راهنمای انواع علائم خسارت آفات روی میوه سیب

محمد رضا زرهون
27 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
10 دقیقه زمان مطالعه

در این نوشته علائم معمول ناشی از خسارت انواع آفات مختلف را بروی درخت سیب همراه با تصاویر مشخص کرده ایم. توجه داشته باشید که این علائم می تواند بروی درختانی چون به، گلابی و دیگر درختان دانه دار هم مشاهده شود.

علائم خسارت آفات سیب ، به ، گلابی و …

  1. خسارت شپشک آلو

  • آسیب عمومی شپشک آلو زمانی ایجاد می شود که میوه بسیار جوان است. خسارت عموما به شکل یک زخم تا اندازه یک اینچ می باشد (اندازه بستگی به بزرگ شدن میوه دارد). غالباً شکل حرف D به خود می گیرد و فلپ (که تخم در زیر آن گذاشته شده است) هنوز قابل تشخیص است. اگر تخم تفریخ شود، میوه ممکن است بدشکل شود وبرش دادن داخل میوه ممکن است نشانه های تونل ساخته شده توسط لارو را آشکار کند.

 

  • آسیب ثانویه شپشک آلو ناشی از شپشک آلوی بالغی هست که به تازگی ظاهر شدند. یک حفره نسبتا تازه به اندازه 2-3 میلی متر، معمولاً بیضی شکل، با لبه های تیره. پوست میوه زمان برای بهبودی نداشته است. محل قرارگیری آن معمولاً روی بخش انتهای ساقه یا روی برآمدگی پایین به سمت انتهای کاسه گل قرار دارد.

 

خسارت ناشی از مخل تخم گذاری شپشک سیب (سمت راست) و خسارت ناشی از شپشک آلو بالغ در زمان برداشت (سمت چپ)

 

 

2- خسارت سن گیاه خوار (Lygus lineolaris)

آسیب سن گیاه خوار (Tarnished plant bug) به شکل یک حفره دیده میشود که در مرکز خود علائم نقطه نقطه دارد. اغلب خسارت سن گیاه خوار در یک باغ در انتهای کاسه گل ایجاد میشود، جایی که فقط حشره شناسان کنجکاو نگاه می کنند.

علائم خسارت ناشی از سن گیاه خوار در سیب

علائم خسارت ناشی از سن گیاه خوار در سیب

 

 

3- خسارت زنبور سیب (Hoplocampa testudinea)

خسارت زنبور سیب به دو شکل است: 1) زخم به شکل کشیده و خمیده روی سطح میوه که از گودی در انتهای کاسه گل سرچشمه می گیرد. 2) برخی از زخم های ایجاد شده بسیار شبیه به خسارت ناشی از سن گیاه خوار هستند. اینها از تخم‌هایی هستند که تفریخ نشده اند و از جای زخم‌های سن گیاه خوارگسترده تر عریض‌تر به نظر می‌رسند.

علائم خسارت ناشی از زنبور سیب

علائم خسارت ناشی از زنبور سیب

 

 

4- خسارت کرم برگ خوار نواری (Argyrotaenia velutinana)

خسارت به صورت جویدن سطحی که پوست و مقدار کمی از گوشت میوه را جدا می کند. این افات احتمالا در پشت برگ برای فرار از نور پناه میگیرند.

خسارت کرم برگ خوار نواری (Argyrotaenia velutinana)

خسارت کرم برگ خوار نواری (Argyrotaenia velutinana) روی میوه سیب

خسارت گونه ی دیگری از کرم برگ خوار نواری (Oblique-banded Leafroller) روی میوه سیب

 

 

5- خسارت شپشک آردآلود ( Pseudococcus)

کاسبرگ های انتهای کاسه گل میوه سیاه رنگ هستند ( خسارت به صورت کپک سفید در این ناحیه دیده میشود ) . با برداشتن کاسبرگ‌ها، شپشک آردآلود سفید رنگی که در حفره کوچک زیر کاسبرگ پنهان شده است، آشکار می‌شود.

خسارت شپشک آردآلود

علائم خسارت شپشک آردآلود بروی میوه سیب

 

 

5- خسارت زنجره سیب ( Typhlocube pomaria)

لکه های قهوه ای براق که ناشی از فضولات این حشره در بخش بالایی میوه و زیر برگ هایی که زنجره از آن تغذیه می کردند، وجود دارد. باران شدید میوه را تمیز می کند.

خسارت زنجره سیب ( Typhlocube pomaria)

علائم خسارت زنجره سیب ( Typhlocube pomaria) بروی میوه سیب

 

6- خسارت کنه بروی میوه سیب (Mites)

تخم‌های کنه قرمز گاهی به‌صورت گروهی در انتهای کاسه گل میوه آشکار می‌شوند. آنها گرد و به رنگ قرمز آجری هستند. گاهی اوقات (مخصوصاً در اواخر فصل برداشت) گروه هایی از کنه روی میوه یافت میشوند — این ها شکل زمستان گذران گونه دیگری هستند: مانند کنه عنکبوتی دو نقطه ای. تخم کنه به راحتی روی میوه هایی با پوست سبز یا زرد دیده می شود.

