کنید

    1. سلام . وقتتون بخیر. اگر گیاه را به تازگی خریداری کردید و یا تعویض گلدان داشتید ،ریزش و یا زردی برگ ها تا دو هفته طبیعی می باشد ولی اگر روند زرد شدن و ریزش به صورت زیاد باشد احتمال صدمه دیدن ریشه حین انتقال است اگر این آسیب کم باشد مدتی زمان لازم است تا گیاه آسیب وارد شده را جبران کند .مکان ثابت ،نور غیر مستقیم و اجتناب از کود دهی به گیاهتون کمک می کنه.

    1. منظورتون از شاخه بخشی از ساقه است یا شاخه رویشی؟

      دراسنا را می توان از طریق قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای تکثیر کرد. می توان از جوانه های به وجود آمده در پای گیاه نیز استفاده کرد. قلمه ها را به اندازه 10 تا 15 سانتیمتر، با یک چاقوی تیز جدا کنید قلمه ای ساقه ای را از ساقه یا بدون برگ بگیرید و به تکه های 5 تا 5/7 سانتیمتری تقسیم نمایید . هر تکه باید داری یک جوانه خفته باشد. مواظب باشید قطعات ساقه را وارونه در خاک نگذارید. اگر سمت پایین ساقه در خاک قرار نگیرد ، ریشه ای تولید نمی کند. هر قلمه را در پودر هورمون ریشه زایی فرو ببرید. برگهای زیادی را از ساقه جدا کنید. وهر قلمه را در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر ، حاوی ورمی کمپوست مخصوص قلمه و بذر قرار دهید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای 24 درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید. بهترین زمان برای تکثیر دراسنا، از اواسط تا اواخر بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز است .گرفتن قلمه از شاخه های مسن در اواخر زمستان،ساقه ها را به طور افقی در شن قرار دهید،کاشت بذر در دمای 30 درجه در بهار،خاوبانیدن شاخه ها در بهار.

  4. سلام خسته نباشید
    من چند سالی هست که گیاه دراسینا پرچمی رو داردم سه تا در یک گلدان هستش اما متاسفانه یک ماهی هست میبینم برگهای جدید که داره در میاد خیلی کم رنگ شدن و به زردی میرن و نوک برگها هم خشک شده التبه بعضی هاشون و به نوعی برگها خودش رو انداخته زهکشی خوبی داره فاصله از پنجره 50 سانت نور خوبی داره غبار پاشی. خاکشم کوکوپیت هستش. ساقه هم سالمه.
    میشه کمک کنید که گیاهم خوب بشه

    1. سلام وقتتون بخیر امیدوارم حالتون خوب باشه
      عذرمیخوام که دیر پاسخ میدم
      ریزش برگ دیده میشه ؟هوای جایی که گیاه هست گرم و خشکه ؟ همچنین پنجره ای قرار داره آفتابگیر هست ؟ آخرین باری که کود آهن به گیاه دادید کی بوده ؟

  5. سلام . من دو ساله که یه دراسنا دارم حدودا ۶ ماهه که برگای زیریش شروع به ریزش کرده و برگای جدید به شدن نازک و بی جون هستن.و الان فقط یه کاکل برگ رو سرش هست.خاکش خاک کاکتوس هست و هنوز عوض نکردم. با پنجره دو متر فاصله داره. هفته ای دوبار آبیاری میکنم. گلدان پلاستیکی .

    1. سلام
      برگ های زیری نوکشان قهوه ای میشه ؟دما محل نگهداری چقدر است؟ این گیاه به هوای سرد واکنش میده و برگ هاش میریزه
      اندازه گلدان مناسب گیاه است ؟ اگر کوچیکه لطفا برای تعویض گلدان اقدام کنید

    1. سلام
      قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید.

    1. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتیگراد، دور از تابش مستقیم خورشید نگاه دارید. پس از دو ماه که ریشه دهی انجام شد، کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید.

  6. سلام. من ی پوتوس دارم ک ساقه هاشو تقریبا ۲۰ سانت جدا کردم ک هرکدوم دو یا سه تا برگ داره و گذاشتم تو اب ک ریشه بده و ی گلدون جدید بذارم…ریشه تقریبا تا چند سانت برسه میتونم توی گلدون جدید بکارم؟
    و اینکه ی کاکتوس غوره ای هم دارم..باید هر چن وقت ی بار اب بدم؟ نورش نور جنوبی هست پشت پنجره ب صورت غیر مستقیم

    1. سلام بابت تاخیر در پاسخگویی عذرمیخوام
      هر وقت به یک سانتی متر رسید برش دارید از آب و وارد خاک کنید چون بیشتر بمونه بد عادت میشه به خاک، بهتر بود همراه اب ذغال هم میریختید
      کاکتوس ها نیاز زیادی به آب ندارند تو این فصل گرما طوری آبیاری کنید که بین دو ابیاری سطح زیر گیاه کاملا خشک بشه و رطوبتی نداشته باشه

