عارضه ی گره های بور در درختان سیب (Burr Knots)

محمد رضا زرهون
30 بهمن, 1402
بدون دیدگاه
5 دقیقه زمان مطالعه
عارضه گال بور در درختان سیب

گره های بور (burrs یا burls) توده هایی از ساختار اولیه کوچک ریشه هستند، سلول های گیاهی که در حال تقسیم و تبدیل به نوک ریشه هستند که در قسمت هوایی گیاه، یا روی تنه و اندام درختان سیب ظاهر می شوند. این یک اختلال ژنتیکی است که در آن ساختارهای مولد ریشه در قسمت های هوایی درختان سیب ایجاد می شود. این عارضه یک بیماری نیست، اما می تواند برای باغدار مشکل ساز شود. با این حال نباید این ساختار ها را با بیماری گال طوقه (سرطان ریشه و ساقه) یا گال های باکتریایی اشتباه گرفت

پایه های خاصی از درختان سیب از نظر ژنتیکی مستعد ایجاد گره های بور هستند، مانند برخی از ارقام سیب یوندی مانند به عنوان Gala و Empire، که می توانند گره های را در قسمت های زیرین اندام های خود ایجاد کنند.

پس چرا از آنها استفاده کنیم؟ این پایه ها به طور فعال برای برنامه های اصلاحی پایه اولیه انتخاب شدند و به این دلیل انتخاب شدند که به راحتی ریشه می دهند و تکثیر آنها از قلمه ها آسان تر می کند. اما این تمایل زیاد به تولید ریشه گاهی منجر به تولید ریشه های ناخواسته و گره های بور می شود.

عارضه بور در درختان سیب، عارضه گالی شدن یا ریشه ای شدن ساقه درختان سیب

 

 

این ریشه های فرعی بور چی هستند؟

ریشه های فرعی در واقع ریشه های گیاهی هستند که از هر بافت گیاهی غیر ریشه ای مانند ساقه، برگ و سایر ساختارهای گیاهی زیرزمینی مانند بنه ها، ریزوم ها و غده ها تشکیل می شوند. آنها می توانند در طول رشد طبیعی، مانند ریشه های گره ای روی توت فرنگی یا در پاسخ به استرس های محیطی (شرایط استرس)، مانند سیل، کمبود مواد مغذی و زخم تولید شوند.

 

عارضه بور در درختان سیب، عارضه گالی شدن یا ریشه ای شدن ساقه درختان سیب

کدام شرایط به نفع توسعه گره Burr است؟

گره های بور اغلب توسط شرایط محیطی خاصی ایجاد می شوند که به نفع توسعه آنها است، که شامل بخش های سایه دار درختان / نور کم، رطوبت بالا و دمای بین 20-35 درجه سانتیگراد (68-95 درجه فارنهایت) است.

این شرایط باعث ایجاد ساختارهای اولیه ریشه در سال اول کاشت می شود. در سال دوم، در طول فصل رشد، ریشه می تواند از طریق سطح اپیدرمی (پوست) درخت با ایجاد حالت پارگی در پوست بروی درخت ظاهر شود

با گذشت زمان، با افزایش سن درخت، ریشه های بیشتری تشکیل می شود و اندازه گره های بور افزایش می یابد. طول این ریشه ها زیاد رشد نمی کند، خشک می ماند و ظاهری عجیب و درهم ایجاد می کند. گره های بور قدیمی در نهایت سفت می شوند و ممکن است یک پوشش نامنظم از پوست ایجاد کنند.

 

عارضه بور در درختان سیب، عارضه گالی شدن یا ریشه ای شدن ساقه درختان سیب

آیا گره های بور در درختان سیب مشکل ساز هستند؟

تشکیل ریشه های ناخواسته یک مکانیسم بقا است که گیاهان برای سازگاری با استرس محیطی که انسان ها از آن برای تکثیر رویشی گیاهان نیز استفاده می کنند تکامل یافته اند. گره های بور به درختان وحشی اجازه می دهد تا پخش شوند (هنگامی که شاخه یا ساقه دارای بور با خاک تماس پیدا می کند ریشه در زمین رشد میکند) و درختان جدیدی تولید می کند. به ویژه هنگامی که در دامنه های تپه رشد می کنند، یا اگر باد باعث انتقال آن ها شود.

