صفحه اصلی > مطالب خواندنی و مقالات آموزشی : 5 دلیل برای عدم میوه دهی درختان میوه

5 دلیل برای عدم میوه دهی درختان میوه

اگر درختان میوه شما امسال به بار ننشست، اگر حتی گلی تشکیل نداد و یا گل تشکیل داد و میوه نشد و یا میوه های کوچکی تولید کرد. وقت آن رسیده که ذره بین را برداشته  به سراغ بررسی باغ خود بروید.

1- مشکلات گرده افشانی

مظنون اصلی در اغلب موارد عدم میوه دهی، فقدان گرده افشانی است. این می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد، شایع ترین آن عدم فعالیت حشرات است.

زنبورهای عسل و دیگر گرده افشان ها (به جز برخی از گونه های خاص که جمعیت کمی دارند) در روزهای ابری و بادی و یا در سراشیبی های تند علاقه ندارند که به انتقال شهد بپردازند و بنابراین از گل بازدید نخواهند کرد. همچنین سمپاشی ممتد باغ های کشاورزی در دوره ی گلدهی بسیار برای گرده افشان ها خطرناک است و حتی المقدور توصیه میشود از سموم کم خطرتر استفاده گردد.

گرده افشانی در تولید میوه

 

یکی دیگر از دلایلی که باعث از بین رفتن جوانه میشود، سرماست، اگر پیش بینی میشود که  سرمای شدیدی در راه است برای پوشش شبانه گلها اقدام کنید و در طول روز سرگلها را باز نگه دارید تا گرده افشانی انجام شود. بیشتر درختان میوه برای گرده افشانی نیاز به همردیف پرشکوفه دارند بنابراین برای درخت خودتان یک پارتنرمناسب انتخاب کنید.

2- شرایط خاک

درختان میوه غالبا به شرایط خاک تحمل بیشتری دارند. با این حال برای تشویق آن ها به رشد و باردهی بیشتر و بزرگتر با انواع کودها، این کار میتواند عواقب متضادی با هدف کود دادن داشته باشد. زود دادن کود می تواند باعث ضعف رشد شود، رشد ضعیف در دوره ی گلدهی باعث خرج نشدن انرژی گیاه برای تشکیل میوه و گلدهی میشود و میتواند آفات فرصت طلب را به این سمت بکشاند.

خاک مخصوص درختان میوه

 

کمپوست خانگی یا کود از منبع قابل اعتماد بهترین گزینه برای ایجاد باروری خاک می باشد. آنها مواد مغذی را به سرعت ثابت می کنند و ساختار خاک را بهبود می بخشد، رشد خوبی دارند، رشد و تشکیل میوه را بهبود میبخشند. شما می توانید سطح خاک در اطراف درختان خود را در هر زمان با کمپوست و کود چال کنید، اما بهترین زمان برای انجام این کار بهار یا پاییز است.

چمن و علفهای هرز برای آب و موادغذایی با درختان در رقابت هستند بنابراین با حذف آن ها در قسمت های پایه درخت و منطقه سایه گیر درختان میوه، آن ها را از رقابت حذف کنید تا درخت شما بدون استرس به رشد و باروری خود ادامه دهد.

3- حمله آفات

برخی از حشرات مثل بید زمستانه میتوانند باعث ریزش میوه و گلها شوند. سمپاشی های زمستانه و نوارهای گریس بروی درختان به عنوان یک روش کنترل بیولوژیک میتواند جلوی حشرات ماده بدون بال آن ها را برای تخم گذاری روی شاخه ها بگیرد. بهترین نوع مبارزه با همه آفات، رعایت تنوع زیستی باغ بدون استفاده سم است با این کار جمعیت آفات به وسیله ی حشرات دیگر کنترل می شود و سمپاشی تنها در زمان اپیدمی شدن آفات باید صورت گیرد.

