شناسایی و کنترل بیماری قارچی پوسیدگی نرم کاهو

محمد رضا زرهون
24 فروردین, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

عامل بیماری Lettuce Leaf Drop ( پوسیدگی نرم کاهو ) قارچی به نام Sclerotinia sclerotiorum و S. minor است که معروف به پوسیدگی نرم (Soft rot)  و یا پوسیدگی سفید (White mold) است

مشخصات بیماری

مشخصه بیماری اسکلورتینیا وجود اسکلورتینیای سیاه و کوچک قارچ است.

گیاهان به طور طبیعی تا چند روز پس از یک دوره باران خنک که باعث ایجاد شرایط بسیار مرطوب خاک می شود ، رشد می کنند. ابتدا برگهای بیرونی شروع به پژمرده شدن می کنند. دیگر شخصه معمول بیماری های اسکلورتینیایی وجود میسلیوم سفید و پنبه مانند قارچ در زمانی که شرایط محیطی مساعد باشد مانند هوای سرد و مرطوب.

کل گیاه کاهو می تواند توسط قارچ مورد حمله قرار گیرد که به صورت رشد قارچ پنبه ای سفید رنگی بر سطوح گیاهی مشاهده می شود، زمانی که شرایط محیطی مساعد باشد که با تولید اسکلورتویمها همراه است.

شناسایی و کنترل بیماری قارچی پوسیدگی نرم کاهو

شناسایی و کنترل بیماری قارچی پوسیدگی نرم کاهو

شناسایی و کنترل بیماری قارچی پوسیدگی نرم کاهو

شناسایی و کنترل بیماری قارچی پوسیدگی نرم کاهو

خسارت بیماری

در پوسیدگی نرم کاهو گیاهان به شدت آسیب دیده غیر قابل خوردن هستند ، زیرا قارچ ها به سیستم اوندی آنها حمله کرده و باعث پوسیدگی آنها از درون می شوند. با پیشرفت بیماری ، گیاهان افتاده و از بین میرود

جلوگیری از بیماری

گزارش شده است که آبیاری بارانی موجب افزایش توسعه بیماری های اسکلورتینیایی خاص می شود. به ویژه آنهایی که توسط اسیورهای اسکلورتینیا به وجود آمد. گردش آب آبیاری می تواند اسکلورتیوم ها را به مزارعی که در حال حاضر اسکلروتیوم ندارند منتقل نماید. اثر متوقف کننده مالچ (پوشش) پلاستیکی بر روی بیماری های اسکلورتینیایی، تراکم تاج گیاه و دیگر عملیات زراعی بایستی به منظور تاثر قطعی شان بر بیماری های اسکلورتینیایی در فلوریدا مورد ارزیابی قرار گیرد.

غرغابی کردن مزارع به مدت 4 تا 5 هفته که چرخه بیماری های اسکلروتینیایی را کامل می کند،

از بین بردن به موقع کاهوهای اسیب دیده از میزان بیماری کم خواهد کرد

در حال حاضر به علت خاکزاد بودن بیماری استفاده از سموم واپام برای ضدعفونی خاک موثر است ولی کاربرد آن دشوار خواهد بود

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.