نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی کراسولا (Crassula)

محمد رضا زرهون
18 اسفند, 1399
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

ساکولنت ها در دهه ی اخیر بسیار پرطرفدار شدند چرا؟ چون از نظر شرایط نگهداری کم توقع و شکل و بافتهای متنوعیبا رنگ های مختلف چه در باغچه ها و چه در فضای داخلی ایجاد میکنند. کراسولا (Jade plant) یک گونه متنوع و گسترده از گیاهان ساکولنت است که در کل 350 گونه دارد. احتمالاً مشهورترین گیاه در این گروه گیاه کراسولا خرفه ای (Crassula ovata) است – بسیاری این گیاه را به عنوان یک گیاه خانگی می شناسند ، اما در مناطق آب و هوایی گرم ، در واقع به یک درختچه تبدیل می شود.

نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی کراسولا (Crassula)

گیاهان کراسولا از یک ساله تا چند ساله ، گیاهان علفی یا چوبی ، پوشش زمینی تا بوته ها تا درختان کوچک متغیر هستند. بسیاری از گونه ها کوچک هستند. عادت آسان رشد آنها باعث می شود ارزش شناخت را داشته باشند. آنها گیاهان ظریف و مناسبی هستند نیاز به مراقبت و نگهداری کم ، همیشه سبز و چشم نواز هستند.

بیشتر گیاهان کراسولا که به عنوان گیاهان آپارتمانی رشد می کنند از آفریقای جنوبی نشأت گرفته اند. اگر شرایط آب و هوایی مناسبی داشته باشید ، گیاهان در باغ و باغچه بسیار عالی به نظر می رسند ، اما همه در فضای داخلی به همان اندازه عالی هستند. تقریباً همه گیاهان کراسولا رشد کند و پایداری دارند و می توان در تمام مدت سال در منزل نگهداری و مراقبت کرد.

بررسی خلاصه مشخصات و نیاز های کراسولا

نام گیاه شناسی        Crassula spp.

نوع گیاه      پهن برگ و همیشه سبز

سایز گیاه  بالغ    وابسته به رقم گیاه متفاوت است

نیاز نوری      نیاز به نور کامل و در ساعات گرم روز نیاز به سایه دارد

خاک        خاک باید رطوبت خوبی داشته باشد ولی با زهکشی خوب باشد

pH          خنثی تا اسیدی

زمان شکوفه دهی         بهار و تابستان

سمیت      دارای سمیت برای سگ و گربه

 

نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی کراسولا (Crassula)

 

مراقبت از کراسولا

بسته به آب و هوای منطقه شما ، گیاهان کراسولا می توانند گیاهان باغی یا نمونه های گلدان داخلی باشند. کراسولا خرفه و سایر گونه های کراسولا با توجه به نیاز کم به آب ، برای افرادی فراموشی دارند و آبیاری را فراموش میکنند گیاهی ایده آل است. تکثیر کراسولا راحت است و از قلمه ها صورت میگیرد. حتی یک برگ منفرد که از گیاه می ریزد اغلب در مخلوط گلدان مرطوب ریشه می زند. با این حال ، گیاه خود را کاملاً نادیده نگیرید – این گیاه هنوز هم به آب نیاز دارد!

کراسولا می تواند به دما حساس باشد. در هوای گرم و دمای بالا ، آنها به خواب می روند و برگهای پایین خود را می ریزند – در دمای خیلی سرد ، رشد نمی کنند.

شرایط نوری

بیشتر گیاهان کراسولا در گرمترین ساعت تابستان به سایه احتیاج دارند اما برای دستیابی به شادترین رنگ خود به نور شدید احتیاج دارند. وقتی در فضای باز پرورش می یابید ، محلی با آفتاب صبحگاهی و سایه بعد از ظهر کاملاً مناسب است (اگر تمام روز در آفتاب کامل قرار بگیرد ، ممکن است برگ ها سوزانده شوند). وقتی داخل خانه رشد می کنید ، گیاهان خود را در محلی قرار دهید که در طول روز نور غیر مستقیم و یا شش ساعت از روز به طور مستقیم خورشید دریافت کند. یک پنجره رو به جنوب ایده آل است.