درختان میوه ممکن است مورد حمله حیوانات و پرندگان نیز قرار بگیرد و بنابراین این موضوع باید مورد بررسی و مانیتورینگ قرار بگیرد، اگر باغ دارای حصار خارجی نیست و یا درخت کاشته شده سن کمی دارد، باید از لوازم حفاظتی برای مراقبت از آن ها استفاده کنید. برای مثال برای مقابله با پرندگان میتوانید از شبکه های ریز پلاستیکی بروی درخت استفاده کنید طوری که مطمئن شوید که این شبکه ها به زمین رسیده و جلوی دسترسی پرندگان را به میوه میگیرند.

4- هرس نامناسب و نادرست

هرس همیشه با ترس انجام میشود، اما بسیاری از هرس های با مدیریت درست میتواند یک درخت را تقویت کند. هرس بیش از حد باعث تحریک رشد رویشی گیاه و صرف نظر کردن درخت برای میوه دهی است. کلید هرس در باغبانی این است که شاخه و چوب های بیمار، شاخه های در حال مرگ، یا هر شاخه ای که رو به داخل رشد کرده و بخش های پرتراکمی که در سال گذشته بار نیاورند کمی خلوت شوند.

هرس درختان میوه

 

هدف این است که تشویق درخت به رشد که اجازه می دهد هوا و نور به تمام قسمت های گیاه دسترسی پیدا کنند. این کار باعث می شود که محصول خوبی داشته باشد، و لانه گزینی حشرات آفات جلوگیری میکنید.

5- تحمل دو ساله

باغبانان اغلب شکایت می کنند که درختان آنها یک سال به طرز فوق العاده ای بار میدهند  و برای سال آینده هیچ چیزی تولید نمی کنند. این موضوع چیز عجیبی نیست این پدیده را ” تحمل دو ساله” درخت میگویند که در آن درخت خود را به مدت یک سال از میوه دهی به صورت افراطی دور میکند و بعضی وقتا تا نقطه ای میرسد که شاخه ها براثر وزن زیاد میوه ها میشکنند. اما این موضوع هم هست که درختانی که در حال مرگ هستند در سالهای اخر عمرشان به شدت باردهی میکنند تا نسل خود را حفظ کنند این گیاهان غالبا دچار پوسیدگی ساقه و ریشه می شوند و مورد حمله شدید قارچ، باکتری و نماتد قرار میگیرند.

اگر درختان جوان شما هرگز میوه نداده اند، ممکن است به سادگی این باشد که آنها هنوز به اندازه کافی کامل نیستند تا این کار را انجام دهند. حتی در شرایط ایده آل، طبیعی است که دو تا چهار سال پس از کاشت برای درختان خود برای شروع به تولید میوه انتظار داشته باشید.

تحمل دوساله

 

در آخر، تشخیص دقیق عدم میوه دهی درختان میوه به این راحتی قابل تشخیص نیست اما شما با در نظر گرفتن شرایط باغ و اتفاقاتی که در آن میافتد میتوانید عامل اصلی را شناسایی و اقدامات لازم برای  بهبود مسائل بعدی انجام دهید. اگر شما هم پیشنهادی درباره ی این موضوع دارید با ما در میان بگذارید. خوشحال میشویم تا از نظرات شما نیز استفاده کنیم.

 

محمدرضا زرهون

دانشجوی دکتری بیماری شناسی گیاهی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان ، علاقمند به وب و گیاهان :) موسس وبسایت کلینیک گیاه پزشکی در سال 1396 با هدف آموزش رایگان حوزه کشاورزی
پست های مرتبط

جایگزین های متیل بروماید برای آفات انباری

متیل بروماید از دهه 1930 در سراسر جهان به عنوان درمان قرنطینه…

بررسی منابع تامین کلسیم برای گیاه و مقایسه آن ها

همراه با نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K)، گوگرد (S) و منیزیم…

چگونه کمبود منیزیم را در گیاهان تشخیص دهیم؟

16 عنصر ضروری برای چرخه کامل رشد و نمو گیاه وجود دارد.…

دیدگاه کاربران (55 دیدگاه)

