شناسایی و کنترل بیماری خاکزاد پوسیدگی نرم کلم

محمد رضا زرهون
18 اردیبهشت, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

پوسیدگی نرم کلم یا کپک سفید که توسط Sclerotinia sclerotiorum  ایجاد میشود، این قارچ یک بیمارگر خاکزاد است و به کلم، کاهو، لوبیا و نخود حمله میکند و در آب و هوای معتدل با باران های طولانی دیده میشود

شناسایی و کنترل بیماری خاکزاد پوسیدگی نرم کلمشناسایی و کنترل بیماری خاکزاد پوسیدگی نرم کلم

مشخصات بیماری

گیاهان به طور طبیعی تا چند روز پس از یک دوره بارانی در یک هوای خنک رشد می کنند. ابتدا برگهای بیرونی شروع به پژمرده شدن می کنند. در قسمت زیرین لکه های پژمرده ، یک کپک پنبه ای نرم ایجاد می شود. در این مرحله گیاهان بوی پوسیده خاصی می دهند. دوره ی هوای گرم با دمای بالاتر از 24 درجه سانتی گراد به این بیماری کمک می کند تا پیشرفت سریع داشته باشد.

خسارت

قارچ ها به گردش شیره گیاه حمله می کنند و باعث پوسیدگی آن از درون می شوند. با پیشرفت بیماری ، گیاهان بر اثر این بیماری از بین میروند. گیاهان آلوده غیر قابل خوردن هستند.

جلوگیری از شیوع بیماری

اطمینان حاصل کنید که گیاهان از گردش هوا و نور خورشید کافی برخوردار هستند و علفهای هرز را کنترل می کنند تا خشک شدن سریع خاک بعد از باران را تقویت شود. استفاده از مالچ در خاک برای کنترل بیماری و جلوگیری از پاشش خاک بر اثر باران کمک میکند . بعد از تشکیل کلم ، کلم بروکلی ، گل کلم یا کاهو باید از استفاده از آبپاش ها یا سایر روش های آبیاری هوایی خودداری کنید. در پایان فصل بقایای گیاهی را جمع کرده و کمپوست کنید تا تابستان بعد کاملاً پوسیده شود. در بسترهایی که این بیماری دیده شده است ، به مدت سه سال غلات و سایر محصولات غیر حساس را پرورش دهید.

شناسایی و کنترل بیماری خاکزاد پوسیدگی نرم کلم

کنترل بیماری پوسیدگی نرم کلم

گیاهان آسیب دیده را از بین ببرید ، آنها را خرد کرده و آنها را در یک توده کمپوست فعال قرار دهید.مدیریت کمپوست لازم است تا مطمئن شوید که بقایای کلم یا کلم بروکلی تا تابستان بعد کاملاً پوسیده می شوند. کنترل شیمیایی بیماری سخت می باشد و نیاز به ضدعفونی خاک هست، استفاده از قارچ کش های حفاظتی تاثیری ندارد و نیاز به استفاده ازقارچ کش های سیستمیک است که قبل از کشت میتوان بذر ها را تیمار کرد و برای کنترل بیماری از آن استفاده کرد