چرا نباید آب آبیاری به تنه درخت برخورد کند ؟(مرور 5 تاثیر)

محمد رضا زرهون
14 مرداد, 1402
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آبیاری درست همواره یک چالش برای کشاورزان بوده، اما همه کارشناسان درباره برخورد آب به تنه ی درخت یک نظر دارند و آن هم این است که این کار اشتباه می باشد. اما دلیل آن ها برای این موضوع چه است ؟ آیا خود آب باعث مشکل برای درخت میشود؟ آیا همه سیستم های آبیاری که به طور مداوم باعث برخودر آب به تنه درخت می شوند همین مشکل را دارند ؟

با ما همراه باشید تا در این نوشته، این موضوع را بررسی کنیم و نتیجه هارا با هم مقایسه کنیم

به طور کلی آیا برخورد آب به تنه درخت مشکل ساز است ؟

بله، اگر به طور مستمر این کار انجام شود این کار می تواند باعث بروز انواع بیماری های قارچی و دیگر مشکلاتی شود که بررسی میکنیم

 

چرا نباید آب آبیاری به تنه درخت برخورد کند ؟(مرور 5 تاثیر)

5 تاثیری که آبیاری با برخورد به تنه می تواند ایجاد کند ؟

  1. پوسیدگی ریشه (Root rot)

احتمالاً با درختانی برخورد کرده اید که ناگهان خشک می شوند. اگر شما مشتاق به کشف دلیل هستید، ممکن است متوجه شوید که مرگ این درختان از ریشه شروع شده است. سیستم های آبیاری معمولی و سیستم های آب پاش معمولاً آب زیادی را در ناحیه ریشه آزاد می کنند. این آب اضافی در سراسر خاک و ناحیه ریشه پراکنده میشود و آب اضافی باعث پوسیدگی ریشه می گردد. قارچ ها در شرایط مرطوب رشد می کنند و باعث پوسیدگی ریشه درختان می شوند.

پوسیدگی ریشه منجر به مرگ نهایی درختان می شود زیرا توانایی آنها را برای جذب آب و مواد مغذی از بین می برد.

 

2- رشد ضعیف

آب اضافی در خاک باعث عدم تعادل مواد مغذی می شود که بر توانایی درختان برای رشد و شکوفه دهی تأثیر می گذارد. سیستم های آبیاری قدیمی با نیروی زیادی آب را خارج می کنند. استفاده مکرر باعث شسته شدن مواد مغذی خاک می شود که به طور قابل توجهی رشد درختان را به تاخیر می اندازد.

 

3- کنده شدن پوست درختان

سیستم های آبیاری تحت فشار به خصوص با نازل های آب پاش با نیروی زیادی به پوست درختان برخورد می کند که ممکن است در نهایت به مرور زمان باعث کنده شدن پوست آنها شود. هنگامی که پوست درختان دچار آسیب میشود، یک مجموعه ای از رویدادها اتفاق می افتد.

  • ابتدا درختان در معرض بیماری و هجوم حشرات قرار می گیرند.
  • آفات و عوامل بیماری زا در نهایت بر رشد درختان تأثیر می گذارند و یا حتی آنها را به طور کامل از بین می برند.

 

چرا نباید آب آبیاری به تنه درخت برخورد کند ؟(مرور 5 تاثیر)

4- فشرده سازی خاک

سیستم های آبیاری به طور کلی باعث متراکم شدن خاک میشوند به خصوص اگر در ناحیه نزدیک به تنه درخت اتفاق بیافتند. این مورد در نهال های جوان که ریشه های توسعه داده شده زیادی ندارند بیشتر دیده میشوند. در واقع خاک وقتی فشرده میشود فضاهای هوایی بین ذرات کاهش می یابد در نتیجه اکسیژن از آن خارج می شود.

این برای درختان خوب نیست. چرا که درختان نیاز به جذب اکسیژن از طریق ریشه هم دارند و اگر این مورد اتفاق نیافتد اصطلاحا می گویند که ریشه خفه شده است.

5- جلب آفات و بیماری های مختلف

همانطور که اشاره کردیم، سیستم های آبیاری معمولی عموما آب زیادی آزاد می کنند. این انتشار بیش از حد آب ، شرایط مرطوبی را ایجاد می کند که در آن آفات و بیماری های خاصی رشد می کنند.

 

چگونه می توانیم خسارت آبیاری نامناسب را کم کنیم ؟

بیشتر مشکلات در واقع با آبیاری سنتی و سیستم های بارانی و آب پاشی به وجود می آید. اما این به این معنی نیست که این سیستم ها را کنار بگذاریم و ازشون دیگه استفاده نکنیم. در واقع با رعایت چند نکته میتوانیم از بروز خسارت های ناخواسته جلوگیری کنیم

  1.  در ابتدا از برخورد مستقیم آب به تنه درختان جلوگیری کنید
  2. اگر از سیستم آب پاشی و یا بارانی استفاده میکنید ارتفاع سیستم را طوری تنظیم کنید که آب به تنه برخورد نکند
  3. سیستم های ابیاری قدیمی مخصوصا غرقابی ، عموما مصرف آب زیادی دارند و راندمان آن ها پایین است، در صورت امکان این سیستم ها به صورت تحت فشار تغییر پیدا کنند
  4. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید. شما می توانید تاریخ های ابیاری خود را طوری تنظیم کنید که آب و رطوبت بالا همواره در سطوح بالایی خاک نباشد. اما این کار در هر منطقه ی آب و هوایی با توجه به شرایط خاک متفاوت است
  5. زمان آبیاری را با دقت انتخاب کنید. سعی کنید درختان را در بعد از ظهرهای گرم آبیاری نکنید. مخصوصا در سیستم های آب پاشی این کار به طور قابل توجهی بر پوست درخت تأثیر می گذارد. توصیه می شود صبح زود این کار را انجام دهید. در این ساعات، دما به اندازه کافی خنک است و به درختان اجازه می دهد قبل از شروع گرمای روز آب را جذب کنند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.