  1. سلام دوست عزیز من در صحن حویلی خود دو دانه درخت سیب دارم و مدتی دوسال است که اصلا ګل نمی کند علت در کجا است

    1. سلام دوست عزیز
      آیا هیچ گلی تشکیل نمیشود؟ یا وقتی گل تشکیل میشود (جوانه) آن وقت به پای درخت می ریزد
      شما در چه منطقه ای زندگی میکنید؟! یکی از دلایل مهم گل ندادن سیب میتواند عدم سرمای مناسب زمستانه و یا عدم وجود پایه گرده زا برای سیب باشد

  2. سلام خسته نباشید
    یک درخت به دارم پنج سالی است که شکوفه میدهد ولی میوه نمیدهد(طول درخت 2 متر است)
    ما ساکن مشهد هستیم و درخت داخل حیاط است.

  3. درخت آلوچه خانه ما در حیاط منطقه سردسیر ده سال است که تنها در یک سال دو سه تایی شکوفه داد و دیگر به گل ننشیت. ممنون می شم راهنمایی کنید. درخت رشد خوبی داره البته پارسال هم کرم ساقه خار گرفت با قطع شاخه های درگیر نجاتش دادیم اما چرا شکوفه نمی دهد. خاک باغچه هم قوی است.

  4. سلام
    وقت بخیر
    ما یه درخت زردآلو تو حیاط داریم و منطقه ما گرمسیری هست (از توابع شهرستان کازرون هستیم که تابستون خیلی گرم داره و اغلب زمستون خیلی سرد نیست که دمای زیرصفر داشته باشه و اگه داشته باشه چند روز محدود هست) و ۴ سال هست از جای دیگه اوردیم تو حیاط کاشتیم که قبل از اوردنش خودش هم حدود ۴ سال داشت یعنی الان شاید حدود ۸ سال داشته باشه ولی اصلا گل نمیده و فقط امسال چن تا دونه گل داده ولی به ثمر ننشسته، می خواستم علتشو بپرسم
    ممنون میشم جوابشو بهم بدین، واینکه اگه راهی برای پیوند زدن درختای دیگه باشه بهم بگین،
    ممنون و تشکر

    1. سلام درختان دانه دار و هسته دار کمی نیاز به سرمای زمستان دارند
      با این حال نکته ی دیگه ای هم وجود دارد، برای باردهی این خانواده حتما باید هرس نسبتا شدید انجام بشه چرا که گلدهی و میوه دهی بروی شاخه های سال جدید اتفاق می افتد
      توصیه میشود که بعد از هرس همچنان تغییری در باردهی صورت نگرفت از رقم های زرآلوی دیگه ای که در منطقه شما کشت شده است، پیوندک گرفته و بروی این درخت پیوند بزنید
      روش پیوند مناسب برای این درختان، پیوند پوستی و پیوند اسکنه ای است

      1. سلام . دو درخت زردآلو در حیاط منزل داریم که بینهایت گل و شکوفه می دهد . خیلی از گلها هم به چغاله های خیلی کوچک تبدیل می شوند ولی در نهایت سه یا چهار دانه میوه بیشتر نمی دهد . چکار کنیم که گلها به میوه تبدیل شوند ؟

        1. سلام
          ابتدا شاخه های نرک را هرس کنید
          سپس از کودهای دامی پوسیده شده به صورت چالکود استفاده کنید
          دز سال بعد قبل از گلدهی ، شروع بع محلول پاشی کلسیم، و استفاده از کود فروت ست کنید

          البته قبلش سوالی دارم خدمتتون: درخت رو پیوند زدید ؟ در زمین و منطقه شما درخت زردآلو کاشته شده ؟ اگر نیست حتما یکی دوتای دیگر در زمین بکارید

  5. با عرض سلام وخسته باشد
    درخت گلابی در حیات خانه داریم که بسار گل وشکوفه می دهد ولی هیچ گونه باری نمی دهد مشکل از کجاست.