نیاز خاکی کراسولا

گیاهان کراسولا به خاکی احتیاج دارند که بسیار زهکشی خوبی داشته باشد و در ترکیبات شنی و سنگلاخی که مخصوصا برای گیاهان ساکولنت تهیه شده اند ، بهترین عملکرد را خواهد داشت. آنها خاک خنثی تا کمی اسیدی را ترجیح می دهند ، اما حتی سطح pH شدید نیز به ندرت گیاه را از بین می برد. گیاهان کراسولا در برابر خاکهای باتلاقی و مرطوب واکنش بدی نشان خواهند داد ، زیرا ریشه های آنها به راحتی می پوسد.

آبیاری کراسولا

به عنوان یک قانون کلی ، گیاهان ساکولنت آبیاری کم (تک و توک) را ترجیح می دهند. برای جلوگیری از آبیاری زیاد ، گیاه را آب دهید، اجازه دهید تا کاملاً از زهکش آب تخلیه شود ، سپس قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا خاک خشک شود. در ماه های خنک تر ، می توانید آبیاری را کاهش دهید ، زیرا ریشه ها می توانند در خاک سرد و مرطوب پوسیده شوند.

گیاهان کراسولا از بهار به طور فعال رشد می کنند ، بنابراین مراقب افزایش نیازهای آبیاری باشید. وقتی در محیط داخلی رشد کرد

آبیاری باید از اواخر پاییز تا زمستان به حداقل برسد ، زیرا گیاهان در این مدت نیمه خواب می روند.

دما و رطوبت

گیاهان کراسولا را می توان در فضای باز به عنوان گیاهان چند ساله پرورش داد ، اما در جاهای دیگر باید آنها را برای زمستان به داخل بیاورید یا به عنوان گیاهان آپارتمانی پرورش دهید.

برخی از گونه ها یخبندان خفیف را تحمل می کنند ، اما ممکن است دمای زیر 30 درجه فارنهایت (-1 درجه سانتی گراد) برای از بین بردن آنها کافی باشد. گیاهان کراسولا خرفه ای و سایر گونه های کراسولا رطوبت کم را ترجیح می دهند ، اما در مناطق بسیار مرطوب نیز به زیبایی زنده می مانند.

نگهداری و مراقبت از گیاه آپارتمانی کراسولا (Crassula)

 

تغذیه و کوددهی

گیاهان کراسولا را به میزان کم تغذیه کنید. می توانید در اواسط بهار هنگامی که شروع به رشد فعال می کنند کمی کود آلی به آنها بدهید اما تغذیه بیشتر لازم نیست. البته این در شرایطی است که بافت خاک طبق توضیحات بالا باشد

آیا کراسولا سمی است ؟

تقریباً همه گیاهان کراسولا برای حیوانات خانگی مانند گربه و سگ سمی هستند. تمام قسمت های گیاهان سمی هستند و در صورت بلعیدن کافی منجر به بیماری جدی یا مرگ می شوند. اگر متوجه شدید حیوان خانگی شما از علائم زیر برخوردار است ، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

علائم مسمومیت با کراسولا شامل

  • استفراغ
  • بی حالی
  • ضعف
  • خواب زیاد
  • افزایش پرخاشگری
  • از دست دادن عملکرد عضلات
  • ناهماهنگی
  • افسردگی

کاشت و تکثیر کراسولا

گیاهان کراسولا به طور کلی از قلمه های برگ یا ساقه تکثیر می شوند. تکثیر این گیاه راحت است و کافی است برگ را جدا کرده و سپس آن را درون آب و یا خاکی که هروز ان را با اسپری مرطوب میکنید قرار دهید، اجازه دهید گیاه ریشه بزند، سپس قلمه های ریشه زده را به خاک سبک منتقل میکنید و از همه مهم تر رطوبت آن را حفظ میکنید

بیماری و آفات مهم کراسولا

در حالی که آفات و بیماریهای خاص ممکن است بین گونه ها متفاوت باشد ، اما بیشتر گیاهان کراسولا با شته ها ، کنه های عنکبوتی ، شپشک  و سایر آفات رایج روبرو می شوند – به ویژه هنگامی که در داخل خانه رشد می کنند. بهتر است با استفاده از روشهای درمانی غیر شیمیایی مانند روغن چریش یا سایر روغنهای باغبانی این مسائل حل شود. اما در صورتی که جمعیت آفت زیاد است، باید از سموم حشره کش یا کنه کش استفاده نمایید. سموم مناسب برای حشراکش میتوان از دلتامترین، دیازینون، آبامکتین و … استفاده کرد.

 

منابع