نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی زمپوژنه (برونفلزیا – دیروز امروز فردا)

محمد رضا زرهون
17 شهریور, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آیا گیاه دیروز امروز و فردا را می شناسید؟ شاید آن را با نام های برونفلزیا ، Brunfelsia grandiflora یا Brunfelsia pauciflora شنیده باشید

این گیاه همچنین با چند نام دیگر شناخته می شود : مرا سریع ببوس، صبح، عصر شب و درخت بارانی برزیلی

خاستگاه آن از برزیل است ، برونفلزیا در جنگل های سبک و بیشه زار رشد می کند. طول آن می تواند تا 3 متر برسد و عرض آن می تواند تا 4متر هم گسترش یابد. دیروز امروز و فردا وقتی در چشم انداز رشد می کنند بیشتر به عنوان یک درختچه یا بوته کوچک رشد می کنند.

این گیاه به طور عمده به گلهای معطر و بوی مطبوع معروف است. در حقیقت ، گونه Brunfelsia pauciflora – نام گونه ، “بونودورا” ، در لاتین ، به معنی “بوی مطبوع” است. گیاه برونفلزیا را در نزدیکی خانه ، سکو یا پاسیو خود بکارید تا از گلها و رایحه آن لذت ببرید!

نام برونفلزیا از یک راهب آلمانی ، Otto Brunfels گرفته شده است و اغلب به اشتباه برونسفلسیا نوشته شده است.

نام مشترک دیروز، امروز و فردا از گلهایی می آید که روز به روز تغییر می کند. گل با شکوفه های رنگ بنفش آغاز می شود ، سپس به بفنش کم رنگ و سپس سفید تغییر می یابد.در شرایط مطلوب یک گیاه می تواند در تمام طول سال شکوفه دهد.

نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی زمپوژنه (برونفلزیا)

کاشت گیاه دیروز، امروز و فردا در باغ یا باغچه

هنگامی که شکوفه های این گل را تجربه کردید آن باغ مورد علاقه شما قرار خواهد شد زیرا جلوه ای عاشقانه به فضا می بخشد.

دیروز امروز و فردا در باغهای گرمسیر گرم رشد خوبی می کند. همچنین می تواند در آب و هوای سردتر شکوفا شود و بتواند سرمای کمی را نیز تحمل کند اما در ماه های سردتر سال برگریز می شود.

در باغچه ها گیاه به راحتی رشد می کند و نیازی به هرس ندارد. برای کنترل رشد و گسترش ، برونفلزیا را هرس کنید. بعد از گلدهی سرشاخه هارا به صورت سبک بزنید تا گیاه پرتر و مرتب تر بنظر برسد.

چه نوع روشنایی مورد نیاز است؟

این گیاه در آفتاب کامل خوب عمل می کنند اما برای محافظت در گرمای شدید روز به سایه ای جزئی احتیاج دارند. آنها همچنین در سایه جزئی فیلتر شده نیز خوب عمل می کنند.

نیازهای خاک چیست؟

دیروز ، امروز و فردا به خاک مرطوب ، غنی و خوب زهکشی شده نیاز دارد. گیاهان رشد خوبی را نشان میدهند اگر اینکه ریشه آنها راهشان را از درون کمپوست پیدا کنند. PH اسیدی را ترجیح می دهد (نزدیک به خنثی). مالچ خزه ای ، پوسته های کاج یا کمپوست اسیدی هم در پای آن قرارگیرد نتیجه بهتری نشان میدهد.

نیازهای آبیاری

هنگام آبیاری گیاه دیروز امروز و فردا خاک را مرطوب نگه دارید. سعی کنید از خشک شدن خاک جلوگیری کنید.

اگر در گلدان آن را رشد می دهید ، در ماه های تابستان ، گلدان ها را روزانه بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که رطوبت کافی را نگه داشته اند تا از خشک شدن گیاه جلوگیری شود.

چگونه گیاه دیروز امروز و فردا را تکثیر کنیم

تکثیر گل Brunfelsia ، معمولاً در بهار انجام می شود. آن وقت است که قلمه های نوک بهاره جدید در دسترس هستند.