    1. با سلام و عرض ادب
      عدم میوه دهی در گلابی میتواند موارد زیر باشد
      1- عدم گرده افشانی درست
      2- نبودن سرمای مناسب در زمستان که مورد نیاز درخت سیب و گلابی است
      3- جوان بودن درخت
      4- درخت به وسیله ی بذر کاشته شده (تکثیر جنسی) و در این مرحله ممکنه تا 10 سال میوه ندهد، بهتر است درخت را به روش غیرجنسی مثل پیوند منطقه خودتون تکثیر کنید

  6. سلام خسته نباشید.ما در منطقه سردسیری هستیم و باغ سیب داریم باغ هرساله میوه میداد و مشکلی نداشت الان دوسال متوالی هست که هیچ میوه ای نمیده.درضمن هم سمپاشی زمستانه هم هرس به موقع انجام نیدیم ولی جالب این هست که باغ هایی که در کنارباغ ما هستند همه پرثمرهستد.اگردلیل این مشکل رو میدونید راهنمایی کنید.متشکرم

    1. سلام ایا تشکل گل به خوبی در درختان شما به خوبی صورت میگیرد؟ و اینکه در باغ شما درختان گرده زا وجود دارند؟ چرا که برخی از پایه های سیب برای باردهی نیاز به پایه گرده زا به صورت کشت ردیفی و در فاصله کشتی هر 5 درخت یک گرده زا است

  7. سلام وقت شمابخیر
    درخت گوجه سبزی راحدود۵سال است که کاشته ام ودرطول این سالهاهرسال رابه امیدشکوفه ومیوه دادن سال بعدگذرانده ام،متاسفانه علیرغم گذشت ۵سال هیچ شکوفه یامیوه ای نمیدهد’رشددرخت ورنگ برگهایش خوب است ،اماازمیوه خبری نیست ،بعضی دوستلن میگویندشایددرخت نر باشد،لطفاراهنمایی کنید’ضمنادرخت رادرحیاط منزا دراصفهان کاشته ام

  8. سلام
    ما توی حیاط یک درخت خرمالو حدودا ۳۰ ساله داریم البته لازمه بگم که ما دوساله که این خونه رو خریدیم سال اول که اومدیم درختمون میوه ی زیادی داد اواخر زمستان همسرم شاخه هارو هرس کرد البته این اولین باری بود که این کار رو میکرد ناگفته نماند که شاخه ها رو از پایین قطع کرد به این منظور که شاخه ها جمع و جور بشن در بهار درختمون پر از شاخه نو و برگ شد ولی میوه نداد ما امید داشتیم که امسال میده بده ولی متاسفانه الان که شاخه هارو نگاه می کنم بازم شکوفه نداده و فقط نوک بعضی از شاخه ها دوسه تا شکوفه ی ریز داره و احتمالا به علت هرس نامناسب بوده حالا میخوام ببینم میشه برای اون کاری کرد که بار بده یا کلا باید قید میوه دادن رو بزنیم .؟لطفا راهنمایی کنیدممنونم

      1. سلام میشه لطفا بگید چه جوری به تغذیه اش برسیم در ضمن امسال میشه دومین بهار که شکوفه نداره …یعنی دوسال زمان میبره که میوه بده؟؟؟

        1. بله زمانبر است، چون خسارت شدیدی به بخش رویشی و زایشی درخت وارد شده
          در زمستان و بهار یکبار به اندازه یک مشت کود اوره استفاده کنید تا رشد رویشی زیاد شود و یا میتوانید از کودهای NPK به صورت محلول پاشی در بهار استفاده کنید،
          همچنین استفاده از کودهای دامی پوسیده شده به صورت چالکود هم کارایی خوبی میتونه داشته باشه و نیاز استفاده از کودهای NPK را برطرف میکند

