معرفی قارچ کش مختلط ايپروديون + كاربندازيم

محمد رضا زرهون
7 بهمن, 1397
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

نام انگلیسی :Iprodione + Carbendazim

درجه سمیت: LD50: 5000mg/kg

 دوره كارنس: كوتاه

اين قارچ كش در بازار با نام تجاري رورال ـ تي اسRovral-TS (WP 52.5 %) موجود است. اين تركيب از دو جزء قارچ‌كش، يكي حفاظتي (ايپروديون ۳۵%) و ديگري سيستميك (كاربندازيم۱۷٫۵%) تشكيل شده است. ايپروديون از خانواده دي كاربوكسيميدهاست كه به صورت تماسي از حفاظتي و معالجه‌اي دارد. ايپروديون به علت متابوليسم سريع، به سرعت از بدن موش و نشخوار كنندگان حذف مي‌شود، در خاك نيز با متابوليسم سريع و تشكيل گازكربنيك تجزيه مي‌شود. نيمه عمر آن (DT 50) در خاك مزرعه ۱۶۰-۲۰ روز است و همچنين تجمع سم در خاك ديده نمي‌شود. ايپروديون کاربندازیم براي زنبور عسل سمي است. ايپروديون کاربندازیم نيز از خانواده بنزيميدازول­هاست كه به صورت سيستميك، با اثر محافظتي و معالجه‌اي عمل مي‌نمايد. بقاي اين سم ۳۲-۸ روز است و در تماس با رطوبت هيدروليز مي‌شود. ايپروديون کاربندازیم نيز براي زنبورعسل خطرناك مي‌باشد.

قارچ‌كش مختلط با طيف اثر گسترده متشكل از يك تركيب سيستميك(كاربندازيم از گروه بنزيميدازول) و يك تركيب تماسي (ايپروديون از گروه دي‌كربوكساميد‌ها)
فرمولاسيون 
1.رورال تي‌اس Rovral TS % 5/52 WP
تاریخ ثبت: 22/7/64 و در 6/12/75 به مدت 3 سال عليه لكه قهوه‌اي نواري جو ؛ 9/12/78 ثبت دائم عليه لكه قهوه‌اي نواري جو

نحوه اثر: نقطه اثر كاربندازيم جلوگيري از سنتز بتا توبولين است كه درنتيجه، تقسیم میتوز را مختل می‌سازد. در مورد ايپروديون، نقطه اثر به درستي مشخص نشده است.
موارد مصرف در ايران 
سوختگي غلاف در برنج، خشكيدگي سرشاخه در توت، لکه قهوه‌اي نواري در جو و زردي در نخود و بيماري‌هاي قارچي پس از برداشت در مركبات.
موارد مصرف در ساير كشورها 
ايپروديون و كاربندازيم هر دو قارچ‌كش‌هايي با طيف اثر گسترده مي‌باشند. ايپروديون بيشتر خاصيت حفاظتي داشته اما مختصري نيز اثر معالجه‌کننده دارد. اين قارچ‌كش در کنترل Botryris، Monilinia، Sclerotinia، Alternaria، Helminthosporium و Rhizoctonia مؤثر است. كاربندازيم نيزمعمولاً برای ضدعفونی بذر غلات و سایر گیاهان به منظور کنترل سیاهک‌ها و بیماری‌های ناشی از Fusarium، Verticillium و غیره استفاده می‌شود. همچنین برای کنترل بسیاری از بیماری‌های شاخ و برگ مانند لکه سیاه سیب و سوختگی غلاف برنج می‌توان از کاربندازیم استفاده کرد. اختلاط اين دو قارچ‌كش اثربخشي آن‌ها را افزايش داده و موجب كاهش خطر بروز مقاومت اكتسابي در برابر اين تركيبات مي‌شود. رورال تي‌اس در انگليس، براي كنترل فوزاريوم و آنتراكنوز در چمن توصيه شده است.

راهنماي مصرف:
سوختگي غلاف برنج: يك كيلوگرم در هكتار از طريق محلول‌پاشي.
خشكيدگي سرشاخه توت: محلول‌پاشي به نسبت 1 در هزار.
لکه قهوه‌اي نواري جو: ضدعفوني بذر به ميزان 1 در هزار.
زردي نخود: ضدعفوني بذر به ميزان 2 در هزار.
بيماري‌هاي پس از برداشت مركبات: اندود كردن ميوه مركبات با اسفنج آغشته به قارچ‌كش با غلظت يك در هزار.

ملاحظات زيست محيطي:
•ميزان سميت ( LD50، LC50 ،EC50): 6/5 ميلي‌گرم بر لیتر براي پستانداران، 1/4 ميلي‌گرم بر ليتر براي ماهي‌ها و 25/0 میلی‌گرم بر لیتر برای دافنیا. اين تركيب برای زنبور عسل غیرسمی است.
•براي ماهي‌ها و ساير آبزيان خطرناك است، لذا بايد از آلوده كردن آب‌هاي سطحي و انهار با اين ماده شيميايي يا ظرف سم اجتناب گردد.

 

نام محصول نام بيماري مقدار مصرف
گندم و جو لكه قهوه‌اي نواري جواسكب (فوزاريوم) خوشه ۱ در هزار
برنج شيت بلايت (سوختگي غلاف برگ) ۱ كيلو در هكتار محلولپاشي يا ۱۵۰ گرم براي ضدعفوني ۱۰۰ كيلو بذر
سبزيجات ريزوكتونيا، بوتريتيس، آلترناريا، فوما و اسكلروتينيا ۲۵۰ تا ۵۰۰ گرم براي ضدعفوني ۱۰۰ كيلو بذر
توت خشكيدگي سرشاخه توت ۱ در هزار
نخود زردي نخود ۲ در هزار
انگور پوسيدگي خاكستري ۱٫۵ در هزار
مركبات پوسيدگي سبز (پنيسيليوم) فرو بردن ميوه‌ها در محلول دو در هزار