طول 12سانتی متری را برش دهید و آنها را در یک پودر هورمون ریشه زایی قرار دهید. قلمه ها را در گلدان های حاوی مخلوط خاک به مقدار مساوی پیت ماس و پرلیت قرار دهید – در صورت تمایل می توان شن و ماسه را نیز در آن قرار داد.

هنگامی که رشد و ریشه جدید ایجاد می شود ، پس از حدود دو هفته ؛ می توانید هر دو هفته یکبار آبیاری متوسط را با استفاده از کود مایع اسیدی شروع کنید.

گیاهان دیروز و فردا را به عنوان یک گیاه گلدانی پرورش دهید

گیاه – Brunfelsia pauciflora را می توان در محیط داخلی پرورش داد. قبل از کاشت و انتقال به خانه ، گیاهان قدیمی را به نصف اندازه خود به وسیله هرس برگردانید. برای تشویق رشد پر تراکم ، نکات مربوط به رشد پرتراکم تر را در بخش های بالایی مطالعه کنید

این مراقبت شامل تأمین نور مناسب ، برنامه آبیاری منظم است. بدون نور مناسب اتاق ، شخصاً فکر می کنم که گیاه در چنین شرایطی در عذاب است

گیاهان دیروز و فردا را به عنوان یک گیاه گلدانی پرورش دهید

 

نیازهای روشنایی در فضای بسته چیست؟

برای رشد و گلدهی رضایت بخش گیاهان ، گیاهان به سه تا چهار ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارند. نور باید در طول سال تأمین شود تا گیاه به خوبی عمل کند.

نیاز دمایی در داخل خانه

دمای طبیعی اتاق برای گیاه دیروز و فردا در زمان رشد طبیعی مناسب است. برای افزایش رطوبت سینی ها یا بشقاب هایی را با سنگریزه های مرطوب زیر گلدان ها قرار دهید. در ماههای سرد گیاهان سرعت رشد خود را کاهش می دهند.

آبیاری مورد نیاز در فضای بسته

در دوره های رشد فعال به میزان متوسط آبیاری کنید ، فقط کافی است که مخلوط خاک کاملاً مرطوب شود.

اجازه دهید1.5 سانتی متر بالایی بین آبیاری خشک شود. اگر گیاهان در حال استراحت هستند ، برای جلوگیری از خشک شدن ، آنها را کمتر آبیاری کنید.

تغذیه گلدان برانفلزیا

از کود اسیدی مایع با قدرت 1/2 به گیاهان هر دو هفته یکبار استفاده کنید

قرار دادن در گلدان و تعویض گلدان Brunfelsia

هنگام گلدانی کردن یا تعویض گلدان گیاهان ، از مخلوط گلدان بر پایه خاک استفاده کنید.

مخلوط گلدان های پایه خاک حاوی مواردی مانند پیت ، شن ، ورمیکولیت یا پرلیت هستند.

به نظر می رسد گیاهان برانفلزیا زمانی بهترین گل را می دهند که سیستم ریشه آنها در گلدان های کوچک محدود شود

هنگام تغییر گلدان، هر بهار مخلوط گلدان را تازه کنید. هنگام تعویص از افزایش اندازه گلدان خودداری کنید.

مشکلات رایج گیاه برانفلزیا

برگهای کمرنگ یا زرد

وقتی خاک به اندازه کافی اسیدی نباشد ، برونفلزیا می تواند برگ های زرد کم رنگ ایجاد کند. گیاه را مجدداً در مخلوط خاک اسیدی تر قرار دهید. همچنین می توانید از سولفات آهن مخلوط شده در آب برای آبیاری گیاه استفاده کنید.

مشکلات رایج گیاه برانفلزیا

گیاه رشد ضعیفی دارد

گیاه ممکن است به دلیل وجود شته هایی که شیره را می مکند رشد ضعیفی از خود نشان دهد. آنها را با استفاده از یک جریان آرام آب بشویید. در شرایط خشکی، کنه های عنکبوتی قرمز هم ساختارهای تارعنکبوتی در زیر برگ ایجاد میکنند

شپشک آردلود (Mealy bug) و سفیدبالک

برای مبارزه با چنین آفت هایی باید از سموم حشره کش استفاده نمایید، شپشک هارا باید قبل از ایجاد سپرهای دفاعی و با تفریخ تخم ها کنترل کرد

مقاله ی اصلی از وبسایت Plantcaretoday