    1. سلام وقتتون بخیر امیدوارم حالتون خوب باشه
      اینکه درخت چرا بار نمیده دلایل زیادی داره، چه درختی رو شما در کجا و درچه منطقه ای کاشتید ؟
      ایا علامتی مثل پودرهای سیاه رو برگ یا تنه مشاهده نمی کنید ؟ حضور شته هارو چی ؟ چون غالبا مورچه ها با شته ها همزیست هستند و از عسلک تولیدی ان ها استفاده می کنند

  9. سلام دوست عزیز
    ما نزدیک ده ساله در منطقه سرد سیری چندتا درخت سیب کاشتیم،شکوفه خوب میده ولی بعد از مدتی همشون میریزن

    1. سلام ریزش گل بعد ازتشکیل میتونه ناشی از گرده افشانی نادرست باشد، به احتمال زیاد رقم سیب شما نیاز به پایه پولینایزر (گرده ساز) دارد، این پایه های گرده ساز باید در هر ردیف سیب کاشته شوند چرا که حرکت زنبور گرده افشان به صورت خطی است

  10. با سلام و احترام
    درخت خرمالوی ما الان تمام خرمالوهایش دارد میریزد.امکنش هست بفرمائید مشکلش چیست؟
    با سپاس فراوان

    1. سلام خسارت ریزش میوه برمیگرده به کمبود کلسیم ، خسارت مگس میوه مدیترانه ای، اگر میوه های افتاده حالت له شدگی و یا درون میوه لارو دیده شد، بدونید این خسارت ناشی از مگس میوه ی مدیترانه است
      راهنمای مبارزه با مگس میوه مدیترانه ای :
      https://giah-pezeshki.ir/%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%d8%a7%db%8c%db%8c-%d9%88-%d9%85%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%b2%d9%87-%d8%a8%d8%a7-%d9%85%da%af%d8%b3-%d9%85%db%8c%d9%88%d9%87-%db%8c-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d9%86%d9%87/

  11. با سلام و تشکر از لطف شما.میوه هایی که می فاتند خیلی سالم هستند و از نظز ظاهر مشکلی ندارد.اگر سالم هستند و می افتند فرمودید مشکل از کلسیم هست؟ چه کودی مناسب هست و چه موقع باید به درخت داد؟ با سپاس فراوان

        1. سلام وقتتون بخیر از هر طریقی که بخواهید می توانید با ما در ارتباط باشید، ادرس ما در شبکه های اجتماعی در فوتر سایت مشخص شده است
          تلگرام : ccphp
          اینستاگرام : giah.pezeshki
          واتس آپ 09357047793

  12. سلام
    تشکر از مطالب بسیار ارزنده و مفید تان.
    بنده یک درخت سیب در حیاطم کاشتم. بیش از 6 سال است که میوه نمیدهد. بسیار خوب رشد کرده است. هیچ علامت افت زدگی و سرمازدگی هم مشاهده نمیشود. اصلا شکوفه هم نمیده تا چه رسد میوه. از نظر خاک و اب و افتاب هم مشکلی وجود ندارد. بسیار ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید که باید بازم منتظر بمانیم تشکر

    1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر
      درختانی که بار نمیدهند و این شرایط ایده آل را دارند، تنها یک عامل است که میتوان به آن شک کرد، آن هم کشت آن درخت به صورت جنسی و از طریق بذر بوده بنابراین این درختان ممکن است تا 10 سال باری ندهند و به شکل درخت بی ثمر باشند، بهترین کار این است که ابتدا مطمئن شوید که درخت از طریق جنسی تکثیر شده اگر چنین بود، میتوانید با پیوند اسکنه ای و یا پوستی در سرشاخه ها، رقم درخت را تغییر داده و از سال بعد پیوند، محصول دریافت کنید
      موفق و سربلند باشید

  13. سلام
    روزتون بخیر
    ما درخت زردآلوی حدودا 16 ساله داریم هر سال خوب میوه میداد ولی تابستانها کرم ساقه خوار جمله میکنه بهش، پارسال چند تا میوه داد و امسال هنوز شکوفه نداده و داره برگ میده، علتش چیه؟ من اصفهان هستم
    هنوز جوانه نزده بود که سمپاشی کردم، نکنه علتش همونه ؟
    ممنون