      1. در مورد کاکتوس غوره ای هم اگه میشه توضیح بدین ک چطور آبیاری میشه؟ بضیا میگن هفته ای دوبار بضیا هم میگن ماهی دوبار…..من هفته ای یبار اب میدادم نوک غوره هاش سیاه شد بعدم چروک شد و نابود شد. خیلی خیلی خیلی ممنون بابت پاسخگویتون

        1. سلام برای نگهداری کاکتوس باید توجه کنید که این گیاهان اندام های ذخیره آبی دارند و نباید زیاد به آن ها آب داد
          برای آب دادن کاکتوس ها میتوانید : اول زه کشی را بررسی کرده و میزان آب آن براای کاکتوس در دو بخش خلاصه میشود، زمانی که گیاه در مرحله رشدی است و اندام های آن و یا در زمان گلدهی است که در این بازه زمانی باعث از مطمئن شدن از خشکی خاک در عمق 4 سانتی متری با خلال دندان (خلال دندان را درخاک فرو میبریم اگر نوک آن نمناک بود یعنی هنوز خشک نشده ) بازم 2روز صبر میکنیم و بعدش تازه آبیاری کنیم آن هم تا حدی که کل سطح خاک خیس نشه، در زمان استراحت کاکتوس هم باید هر چند هفته یک بار مثلا ماهی 1 یا نهایت 2 بار به کاکتوس میزان کمی آب بدید

  7. سلام حالتون خوبه خواهش میکنم جواب سوال منو بدین.من ی گیاه دراسنا پرچمی خریدم و اوردم خونه گلدونشو عوض کردم و توی خاک برگ کاشتم یک ماه بعد دیدم اصلا هیچ رشدی نداره همون جور ثابت مونده بهمین خاطر درش اوردم و خاکشو با ماسه قاطی کردم و کاشتمش دوباره.ولی دوباره بعد حدود دوماه هنوز ک هنوزه اصلا رشدی نداره بااینکه خاکشو عوض کردم و هر 15روز یکبار هم کود مایع میدم بهش. محلش هم توی اتاق پشت پرده گذاشتم. خواهش میکنم بهم بگین چیکار کنم

    1. سلام امیدوارم حالتون خوب باشه
      دراسنایی که خریداری کردید در هنگام خرید چه سنی داشته ؟ شما با هر بار تعویض خاک موجب آسیب به ریشه این گیاه میشید و غالبا این کار شما باعث میشه گیاه شروع به ترمیم ریشه ها کنه و انرژی خودش را صرف این موضوع کند، کود مایعی که از آن استفاده میکنید حاوی چه موادی است؟ آیا امینو اسید و نیتروژن ( ازت) هم دارد ؟ اگر ندارد، لطفا از کودی ستفاده کنید که حاوی این مواد باشند چرا که این عناصر و مواد باعث رشد گیاه خواهند شد،

      اما توصیه کامل برای شما
      در فصل زمستان،ویا بعد از خرید ،جابجایی وتعویض گلدان برای اکثر گیاهان آپارتمانی این توقف یا کندی رشد عادی است..شما باید برای رشد تا بهار بعدی صبر نمایید و بهتر بود گلدان بزرگتری را برای گیاه خود انتخاب میکردید، بهتره نزدیک پنجره جنوبی نگهداری بشود.در مورد کودهی و برای تقویت گیاه و کوددهی باید از کودهای محلول مخصوص گیاهانکه تمام عناصر مورد نیاز گیاه شامل سه عنصر اصلی ازت، فسفر و پتاس و دوازده عنصر فرعی نظیر روی، آهن، مولیبدن، مس، بُر و… می‌باشند استفاده کرد. این کودهادرفصول رشد(فروردین-ابان)، هردو هفته یک بارودر زمستان هر ماه یکبار یا از طریق خاک یا روی برگ‌ها اسپری می‌شود. (طبق دستور روی جعبه کود) کمتر از مقدار توصیه شده در روی جعبة کود اشکالی ندارد ولی بیشتر از مقدار توصیه شده باعث مرگ گیاه می‌گردد.مقدار صحیح مصرف حدود یه قاشق مربا خوری(4-5سیسی) رو باید در یه لیتر اب حل نمایید وبه صورت ابیاری به گیاه بدهید ودر مصرف محلول کود زیاده روی نکرده ولازم نیست تمام محلول تهیه شده رو به یک گیاه بدهید،به مقداری که در هر نوبت ابیاری اب به گیاه میدهید ،از محلول استفاده کنید. مقداری از محلول رو هم روی شاخ وبرگ گیاه اسپری کنید

  8. سلام وقتتون بخیر
    گلدون دراسینا من یک ماهی هست که خریدم بعد چند وقت متوجه وجود هزارپا شدم درونش سم دادم بهش سم دیازینون 60 درصد حشرات از گلدون خارج میشدن، میخواستم ببینم آیا حشرات از بین رفتن به صورت کامل و اینکه به ریشه گیاه آسیبی نزدن؟ گیاه سالم هست، و اینکه میتونم خاکشو تعویض کنم؟