علائم خسارت کنه بروی میوه سیب

علائم خسارت کنه بروی میوه سیب

 

7- خسارت کرم سبز میوه – Green Fruitworm (Lithophane unimoda)

علائم خسارت آن غالبا یک لکه بزرگ، عمیق، نامنظم است. که ناشی از تغذیه کاترپیلار در اوایل سال می باشد و جراحت بهبود یافته و زخم بر جای گذاشته گاهی بسیار عمیق و گاهی کم عمق است. این آسیب در اکثر باغات مدیریت شده معمولی نادر است، اما در درختان ارگانیک یا باغچه رایج است.

خسارت کرم سبز میوه به سیب

خسارت کرم سبز میوه به سیب

 

8- خسارت کرم طوقه درختان – Climbing cutworms

علائم خسارت به صورت حفره ای است که اخیراً جویده شده است. معمولاً به سمت پایین میوه است. با این حال این خسارت می تواند توسط حشرات دیگر هم ایجاد شود.

علائم خسارت ناشی از کرم طوقه درختان در سیب

علائم خسارت ناشی از کرم طوقه درختان در سیب

 

9- مگس ماگوت سیب – apple maggot

بیشتر آسیب های مگس ماگوت از دید ما پنهان است، بدون برش دادن میوه قابل مشاهده نیست. گاهی اوقات به صورت یک فرورفتگی بسیار خفیف همراه با یک سوراخ کوچک قابل مشاهده است (اغلب برای تأیید به لنز دستی 2 تا 10X نیاز است)، اغلب با تیره شدن بسیار جزئی پوست اطراف سوراخ همراه است. گاهی اوقات مقدار کمی اگزودای سطحی سفید رنگ وجود دارد که در آن آب میوه خشک می شود. قطر سوراخ کمتر از 1 میلی متر است، بنابراین تشخیص آن اغلب سخت است.

علائم خسارت مگس ماگوت سیب

علائم خسارت مگس ماگوت سیب

 

10- شب پره کرم سیب – codling moth (Cydia pomonella)

آسیب شب پره کرم سیب روی میوه ها در باغ هایی که به طور معمول مدیریت می شوند غیر معمول است. علائم خسارت شامل مواد قرمز رنگی (گلوله های مدفوع است که معمولاً در انتهای کاسه گل، از حفره ایجاد شده توسط حشره بیرون می آید.. لارو شب پره کرم سیب معمولاً قبل از ترک میوه و شفیره شدن، به سمت هسته تونل می‌شوند و از دانه‌ها تغذیه می‌کنند. گاهی اوقات یک تونل در انتهای ساقه یا کنار میوه قرار دارد.

علائم خسارت شب پره کرم سیب

علائم خسارت شب پره کرم سیب

 

 

11- شپشک سن ژوزه – San Jose Scale (Quadraspidiotus perniciosus)

شپشک سن ژوزه شکلی ریز، گرد، برجسته و مایل به خاکستری دارند. در زمان برداشت، آنهایی که روی میوه یافت می شوند تقریباً 1 میلی متر قطر دارند. به سختی می توان آنها را تشخیص داد، به جز اینکه یک حلقه قرمز رنگ در اطراف هر فلس شکل می گیرد. آنها بیشتر به سمت انتهای کاسه گل هستند. جایی که یکی را پیدا کنید، معمولا باقی شپشک ها را مشاهده خواهید کرد.

علائم خسارت شپشک سان ژوزه بروی سیب ، به و گلابی

علائم خسارت شپشک سان ژوزه بروی سیب ، به و گلابی

 

12- شته ی سیب – Rosy apple aphid (Mehlige Apfelblattlaus)

رقم Cortland اغلب این آسیب را نشان می دهد. علائم به صورت چروکیده شدن کاسه گل می باشد و میوه پستی و بلندی پیدا می کند و در واقع مانند کدو حلوایی برآمدگی دارند.

علائم خسارت شته سیب که موجب بد شکلی و چروکیده شدن میوه می شود

علائم خسارت شته سیب که موجب بد شکلی و چروکیده شدن میوه می شود

 

13- سن قهوه ای (سن های بدبو) – Brown marmorated stink bug

معمولاً خسارت به صورت یک سوراخ ریز قابل مشاهده است، اغلب با فرورفتگی جزئی در اطراف آن. گاهی اوقات تغییر رنگ جزئی در آن وجود دارد. برش در میوه معمولاً ناحیه ای قهوه ای و چوب پنبه ای را در نقطه خسارت دیده نشان می دهد. برش عمودی بسیار دقیق ممکن است سوراخ عمودی ایجاد شده توسط قطعات دهانی حشره را که در زیر میکروسکوپ قابل مشاهده است، آشکار کند.

علائم خسارت سن قهوه ای (سن های بدبو) - Brown marmorated stink bug

علائم خسارت سن قهوه ای (سن های بدبو) – Brown marmorated stink bug

 

منبع علمی

Fruit Injury Types Recognized in Annual New Hampshire Apple Harvest Evaluations – دانشگاه نیو همپشایر

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.