علت عدم میوه دهی مناسب درخت انگور

محمد رضا زرهون
18 مهر, 1396
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

علت عدم میوه دهی مناسب درخت انگور

دلایل زیادی برای مشکل عدم میوه دهی و یا باروری نامناسب درخت انگور می توان بیان کرد ، در این نوشته قصد داریم تا دلایل مهم و اساسی این مشکل را بیان کرده و کشاورزان عزیز را بیشتر با این موضوع آشنا کنیم

انگور نیاز شدیدی به نور دارد ، که این نیاز مهم برای برای آغاز خوشه های گل داخل جوانه است ، هنگامی که شما به شاخه های سبز انگور نگاه می کنید، صدها جوانه که بین برگ برگ و ساقه دیده می شوند مشاهده خواهید کرد.

 

جوانه انگور در واقع یک   جوانه ترکیبی است  . جوانه اولیه، ثانویه و ثالثیه در کنار یکدیگر قرار دارد.به طور کلی، جوانه اولیه حاوی   برگ و دستک اولیه است که به ترتیب 6 تا 10 برگ و دو دستک را تولید می کنند.

 

اگر جوانه اولیه در بهار به یک ساقه جدید تبدیل شود، جوانه های ثانویه و ثالثیه کوچک باقی میمانند.هر چیزی که سبب  عدم رشد و یا مرگ     جوانه اولیه می شود، همان چیزی است که ما آن را نکروز اولیه جوانه(مرگ سلول های جوانه)می نامیم و تا حد زیادی تحت تاثیر تعداد انگورهایی    است که درخت شما تولید خواهد کرد.

ساقه سبز با جوانه نشان داده شده در تصویر بالا، یک ساقه یک ساله از فصل رشد فعلی است. این جوانه ها در سال های بعد رشد می کند.

به عبارت دیگر، شاخه های کوچک و دستک هایی که در سال آینده ظاهر خواهند شد، درداخل جوانه های فصل رشد جاری شروع به رشد می کنند.

تصویر زیر نشان می دهد جوانه در یک ساقه است که شروع به خواب رفتن است. این جوانه سال آینده انگور تولید خواهد کرد .

بنابراین، اگر درخت انگور شمادر سایه رشد می کند، یا بیش از حد فشرده است و هیچ نور خورشید نمی تواند به سایه انداز درخت نفوذ کند، پس در سال آینده محصول کمتری خواهد داد. به همین دلیل است که    همیشه بر روی مدیریت مناسب باغچه و انتخاب نقطه مناسب برای رشد تاکید می شود.

هرس نامناسب و  نادرست :

همانطور که نفوذ مناسب نور خورشید به انگور اهمیت دارد.به یاد داشته باشید، میوه و تنوع گونه ها متفاوت است.جوانه ها در واریته  Crimson ، خوشه های گل را از چهارم به بعد (شروع به شمارش از پایه ساقه) آغاز می کنند. اگر ساقه حاوی جوانه های خفته را به 2 یا 3 جوانه کاهش دهید، شمابیشترین قسمت ساقه که میوه های زیادی می دهد را قطع کرده اید.

مشاهده شده بسیاری از    تولید کنندگان انگور  تقریبا تمام ساقه های حاصل از    فصل گذشته    رشد    را از بین می برد.

بنابر این به یاد داشته باشید، بدون برنامه ریزی کردن عملیات هرس و با هرس غیر اصولی به سادگی، اندازه محصول را کاهش می دهید.

 

رشد بیش از حد و باروری زیاد :

بارور شدن زیاد و    یا رشد بیش از حد درخت باعث مشکلاتی در مرحله شکوفه دهی می شود .   درست مثل هر گیاه گل دار دیگری ، انگور    نیز گلهایی را برای گرده افشانی تولید مثل و بقا تولید می کند .

 

اگر درخت انگور شما بیش از حد قوی رشد می کند، این    “پیام” را دریافت می کند، “خوب، من خوب کار می کنم، بنابراین نیازی به انگور بیش از حد وجود ندارد.بنابر این درخت شروع به ریزش گل ها می کند تا سبک تر شود. مشکل دیگر با انگوری که در حال رشد بیش از حد است، نفوذ نور خورشید است که در بالا ذکر شد.

 

بیماری های مختلف :

نه تنها بیماریهایی مثل سفیدک پودری و بوترایتس  botrytis   به خوشه های گل حمله می کنند، بلکه کنه ها نیز سبب از بین رفتن جوانه ها می شوند، کنه های زنگاری با تغذیه از بافت داخلی جوانه ،به خوشه های کوچک گل داخل    جوانه صدمه می زنند.

 

استفاده از اسید جیبرلیک ( GA3 ):

اسید جیبرلیک بطور طبیعی هورمون رشد گیاهان را تولید می کند که بر تقسیم سلولی و طویل شدن سلول ها در ساقه و برگ تاثیر می گذارد. تولید کنندگان انگور تجاری از  GA3  برای افزایش اندازه حبه ها و همچنین برای جداسازیی خوشه هادر گونه هایی مانند    Thompson Seedless ،  Flame Seedless  و بسیاری دیگر استفاده می کنند.

متاسفانه،  GA3  سبب    کاهش میوه دهی انگور می شود، بنابراین استفاده مناسب از این محصول از اهمیت زیادی برخوردار است.

انگور جنس نر :

اکثر انواع انگورهای تجارتی که امروزه رشد می کنند، گل های نر و ماده  تولید می کنند، بنابراین هیچ گرده افشانی متقابل لازم نیست.

با این حال، برخی از گونه های انگور مانند  vitis Reparia ،تنها تولید گل نر می کنند که برای تولید کننده انگور به طور متوسط، در طول گلدهی امیدوار کننده است، به طوری که هزاران خوشه گل را تولید می کند، اما این گل هرگز انگور تولید نخواهد کرد، فقط سقوط خواهد کرد.

 

برخی از پرورش دهندگان این انگور ها را به افرادی می فروشند که    تنها پوشش گیاه از لحاظ زیبایی    برای آنها مهم است .نه برای این که این درختان تولید میوه کنند. اگر شما یک خانه با یک درخت انگور در یک حیاط یا حصار خریداری کردید و مشاهده کردید که انگور تولید نمی کند، پس احتمال دارد که این انگور از نوع نر باشد.

اگر درخت انگور شما ،میوه نمی دهدامیدوارم این مقاله به شما در مورد چگونگی اصلاح مشکل کمک کند.

به یاد داشته باشید، هرس درست  و مدیریت سایبان بسیار مهم است!

 

منبع : نارگیل

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.