    1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      هزارپا آفت خطرناکی نیست که بخواد به ریشه گیاه شماآسیب جدی بزنه، سمی که استفاده کردید قدرت بالایی در کشتن حشرات مختلف دارید
      تعویض خاک رو بزارید زمانی که گلدان برای گل شما کوچک شده و ریشه هایش در آن جا نمیگیرد، در این زمان خاک را همزمان با گلدان تعویض کنید

  9. سلام وقتتون بخیر
    من گیاه دراسینا دارم، که چون حشره داشت هزارپا… سم بهش دادم، بعد یک هفته برگهاش شروع به زرد شدن کردن از پایین، برگ های پایینی نوکشون خشک میشه و کم کم کل برگ خشک میشه و میوفته، چون فکر میکردم شاید به خاطر تاثیر ثم باشه خاکشو عوض کردم اما باز تغییری نکرد، کود دارای ازت فسفر پتاس و آهن… هم بهش دادم ولی هنوز برگهاش داره زرد میشه، هفته ای یک بار آبیاری میکنم و هر روز غبار پاشی میشه، در معرض نور مستقیم هم نیست،ممنون میشم راهنماییم کنید که برای سلامت شدنش چیکار کنم

    1. سلام دوست عزیز
      چه سمی استفاده کردید برای این کار؟ غلظت سم رو درست انتخاب کردید ؟ در چه جاهایی پاشش سم انجام دادید؟ آیا در این مدت مکان گیاه رو تغییر دادید ؟
      زهکشی هارو بررسی کنید و دمارو بین 20 تا 30 درجه سانتی گراد نگه دارید
      به این نکته توجه کنید، هیچ گیاهی همیشه سبز نیست و برگها پیر (برگهای پایینی) خشک میشوند و جایشان را به برگ های جدید تر میدهند

  10. سلام وقتتون بخیر
    من دوتا گلدون دارم یه دراسینا یه کامپکت، هزارپا داشتن، خاکشون عوض کردم، ولی باز داشت البته کمتر از قبل
    سم سوین گرفتم بشون دادم، یه مدت نداشتن ولی الان باز کنار گلدون میبینم میوفتن و مردن
    میخواستم ببینم چیکار کنم که کلا از بین برن و اینکه سم دادن گیاه از بین نمی‌بره؟

    1. سلام دوست عزیز، هزارپا آفت خطرناکی نیست، برای اینکه هزارپاها رو از بین ببرید روش های زیادی وجود دارد، از اونجایی که این حشرات احتمالا از بیرون گلدان به آن وارد میشود، بهتر است از موانع فیزیکی استفاده کنید تا از ورود به گلدان جلوگیری کنید
      اگر گلدان در بیرون منزل است و دسترسی آن به سطح زمین برقرار است ، میتوانید گلدان را آویزان کنید تا دسترسی هزارپا و حشرات مشابه غیر بالدار با گلدان قطع شود

        1. خاک بخوبی تعویض نشده و یا خاک جدید هم حاوی تخم هزارپا بوده است، بهتر بود خاک را به صورت بسته بندی خریداری می کردید
          برای مبارزه تا زمان محو شدن نهایی هزارپا می توانید همون سوین را در دوز پایین استفاده نمایید

  11. سلام،گیاه من به مدت چهار پنج روزه که برگاش از نوک شروع به زرد شدن و خشک شدن میکنن،از نظر نور و دمای هوا جای مناسبی داره ولی فکر میکنم از نظر آبیاری مشکل داره،نمیدونم اب زیاددادم یا تشنشه،ولی من بعد دو سه هفته ی دفعه کلی اب بهش دادم بعد گیاه واکنش نشون داد شروع به زرد شدن کرد،یعنی شوک بهش وارد شده؟چیکار کنم الان؟!

    1. سلام دوست عزیز امیدوارم احوالتون خوب باشه با توجه به توضیحات شما، بله گیاه وارد تنش پر آبی شده و این باعث شده که ریشه ها نتوانند تنفس کنند، پس از اینکه اب اضافی از زهکش خارج شد و خاک به رطوبت مناسب رسید گیاه به حالت قبل برمیگرده (دو هفته وقت میبره)، در این مدت سعی کنید به خشک شدن بافت خاک کمک کنید تا رطوبت زیاد در خاک باقی نمونه و خسارت ادامه پیدا کنه (به هیچ وجه از سشوار و از لوازم گرمایشی استفاده نکنید)
      سعی کنید برنامه ریزی سمپاشی رو طوری تنظیم کنید که هر زمان که پای گیاه در حال خشک شدن بود ابیاری تکرار شود، در زمستان هفته ای یکبار و حداقل دوبار ابیاری خوب است

دیدگاهتان را بنویسید