    1. سلام وقت بخیر، سمپاشی چی انجام دادید ؟
      شما باید هرس شدید انجام بدید برای این درخت، هرس جوان سازی تا شاخ و برگ جدید بگیره و شاخه هایی که آفت بهشون حمله کرده حذف بشن و تعادل هورمونی گیاه برگرده
      بعدش حتما در زمان تورم جوانه فروت ست محلول پاشی کنید تا گیاه مواد غذایی اصلی و ضروری برای جوانه زنی را بدست آورد

      1. با تشکر از شما
        روغن ولک و یک نوع سم که اسمش یادم نیست، هرس هم خودم انجام دادم، شاخه های ضعیف و ناموزون را کوتاه کردم

      2. با تشکر مجدد
        میشه لطفا بفرمایید الان برای درخت در این فصل چکاری بهتره انجام بدم؟
        و برای پیشگیری از حمله کرم ساقه خوار از الان چه کار کنم؟

        1. سلام مجدد اگر روغن ولک از 2 درصد بیشتر استفاده شده باشه ممکنه باعث سوختگی شکوفه ها شده باشه
          برای مبارزه با کرم ساقه خوار باید مشخص شه ایا این کرم سرشاخه خوار است یا کرم خراط که مبارزه با هرکدومشون متفاوته
          برای سرشاخه خوارها با حذف شاخه های خشکیده و اتش زدن آن ها میتوانید به راحتی این آفات را در سطح کم کنترل کنید اما اگر باغ دارید باید سمپاشی انجام دهید و نسبت به نابودی حشرات بالغ اقدام کنید

          در حال حاضر نمیدونم درخت شما در چه مرحله ای است اگر گل دارد لطفا هیچ چیزی محلول پاشی نکنید اگر گلدهی تمام شده و علائم وجود شته، حشرات مکنده، کرم های شاخه خوار و.. مشاهده میکنید، توصیه میکنم یک حشره کش نفوذی – تماسی استفاده نمایید تا مشکلتون حل بشه
          در مرحله فندقی شدن میوه استفاده از کود کلسیم خالی از لطف نیست و از ریزش میوه و نازکی پوست میوه تا حدودی جلوگیری میکنه

  14. سلام وقت شما بخیر ، درخت زرد آلوی دارم که 15 سال بار می داد ولی الان حدود سه سال است که یک طرف آن شکوفه کم وبی رمق می دهد ولی طرف دیکر اصلا شکوفه نمی دهد ونمی دانم چرا ؟ طبیعی است که بار ومیوه آن هم خیلی کم شده ، البته دوسال پیش هرس سنگین اواخر پاییز انجام دادم
    سوال های من این است که
    1- هرس مناسب زرد آلو چه زمانی است تا گلدهی فراوان بهار داشته باشد ؟
    2-چرا شکوفه های زرد آلو فقط در یک قسمت زرد آلو رخ می دهد وقسمت دیگرکه هم آفتاب و شرایط خوبی دارد رخ نمی دهد ؟
    3- به چه کود هایی وچه زمانی نیاز دارد ؟
    با تشکر فراوان

    1. سلام دوست عزیز وقتتون بخیر، ممنونیم که مارا انتخاب کردید
      برای پاسخ به پرسش های شما اول نیاز است که بدانیم زردآلو کجا کاشته شده است شاید ریشه آن در قسمتی از خاک درگیر مسائلی شده که بارآوری سمتی از درخت را مختل کرده
      دوم اینکه باید بدانیم کوددهی و برنامه تغذیه ای شما برای این درخت چی است و آیا تا به حال عناصری چون کلسیم، بور و کلا کودهای فروت ست استفاده کرده اید یا خیر؟
      سوم شکوفه ها از نظر ظاهری سالم هستند ؟ سمت دیگر درخت شکوفه میدهد و میریزد یا اصلا شکوفه نمیدهد! در سال های اخیر تندباد یا باران شدید داشتید ؟

