بیماری سفیدک کرکی تاک (انگور) و نحوه مبارزه با آن

محمد رضا زرهون
8 شهریور, 1398
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

سفیدک کرکی انگور یا سفیدک دروغی انگور و یا سفیدک داخلی انگور (downy mildew) یکی از خطرناکترین بیماریهای انگور بوده و در بیشتر کشورهای دنیا بویژه در مناطق مرطوب شیوع دارد و در صورت مساعد بودن شرایط میتواند خسارت زیادی به محصول انگور وارد نماید شدت بیماری سفیدک داخلی انگور در باغهایی که دارای خوشه های متراکم بوده و از تهویه مناسبی بر خوردار نباشند و در سالهایی که هوا خنک و مرطوب و بارندگی زیاد باشد، بیشتر به چشم میخورد. در صورتی که در مناطق مستعد، عملیات حفاظتی صورت نگیرد ممکن است ۷۵-۵۰ درصد محصول از بین برود.

نشانه های بیماری

در سطح فوقانی برگهای جوان، لکه های زرد کمرنگ، نیمه شفاف، روغنی و بدون حاشیه مشخص ظاهر میشـود  این لکـه ها به تدریج بـه هم پیوستـه و سطح وسیعی از بـرگ، خشک و نـکروزه میشود  در سطح زیرین همین لکه ها، اسپورانژیـوفور و اسپورانـژهای قارچ به صورت پوشش کـرکی نرم و خاکستـری یا سفید تشکیل می شونـد  پیچک و شاخه های جوان نیز ممکن است آلوده شوند. انتهای سرشاخه های آلوده ضخیم و خمیده می شود و بر اثر اسپور افشانی به رنگ سفید در می آید.

این شاخه ها بعدا قهوه ای شده و از بین میروند. غـوره های جوان، هنگام تشکیل خوشه یا کمـی بعد از آن، ممکن است مورد حمـله قارچ بیماریزا قرار گیرند. در این صورت پوشش کرکی سفید رنگی روی آنها را میپوشاند. ولی اگر اندازه غوره ها به نصف رسیده باشد، بعد از آلودگی، چرمی، کمی چروکیده و قهوه ای میشوند.

بیماری سفیدک کرکی تاک (انگور) و نحوه مبارزه با آن

عامل بیماری

قارچ مولد بیماری سفیدک دروغی مو Plasmopara viticola است و نوعی انگل اجباری است. میسلیوم های این قارچ بدون دیواره عرضی، به شکل لوله، و بین سلولی اند و در داخل بافت های آلوده مو مستقر می شوند و رشد و نمو میکنند. این قارچ به شکل ااسپور در برگهای جدا شده از درخت زمستان گذرانی میکنند اما در مناطقی که زمستان ملایم دارند به شکل میسلیوم درجوانه ها و داخل برگهای باقی مانده روی درخت از سالی به سال دیگر منتقل می شود.

مبارزه

1- کاهش منابع آلودگی با هرس و حذف انتهای سرشاخه آلوده روشی مناسب برای کاهش و جلوگیری از افزایش بیماری است

2- در نقاطی که رقم حساس کشت می شود استفاده از روش شیمیایی اجتناب ناپذیر است  قارچ کشهای غیر سیستمیک مثل دی تیوکاربامات ها و فتالمیدها منحصرا خاصیت جلوگیری کننده دارند. معمولا با استفاده از این قارچ درخت تا 10 روز از قارچ مصون است و در برابر آن مقاومتی ایجاد نمیکند.

سایموکسانیل با نام تجاری Curzate، قارچ کش غیرسیستمیک مخصوص سفیدک دروغی است. این قارچ کش خاصیت درمانی دارد و علائم را تا 3 روز بعد مصرف برطرف میسازد.  قارج کش های آلیت و فنیل امید ها مناسب هستند و خاصیت سیستمیک موثر دارند آن ها با باران شسته نمی شوند، خاصیت درمانی دارند  و قسمت های رشد کرده انگور بعد از مصرف این سموم از بیماری مصون است متاسفانه در برخی موارد قارچ عامل بیماری نسبت به فنیل آمید ها مثل متالاکسیل مقاومت ایجاد میکند.