نگاهی به کاربرد ارقام حساس

سیب‌ها معمولاً با پیوند یک رقم شناخته‌شده روی پایه‌ای خاص تکثیر می‌شوند، اما برخی از ارقام قدیمی‌تر سیب (واریته‌های کشت‌شده) را می‌توان با ریشه‌زنی تکه‌های شاخه با گره‌های بورتکثیر کرد. زمانی این روش در جنوب غربی انگلستان (به ویژه کورنوال) و ولز جنوبی رایج بود. ارقام سیب که گره های بور زیادی تولید می کنند عبارتند از “Ben’s Red”، “Burr Knot”، “Cornish Aromatic”، “Lord Burghley”، “Small’s Admirable و “Winter Banana”.

با وجود مزیت تکثیر آسان، گره های بور به دلایل زیر مشکل ساز هستند.

  • گره های بور بزرگ یا ادغام چندین گره می تواند باعث ایجاد ضعف ساختاری در درخت شود که می تواند باعث شکسته شدن درخت در شرایط باد یا هنگام برداشت محصول زیاد سیب شود.
  • آنها راه ورودی برای حشرات آسیب رسان مانند شته های سیب و کرم آلو را فراهم می کنند.
  • آنها یک نقطه ورود برای آلودگی توسط باکتری عامل آتشک (Erwinia amylovora) و قارچ های پوسیده چوب ایجاد می کنند.
  • هنگامی که چندین گره بور به هم می پیوندند، می توانند رشد درخت را متوقف کنند و همچنین عملکرد آبکش را محدود می کنند، که انتقال قندها را از برگ ها به ریشه ها در قسمت آسیب دیده درخت محدود می کند.
  • ریشه های ناخواسته گره های بور نسبت به بافت گیاه مجاور نسبت به دمای پایین زمستان حساس ترند.

 

عارضه بور در درختان سیب، عارضه گالی شدن یا ریشه ای شدن ساقه درختان سیب

 

آیا می توان از ایجاد گره های بور پیشگیری کرد؟

اقدامات پیشگیرانه متعددی وجود دارد که می توان از آنها برای به حداقل رساندن ایجاد گره بور در سیب استفاده کرد. انتخاب درختان سیب پیوند شده روی پایه هایی که مستعد ابتلا به گره های بور نیستند. بدیهی است که بهترین روش کنترل است، اما همیشه در صورت نیاز به درخت پاکوتاه امکان پذیر نیست.

در طول فصل رشد، اجازه ندهید علف های هرز و پوشش گیاهی متراکم زیر درخت و نزدیک به تنه رشد کنند. یک منطقه عاری از پوشش گیاهی را حفظ کنید تا گردش هوا به خوبی جریان پیدا کند و تنه پس از هر باران به سرعت خشک شود.

برخی منابع کاشت درخت را در زمین به گونه ای پیشنهاد می کنند که محل پیوند درست هم سطح خاک باشد. من توصیه می کنم این ایده را رد کنید. زیرا اگر محل پیوند توسط خاک پوشیده شود ممکن است عمل عارضه بور تشدید شده و ریشه زایی اتفاق بیافتد و اثر پیوندک از بین رفته و به طور مثال اگر پیوند از نوع پاکوتاه باشد. در این صورت ممکن است درخت رشد اصلی خود را داشته باشد و دیگر پاکوتاه نشود

هیچ ماده شیمیایی برای پیشگیری یا از بین بردن گره های بور در دسترس باغداران نیست.

 

از بین بردن و درمان گره های بور

با مشاهده اولیه علائم عارضه بور (ریشه های ناخواسته) گره ها را می توان به صورت دستی با استفاده از چاقو یا اره باغبانی برید. این امر در صورتی امکان پذیر است که ناحیه آسیب دیده کوچک باشد. اما آسیب به درخت همچنان یک نقطه ورود بالقوه برای بیماری هایی مانند آتشک / شانکر سیب ایجاد می کند.

هنگامی که گره های بزرگ باعث کاهش یا توقف رشد یک شاخه می شود. ممکن است لازم باشد کل شاخه هرس شود تا رشد شاخه های جدید برای تولید شاخه جایگزین ایجاد شود.

 

منبع

وب سایت Deep green Permaculture

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.