      1. سلام وقت بخیر ، ممنون از زمانی که گذاشتیدوپاسخ دادید ، در پاسخ سوالات شما باید بگویم که درخت زرد آلو در باغچه خانگی کوچک ورو به جنوب کاشته شده واطراف آن هم شمشاد همیشه سبز است ، واینکه فقط تا کنون کود حیوانی داده شده واز کود هایی که نام بردید، اصلا استفاده نشده است.
        شکوفه ها کوچک وزود رس وکم هستند ، همچنین بله تند باد وباران شدید هم بوده

        1. سلام و وقت بخیر
          امسال برنامه ای ریخته و نسبت به هرس درخت خود اقدام کنید
          سپس در زمان تورم جوانه از کودهای فروت ست استفاده نمایید، اگر با مصرف کودهای فروت ست جوانه و شکوفه های درخت کیفیت بهتری پیدا کردند در سال بعد و در دوره ی بعدی رشد میتوان از برنامه کودی استفاده کرد
          + به هیچ عنوان از کودهای پوسیده نشده دامی استفاده نکنید چرا که باعث افت عملکرد و سوختگی گیاه میشوند، همچنین خود کودهای دامی از نظر تغذیه ای ارزش خاصی ندارند و این به این معنی نیست که یک بار کوددهی با کوددامی تمام نیاز های درخت را تضمین و تامین میکند
          موفق باشید

  15. سلام ووقت بخیر ، با تشکر از اینکه پاسخ دادید ،درخت زرد آلو دریک باغچه کوچک خانگی کاشته شده واطراف آن شمشاد همیشه شبز است ،تا کنون هم فقط کود حیوانی گاویی دریافت کرده ، شکوفه هانیز کم وکم رنگ وکوچک هستند ودر انتها بله در سال های اخیر هم باران تند وهم تند باد داشتیم
    با تشکرفراوان از شما

  16. سلام من داخل حیاط خونم یه درخت خرمالو پیوندی کاشتم و هیچ درخت خرمالوی دیگه ای اطرافش نیست ایا میوه میدهد یا نیاز به درخت دیگه ای جهت گرده افشانی هست؟

    1. سلام دوست عزیز، درخت خرمالو درختی است دو پایه، یعنی گل نر و ماده از یکدیگر جدا روی دو پایه قرار دارد
      توصیه میشم یک رقم گرده زا بکارید یا همین رقمی که دارید را به صورت خطی کنار این درخت بکارید چرا که زنبورهای گرده افشان به صورت خطی پرواز میکنند

      با این حال رقم هایی وجود دارند که تک پایه هستند. بهتر است از یک مرکز فروش نهال مشاوره بگیرید برای تهیه پایه و یا پیوندک

  17. سلام وققتان بخیر
    درخت گوجه سبزی داریم در حیاط تبریزمان که ۵ ساله
    کاشته ایم. در یک متری آن درخت سیب داریم که معمولا شکوفه میکنه و سیبهای خوبی میده که همه شان کرمو میشند و معمولا میریزند.
    سوال من اینه که این درخت گوجه در عرض ۵ سال هیچ میوه ای نداده و از رشد بسیار خوبی هم برخورداره و شاخ و برگش همه جا را گرفته. ولی شکوفه و میوه نمیده.
    چکار بلید بکنیم که این درخت گوجه که از نوع مرغوب و بادامی است ، میوه بدهد.
    از رهنمودهایتان پیشاپیش متشکرم.

    1. سلام و عرض ادب
      – ابتدا بفرمایید رقمی که کاشته اید از طریق بذر کاشته شده یا تکثیر غیرجنسی (پیوند و یا کاشت قلمه) است
      – دوم اینکه درخت در کنار دیوار کاشته شده ؟ ریشه ان در رقابت با درخت سیب است ؟ ایا از نظر نوری به هر دو درخت به یک مقدار نور میرسد ؟
      – تا حالا کودهای فروت ست استفاده کرده اید (حاوی بر، منگنز، روی و …)

  18. سلام خوب هستین؟ ما یک درخت خرمالو داشتیم دو سال به خوبی میوه داشت و پر بار بود، ولی امسال شکوفه ها همشون ریختن و هیچی نداره دیگه. دلیلش چی میتونه باشه؟

    1. سلام همراه گرامی اخیرا سمپاشی شده ؟ پای درخت کود نپوسیده دامی ریختید؟
      ریزش گل عوامل زیادی داره ، مثل وضعیت بد اب و هوایی مثل طوفان، برف و…
      – کمبود ریزمغذی و کلسیم
      – آبیاری زیاد / آبیاری کم
      – هر گونه تنش دیگر و…

  19. سلام ممنون از سایت بسیار عالی و پربارتون.من دو نهال خرمالو تو حیاط کاشتم در قزوین یکی از این خرمالوها آفتاب مناسبی میگیره طول روز بخاطر ساختمانهای اطراف من برای کا شت این درختها از خاک باغ قدیمی استفاده کزدم .یکی از نهالها بعد ۲ سال رشد خیلی خوبی داشت و حتا یکی دو تا خرمالو داد امسال سال ۶ هست که حدود ۱۵ تا خرمالو داده ولی چون هرس مناسبی انجام نشده درخت دراز و نازک و ۳ شاخه ۳ متری حدودن بالا اومده و باعث شده بخاطر بار ی که داره خیلی خم شده و ضمنا برگها دورش خشک شده و حالت جمع شدن مثل قاشق گرفته..بابت هرس راهنمایی کنید و کود هم فقط دامی گوسفندی ریختم تک این چند سال.هرس باعث نمیشه که دیگه بار نده؟؟؟؟؟ و درخت دوم که رشد ریادی نداره و بار هم نداده چه کودی داده بشه؟؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید….سپاس بیکران

    1. سلام قربان
      شما میتوانید برای دریافت خدمات مشاوره ای رایگان ما، با ما در اینستاگرام / تلگرام یا واتس آپ در تماس باشید
      بفرمایید که کود دامی پوسیده شده بود یا خیر؟ یکی از عوامل اصلی سوختگی برگ عدم پوسیدگی کودهای دامی است و استفاده از کود دامی تازه خسارت زا است
      دوما اگر تصویری از درخت هست از شرایط باغ برای ما بفرستید تا راهنمایی که میکنیم بهتر و کامل تر باشه

  20. سلام وقت بخیر، ممنون از توضیحات بسیار عالی شما
    ما درخت زردآلویی داریم که بسیار خوش طعم بود میوه هاش
    درخت بالای ۳۰ سال باید سن داشته باشه، ۲ سال هست که فقط شکوفه میده و هیچ میوه‌ای نمیده اصلا هرس نشده و کوددهی خاصی هم نداشته.
    درخت ممکنه به بار بشینه؟
    اگر نه چه راهی برای تکثیرش وجود داره؟
    ممنون‌میشم راهنمایی بفرمایین

    1. با سلام و خسته نباشید
      شما برای تقویت باردهی و روند بهتر نگهداری گل در درخت، بهتر است از کودهای فروت ست و کلسیم دار استفاده کنید
      اما اگر قصد تکثیر دارید، راه حل زیاد است. بهترین و راحت ترین راه، استفاده از پاجوش، ریشه زایی هوایی و یا کاشت بذر است
      که بعد از مدتی، پیوند انجام می دهید و رقم را اصلاح می کنید

  21. سلام. من دو تا نهال زیتون پنج سال پیش کاشتم. اما تو این مدت نه گل کردن و نه میوه. نمیدونم چرا. و اینکه چکار کنم برای اینکه میوه بدهند. ممنون میشم راهنمایی کنید.نور کافی و ابیاری بموقع و کوددهی بموقع هم دارن

دیدگاهتان را بنویسید